LM van 32- naar 64-bit gaan: hoe.

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

LM van 32- naar 64-bit gaan: hoe.

Berichtdoor oldbutMint » Zo 20 Sep 2020, 09:42

Hallo,

Ik heb hier een desktop met een 64-bit moederbord.
Op het systeem heb ik -om bepaalde redenen- in het verleden LM 19.1 32-bit geinstalleerd.
Er zijn 4 pattities, /, /home en /data, en swap.
De eerste 3 zijn met het ext4 filesysteem.

Kan ik gewoon de inhoud van / wissen en in die ruimte vanaf een dvd-iso LM 19.? 64-bit installeren?

En: ik heb het een en ander na-geinstalleerd in de versie die ik nu nog heb.
Die programma's zullen wel in / zitten(?).
Hoe maak ik voorafgaande aan veranderingen een lijstje van wat er op dit moment geinstalleerd is?

Dank van
oldbutmint
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: LM van 32- naar 64-bit gaan: hoe.

Berichtdoor emvedeesje » Zo 20 Sep 2020, 10:12

Een lijst maken met geïnstalleerde modules:

Code: Selecteer alles

dpkg -l > software.txt
Waar je dan in software.txt alles terug vindt.
Doch daar zal je niet zo veel aan hebben omdat daar werkelijk alles in staat.
Ik denk dat het interessanter is om via Menu / Alle toepassingen te overlopen en te noteren wat je extra installeerde.
En er kunnen ook onderdelen geïnstalleerd zijn, die daar niet zichtbaar zijn, zoals vb. numlockx en ttf-mscorefonts-installer
Interessant is om in een document steeds alle aangebrachte wijzigingen te noteren, zodat je altijd weet wat extra te installeren bij een nieuwe distro.

Zorg tevens voor een backup van de /data en /home partities
De partitie /swap zou je kunnen verwijderen omdat er tegenwoordig met een swapfile gewerkt wordt welke automatisch wordt aangemaakt en ondergebracht in /
Natuurlijk moet je / partitie groot genoeg zijn.

Met een aparte /home heb ikzelf nog niet gewerkt, daar geef ik liever het woord aan iemand anders met ondervinding.

Profiteer van de nieuwste Mint-20 om te installeren...

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: LM van 32- naar 64-bit gaan: hoe.

Berichtdoor Jamint » Zo 20 Sep 2020, 10:21

Dag oldbutMint,

Als je programmabeheer opent en je de menuknop rechtsboven - die met drie liggende streepjes - aanklikt kies je de bovenste optie: Toon geïnstalleerde toepassingen en je ziet dan netjes onder elkaar opgesomd een lijstje van alles dat je zelf hebt geïnstalleerd.

Ik snap je doelstelling om alle bestaande partities in stand te houden, vanwege de data partitie, maar ik heb ooit ergens gelezen dat dit toch niet raadzaam is (*) vandaar mijn suggestie om een standaard LM 19.x te doen.

(*):
Misschien kan iemand hier daarover meer vertellen, Ik heb geen flauw idee meer waar ik dat las. Het enige wat ik nog weet, was dat het persé geen Nederlandse informatie betrof.
If it ain't broken, don't fix it.
fujilover
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: Wo 06 Jul 2016, 18:29

Re: LM van 32- naar 64-bit gaan: hoe.

Berichtdoor fujilover » Za 10 Okt 2020, 09:43

Dag OldbutMint,

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Maar wat je ook doet, zorg eerst voor een goede back-up van al je opgeslagen bestanden. (liever nog 2 back-ups) Daarna zou ik alles verwijderen, ook de partities, en vervolgens een schone installatie doen. Maar zoals ik al zei, er zijn meerdere wegen naar Rome.

Succes, Ben
Linux pc, fotografie en motoren

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten