AMD processor problemen, andere computer of andere distro

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
zonnebloem
Junior
Junior
Berichten: 30
Lid geworden op: Ma 24 Aug 2020, 12:04

AMD processor problemen, andere computer of andere distro

Berichtdoor zonnebloem » Di 08 Sep 2020, 17:04

Hallo. Ik heb nog 10 dagen om te besluiten of ik de Asus met AMD Ryzen / Vega 10 Graphics terug naar de verkoper breng, of er mee doorga.
Het allergrootste probleem is dat de AMD chipset nauwelijks compatible lijkt met Linux Mint 20.

Zo had ik hier al 2 problemen op het forum geplaatst, waar kennelijk geen antwoord op is.
Het eerste probleem is dat de laptop niet opstart op alleen de batterij. Dit kan ik verhelpen door de quiet splash te veranderen in nomodeset, waarbij ook andere instellingen naar z'n grootje gaan. Zo heeft de batterij nog maar een kwart van z'n tijd t.o.v. opstarten in de quiet splash mode. Dus hoe ik het ook draai, ik heb een stopcontact nodig.
Vervolgens kan ik het geluid nauwelijks geregeld krijgen, anders dan via een omweg. De normale 'snelle' manier om geluid harder of zachter te zetten werkt niet.
En, o ja, ik heb de aanwijzingen van de makkelijke linux mint precies opgevolgd en kan ze na 4 nieuwe installaties zowat dromen.
Nou ben ik volledig nieuw met Linux, en ken andere distributies niet, maar heb het opstartprobleem ook gehoord van een Ubuntu systeem met AMD processor.

Mijn vraag is: Wat raden de meer ervaren gebruikers aan: Een andere laptop met Intel processor of een andere Linuxdistributie die begrijpelijk is voor newbies en die wel compatible is met AMD?

Systeeminfo:
System:
Host: ZenBook-UX431DA-UM431DA Kernel: 5.4.0-42-generic x86_64 bits: 64
Desktop: Cinnamon 4.6.7 Distro: Linux Mint 20 Ulyana
Machine:
Type: Laptop System: ASUSTeK product: ZenBook UX431DA_UM431DA v: 1.0
serial: <superuser/root required>
Mobo: ASUSTeK model: UX431DA v: 1.0 serial: <superuser/root required>
UEFI [Legacy]: American Megatrends v: UX431DA.301 date: 09/11/2019
Battery:
ID-1: BATT charge: 46.6 Wh condition: 46.6/46.8 Wh (100%)
CPU:
Topology: Quad Core model: AMD Ryzen 7 3700U with Radeon Vega Mobile Gfx
bits: 64 type: MT MCP L2 cache: 2048 KiB
Speed: 1286 MHz min/max: 1400/2300 MHz Core speeds (MHz): 1: 1223 2: 1273
3: 1225 4: 1226 5: 1224 6: 1224 7: 1264 8: 1227
Graphics:
Device-1: AMD Picasso driver: amdgpu v: kernel
Display: x11 server: X.Org 1.20.8 driver: amdgpu,ati
unloaded: fbdev,modesetting,vesa resolution: 1920x1080~60Hz
OpenGL: renderer: AMD RAVEN (DRM 3.35.0 5.4.0-42-generic LLVM 10.0.0)
v: 4.6 Mesa 20.0.8
Audio:
Device-1: AMD Raven/Raven2/Fenghuang HDMI/DP Audio driver: snd_hda_intel
Device-2: AMD Raven/Raven2/FireFlight/Renoir Audio Processor
driver: snd_rn_pci_acp3x
Device-3: AMD Family 17h HD Audio driver: snd_hda_intel
Sound Server: ALSA v: k5.4.0-42-generic
Network:
Device-1: Intel Wireless 8265 / 8275 driver: iwlwifi
IF: wlp1s0 state: up mac: ac:67:5d:ef:06:fa
IF-ID-1: tun0 state: unknown speed: 10 Mbps duplex: full mac: N/A
Drives:
Local Storage: total: 476.94 GiB used: 31.27 GiB (6.6%)
ID-1: /dev/nvme0n1 vendor: SK Hynix model: HFM512GDJTNG-8310A
size: 476.94 GiB
Partition:
ID-1: / size: 467.96 GiB used: 31.27 GiB (6.7%) fs: ext4
dev: /dev/nvme0n1p5
Sensors:
System Temperatures: cpu: 50.8 C mobo: N/A gpu: amdgpu temp: 42 C
Fan Speeds (RPM): cpu: 0
Info:
Processes: 242 Uptime: 1h 45m Memory: 13.67 GiB used: 1.78 GiB (13.0%)
Shell: bash inxi: 3.0.38
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: AMD processor problemen, andere computer of andere distro

Berichtdoor Pjotr » Di 08 Sep 2020, 18:45

Wat me opvalt: je hebt een oude systeemkern. Werk je systeemkern bij naar de 5.4.0-47-generic (onderdeel van de gewone actualiseringen in Bijwerkbeheer), herstart je computer en kijk eens of dat verschil maakt.

Overigens hebben drie van mijn vijf computers AMD-processoren, en dat gaat prima samen met Linux Mint. Dus er is geen algemeen probleem met AMD.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: AMD processor problemen, andere computer of andere distro

Berichtdoor mutse » Di 08 Sep 2020, 18:54

@ zonnebloem,

Je zou volgende 'Linux-distro' eens kunnen proberen (het is wel niet Debian gebaseerd), het is een 'rolling release' nl.: PCLinuxOS64-Maté
Te downloaden van : http://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/ ... -cd/64bit/ <--- kies : pclinuxos64-MATE-2020.08.iso 09-Aug-2020 14:43 2.3G

-- Brandt op een USB-stick (4GB) met: https://www.balena.io/etcher/
En dan ... installeren maar ( lees op voorhand eerst even de Wiki : http://pclinuxoshelp.com/index.php/Installing_PCLinuxOS ).

Voel je echter vrij om mijn tip te volgen/toe te passen.
Ik denk dat er zich géén problemen zullen voordoen met uw computersysteem die je momenteel hebt (de Asus met AMD Ryzen / Vega 10 Graphics ).

Het proberen waard.
Succes.
Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
zonnebloem
Junior
Junior
Berichten: 30
Lid geworden op: Ma 24 Aug 2020, 12:04

Re: AMD processor problemen, andere computer of andere distro

Berichtdoor zonnebloem » Di 08 Sep 2020, 22:53

Dank voor de reactie.
@Pjotr: Ik heb de update uitgevoerd naar 5.4.0-47. Dit maakt echter geen verschil voor wat betreft het opstartprobleem met de batterij of voor wat betreft de geluidscontroleknoppen. Wel is de belabberde bluetooth verbinding hersteld, dus 1 probleem lijkt opgelost.
Kennelijk komen de updates voor de systeemkern frequent voor, want ik had alles 6 dagen terug volledig opnieuw geinstalleerd, updates uitgevoerd en daarna de belangrijkste systeemonderdelen in bijwerkbeheer vastgezet volgens aanwijzing in de makkelijke linuxtips. Misschien is dat vastzetten toch niet zo'n goed idee als updates zo frequent voorbijkomen en je uiteindelijk in bijwerkbeheer zelf kunt bepalen welke pakketten te updaten en welke niet. Afijn, dit als tip.
Ik begrijp uit de reactie dat het geluid- en het opstartprobleem kennelijk niet te maken hebben met de AMD chipset. Dan blijft natuurlijk de vraag, waarmee dan wel? Alles is nieuw geinstalleerd. De harde schijf volledig geformatteerd en door de LinuxBoot-usb geinstalleerd. Wat kan er dan nog mis zijn, als het niet de chip en niet Linux is.
O ja, voor de volledigheid, alvorens te installeren heb ik een integritycheck van de boot-usb uitgevoerd en die was OK.
Als ik de laptop aanzet verschijnt altijd de foutmelding: AMD-Vi: Unable to read/write to IOMMU perf counter. Als ik via het stroomnet opstart verschijnt dit kort en start linux op. Als ik op de batterij opstart blijft deze melding langer in beeld, flikkert het LinuxMint logo kort op om daarna te stagneren op een zwart scherm.
maarten
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: Di 03 Mar 2020, 20:37

Re: AMD processor problemen, andere computer of andere distro

Berichtdoor maarten » Wo 09 Sep 2020, 00:50

Zo heb ik het voor elkaar gekregen. De laatste werkte voor mij wel ,maar op die machine draai ik nu pop! os voor gaming

1 BIOS & Advanced/ North Bridge.& AMD-IOMMU set as enable
2 Enable IOMMU in /etc/default/grub with amd_iommu parameter
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash amd_iommu=on"

update-grub

1 BIOS & Advanced/North Bridge AMD-IOMMU set as Disabled
2 Disable IOMMU in /etc/default/grub with amd_iommu parameter
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash amd_iommu=off"

update-grub
Linux Mint 21.0 Cinnamon
maarten
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: Di 03 Mar 2020, 20:37

Re: AMD processor problemen, andere computer of andere distro

Berichtdoor maarten » Wo 09 Sep 2020, 03:47

1 BIOS & Advanced/North Bridge AMD-IOMMU zet hem op Disabled en save, soms is dit genoeg en hoeft stap 2 niet,eerst maar kijken of hij op enable staat of niet. kun je het niet vinden in de bios ga dan naar stap 2.
Linux Mint 21.0 Cinnamon
zonnebloem
Junior
Junior
Berichten: 30
Lid geworden op: Ma 24 Aug 2020, 12:04

Re: AMD processor problemen, andere computer of andere distro

Berichtdoor zonnebloem » Wo 09 Sep 2020, 15:00

Super veel dank Maarten, inderdaad is het probleem opgelost! In de BIOS was het niet te vinden, maar door de grub aan te passen werkt het ook perfect!

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten