Root password

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
molenaar
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Za 28 Mei 2022, 13:09
Locatie: Brugge

Re: Root password

Berichtdoor molenaar » Do 20 Okt 2022, 21:09

Beste Stegiman en Joan,
Ik moet jullie verontschuldiging vragen. Want ik moest een hele tijd met iets anders bezig geweest zijn, daarbij dat de laatste maand nog eens erg druk geweest is, waardoor ik amper het hoofd op dit probleem kon bieden. Ik heb deze zoektocht gestaakt sinds eind juni. Maar het probleem van het Root-wachtwoord staat nog steeds overeind.

Om terug ter zake te zijn, besef ik dat we naast het net vissen. Toch twijfel ik helemaal niet op jullie kunde en weten, jullie hebben in dit alles zeer waarschijnlijk gelijk. En toch staat men goed vast.
Daarom wil ik echt terugkomen naar mijn vraag die ik op vrijdag 24 juni op de middag: nm over de Linux-groepen in de instelling "Gebruikers en Groepen".
Het is sinds dat ik "groepen" (zoals 'root', 'daemon', 'bin', 'sys', 'adm'...) die in deze instellingen aangevinkt waren had uitgeschakelt, dat dit probleem begonnen is. (Ik dacht dat ze juist storend zouden werken om verbinding te maken op een netwerk via Samba. Maar niets is minder waar in tegendeel).
Dus in de instelling "Gebruikers en Groepen" kan ik niet meer binnen , gezien ik juist het root-wachtwoord moet invoeren. Zo vermoed ik dat er een deel van het systeem vast zit.
De vraag is inderdaad wat kan ik nog doen? :'(

Eerlijk gezegt, zou ik liever deze Mint 19.3 een tabola-rasa maken en het boeltje opnieuw installeren. Maar ik moet wel opletten het staat op een partitie naast Windows en moet de Dualboot de geïnstallerde versie terug kunnen starten...
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Root password

Berichtdoor stegiman » Do 20 Okt 2022, 23:36

Ik had die probleem ook gehad en ik denk dat het een update probleem was.
Kijk eens in Timeshift of je backup heb van voor 24 juni
Als je dat nog hebt kan je terugzetten en dan zal alles weer werken zoals het is.

Een andere mogelijk dat je azerty toetsenbord hebt.
Probeer eens qwerty toetsen te gebruiken op uw azerty bord omdat uw paswoord anders moet ingeven.

Afbeelding
molenaar
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Za 28 Mei 2022, 13:09
Locatie: Brugge

Re: Root password

Berichtdoor molenaar » Ma 14 Nov 2022, 20:24

Beste Stegiman,
Ik ben terug van even weg geweest. Om terug te komen naar TimeShift vind ik tot een jaar terug. Maar je moet ook het root-wachtwoord hebben! Dus met TimeShift kan men nog niet mee werken.

Nu wordt het ernstiger: ik kan helemaal niet meer in een account binnen! Dus kan ik niet meer verder erop werken. Waar is de oorzaak? (is de harddisc te vol geraakt?)
Met veel moeite vond ik deze forum terug want ik werk met een bootable usb-stick waarop nog een opstartsysteem staat.
Misschien weet u nog oplossing, maar voor mij lijkt er geen andere uitweg dan alles te herinstalleren.
De volgende vraag is nu: Kan ik op dezelfde 'partitie' formatteren en de nieuwe installatie zetten zonder dat het fout loopt bij het opstarten in de 'dual-boot'-menu (Grub?)? Want deze is geïnstalleerd naast Windows. (sorry, ik ken niet alle technische termen)
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Root password

Berichtdoor stegiman » Ma 14 Nov 2022, 22:55

Voor Timeshift heb je wachtwoord nodig.
Root is in Linux mint gewoon uw gewone wachtwoord.

In terminal is dat sudo su
Dat heb je alleen nodig als je dieper in het systeem moet zijn.

In principe als je de juiste partitie aanduid bij nieuwe installatie dat je er geen probleem mag zijn met grub
Doch moet er toch iets fout gaan met grub kan je nodig altijd aanpassen.

Maar voordat je opnieuw installeert denk even na hoe je wachtwoord was.

Heb je deze pagina (klik) ook gelezen?
molenaar
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Za 28 Mei 2022, 13:09
Locatie: Brugge

Re: Root password

Berichtdoor molenaar » Di 15 Nov 2022, 11:31

Bedankt, wat 'root'-wachtwoord betreft is er iets mis gegaan: zie vorige gesprekken in thema 'Root passwoord'.
Vanaf ik in mijn account binnen kan, ga ik hier verder aan de slag.


Zoals gisteren vermeld ik kan nu helemaal niet binnen (en dus niets doen).
Mijn harddisc is inmiddels eivol geraakt en moest op tijd zaken verwijderd geweest zijn, voor het zo ver ging. Hier is mijn fout... :'(

Vanuit mijn opstart usb-stick kan ik van buiten uit de verschillende discs in PC bekijken en behandelen.
Door de handeling 'Open as root' kan ik er werken in 'Elevated Privilages' en bestanden verplaatsen en verwijderen.
Mijn vraag: op de betreffende harde schijf staat direct de map '.Trash-0' waarin de map 'files' staat waarin alle verwijderde bestanden en mappen te zien die ik echt weg wil.
Mag ik, of kan ik, gewoon al deze via de toets 'delete' definitief verwijderen zonder dat het nog eens ergens anders komt?
Ik heb een sceenshot gemaakt als dat nodig is, kan ik het hier ergens doorsturen?

Alvast bedankt nog,
Prettige dag,
Luc,
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Root password

Berichtdoor stegiman » Di 15 Nov 2022, 14:06

Trash-0 betekend vuilbak.
Je kan de inhoud verwijderen als je zeker bent.
Delete toets mag je ten alle tijden gebruiken maar zorg wel dat je de juiste bestand en of map selecteert.

Je kan op deze forum geen foto of afbeelding toevoegen maar wel een link geven.
Ga bijvoorbeeld naar deze website (klik) en Klik start uploaden.
Zoek afbeelding in uw computer en klik op open.
Klik dan uploaden.
Daarna krijg je een link om hier te plaatsen. -> kies BB-code met groot link en dan kopiëren klikken en in uw bericht plakken.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten