Root password

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Vr 19 Nov 2010, 22:28
Locatie: Heemskerk Noordholland

Root password

Berichtdoor KeesS » Wo 23 Sep 2020, 22:18

Oude "Newbie" 86 jaar met weinig computer-kennis en een groot probleem.
(ingewikkeld verhaal)
OS = normaal LinuxMint 18.1, maar nu opgestart in "Voyager"(ik weet niet welke versie dat is)

Op mijn desktop-PC had/heb ik een Netwerkprobleem. Hiervoor heb ik vragen gesteld bij het onderwerp "Netwerken".
Bij de daar ontvangen hulp heb ik waarschijnlijk (door onkunde) fouten gemaakt.
Na het uitvoeren van een terminal-opdracht is mijn PC geupdate en/of geupgrade en zijn bestanden 'ge-removed' ???
Hierna kan ik mijn PC niet meer 'normaal' opstarten; hij blijft bij opstarten hangen op een zwart scherm met, voor mij onbegrijpelijke tekst.
Zie hiervoor in het onderwerp "Netwerken" de hulp-vragen van KeeS
In heel kleine lettertjes staat in het Engels, een taal die ik niet beheers, en met 'system'-termen die ik niet begrijp een melding dat ik in een of andere modus moet opstarten met het "root-password"

En dat is mijn grote probleem; ik weet het "Root-password"niet. Mijn eigen gebruikers-password wordt niet geaccepteerd.
Het is me gelukt om met "Ctrl + Alt + Del" weer opnieuw op te starten, maar dan kom ik in dezelfde situatie uit.
Nu werkt zelfs "Ctrl + Alt + Del" niet meer maar moet ik de PC stroomloos maken om hem af te sluiten.
Hierna is het gelukt opnieuw te starten en heb ik in de Grub gekozen voor een versie van Voyager die ik een poos geleden heb geïnstalleerd om eens uit te proberen. Hiervan is niets terecht gekomen, maar nú kan ik hiermee tenminste nog in dit forum komen.

Mijn vraag: Hoe en/of waar kan ik achterhalen wat het "Root-password" is waarmee ik weer kan opstarten ??

Wie oh wie kan mij uit de brand helpen ??

VrGR,
KeesS
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 87 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Root password

Berichtdoor Joan » Do 24 Sep 2020, 00:09

Heb je een systeem backup van een moment dat alles nog goed werkte. Plaats die dan terug.
Wat bedoel je met voyager? ik ken alleen het ruimteschip voyager en in programmabeheer zit alleen een 2D spel starvoyager.

Normaal is het root wachtwoord hetzelfde als het gebruikerswachtwoord. Daar is dus iets niet goed. Het kan hersteld worden volgens de uitleg op:https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... geten.html.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Vr 19 Nov 2010, 22:28
Locatie: Heemskerk Noordholland

Re: Root password

Berichtdoor KeesS » Do 24 Sep 2020, 01:06

Heb je een systeem backup van een moment dat alles nog goed werkte. Plaats die dan terug.
Een vriendelijk forum-lid heeft lang geleden voor mij een soort 'script' gemaakt waarmee als ik dat aanklik een "RSync-backup"wordt gemaakt van al mijn "DATA" en "FOTO's". Die backup wordt opgeslagen op mijn NAS = een externe harde schijf.
Ik geloof niet dat dit een "systeem-backup" is. En ik zou niet meer weten hoe ik die backup moet/kan terugzetten; ik word te oud voor die dingen.
Dat is vermoedelijk ook de oorzaak van mijn problemen op de PC; ik wil nog graag, maar het geheugen laat me in de steek. :'( :'(

Zolang alles goed gaat lukt het nog, maar als ik een fout maak en problemen krijg zoals nu zit ik in zak en as.
I.v.m. een probleem met Netwerkverbinding had ik hulp gevraagd op het forum en kreeg daar advies om een paar "terminal-commando's" uit te voeren. Ik heb dat zorgvuldig gedaan met kopieëren en plakken zonder te weten wát die commando's betekenen of doen in het systeem.
Zekerheid hierover heb ik niet, maar ik vermoed dat daarbij (update + upgrade + remove data) iets is veranderd in mijn systeem waardoor ik nu niet meer gewoon kan opstarten.
(de (fout-)melding die verschijnt bij opstarten heb ik weergegeven in het forum "Netwerken". Mogelijk dat het daarmee voor U iets duidelijker is. Excuses als ik er hier een rommeltje van maak.....zie mijn handtekening/onderschrift onderaan)

Was bedoel je met voyager? ik ken alleen het ruimteschip voyager en in programmabeheer zit alleen een 2D spel starvoyager..
Voyager is, dat ontdek ik net, LinuxMint XFCG 18.04.1
Ik zit daarop nu te werken, maar snap er nog niet veel van want het is allemaal nieuw. Ik heb dat lang geleden eens geïnstalleerd (dual-boot) om uit te proberen omdat het zulke lovende recensies kreeg. Ik heb er daarna verder niets mee gedaan, maar nu komt het van pas omdat ik daarmee mijn PC vanuit de Grub nog kan opstarten.
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 87 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Vr 19 Nov 2010, 22:28
Locatie: Heemskerk Noordholland

Re: Root password

Berichtdoor KeesS » Do 24 Sep 2020, 01:23

post_id=30348 time=1600898994 user_id=2850]
Normaal is het root wachtwoord hetzelfde als het gebruikerswachtwoord. Daar is dus iets niet goed. Het kan hersteld worden volgens de uitleg op:https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... geten.html.
Er wordt in die melding nadrukkelijk gevraagd om het "root password", en dat weet ik niet .
Mijn gebruikers-password wordt niet geaccepteerd; dat geeft weer een foutmelding (zie "Netwerk-forum")

Ik zal proberen of ik die "makkelijke tips" hier vanuit Voyager kan uitprinten, want zonder die handleiding ernaast gaat het me vast niet lukken al de daar vermelde opdrachten goed uit te voeren.

Vraag: wordt met die tips het root-wachtwoord hersteld of is die oplossing bedoeld voor mijn gebruikers-wachtwoord ??
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 87 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Vr 19 Nov 2010, 22:28
Locatie: Heemskerk Noordholland

Re: Root password

Berichtdoor KeesS » Vr 25 Sep 2020, 02:56

Ik heb inmiddels het "root-pasword" achterhaald; het is gelijk aan mijn "gebruikers-password".
Maar dat begint met een cijfer en doordat ik even niet bemerkte dat de "Num Lock" uit stond kreeg ik steeds een foutmelding.
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 87 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Root password

Berichtdoor Joan » Vr 25 Sep 2020, 03:15

Soms zit een ongeluk in een klein hoekje. Maar je hebt het stofje gevonden. Op weg naar het volgende succes.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Vr 19 Nov 2010, 22:28
Locatie: Heemskerk Noordholland

Re: Root password

Berichtdoor KeesS » Zo 27 Sep 2020, 15:27


Wat bedoel je met voyager? ik ken alleen het ruimteschip voyager en in programmabeheer zit alleen een 2D spel starvoyager.
Even een rectificatie;
Het is niet LinuxMint, maar Ubuntu 18.04.1.

VrGr,
KeesS
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 87 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
molenaar
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Za 28 Mei 2022, 13:09
Locatie: Brugge

Re: Root password

Berichtdoor molenaar » Za 28 Mei 2022, 14:01

Met Linux Mint 19.3 wilde ik een thuisnetwerk aanmaken door een map te delen.

Door op 'Sharing options' te selecteren voor deze map staat alles in het grijs en vraagt een blauwe zone de 'Sambasharing' te installeren. Bij het klikken op 'Installeren' en vraagt men daar het 'Wachtwoord voor root'.
Geen enkele wachtwoord als ook de gekende Authentificatie-wachtwoord wordt aanvaart. Het Numlock is actief.
Blijkbaar bestaat er dus een aparte 'root-wachtwoord' en wordt vaak gezegt dat men het NIET nodig heeft.
Maar het is wel vereist! ;)
In de terminal typ ik 'Sudo passwd root' om dat wachtwoord op te vragen en eventueel te wijzigen.
Daarvoor vraagt ie mijn 'Sudo' wachtwoord voor (mijn accountsnaam).
Antwoord: 'Sorry, probeer opnieuw', logisch, hij aanvaart niet meer mijn authentificatie-wachtwoord. terwijl die onveranderd gebleven is sinds twee jaar.

Ik ben geen ICT-er en experimenteer geen informatica.

Alvast bedankt voor je aandacht en hulp.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1602
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Root password

Berichtdoor stegiman » Za 28 Mei 2022, 22:14

Paswoord root is hetzelfde als gewone paswoord.
in terminal is dat

Code: Selecteer alles

sudo su
molenaar
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Za 28 Mei 2022, 13:09
Locatie: Brugge

Re: Root password

Berichtdoor molenaar » Za 11 Jun 2022, 19:51

Beste Stegiman,
Bedankt voor uw snel antwoord.
Verontschuldig me voor mijn late reactie.

Mijn terminal antwoord het volgende:
"naam@computer:~$ sudo su
[sudo] wachtwoord voor mijn naam:
Excuseer, gebruiker mijn naam mag '/bin/su' niet uitvoeren als root op computer."

Voor de rest kan ik overal normaal inloggen...
Wat moet ik nu doen?
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 389
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Root password

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Za 11 Jun 2022, 20:18

Volgens mij is het gewoon

Code: Selecteer alles

su <your_username>
en mag je geen sudo voor su plaatsen omdat dan eerst de admin-rechten nodig zijn
molenaar
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Za 28 Mei 2022, 13:09
Locatie: Brugge

Re: Root password

Berichtdoor molenaar » Za 11 Jun 2022, 22:39

Zo gevraagd zo gedaan:
gebruiker@computer:~$ su gebruiker
Wachtwoord: *********
gebruiker@computer:~$
Wat moet ik daaruit concluderen?
Kom ik ergens aan het wachtwoord van de 'root'?
(de namen heb ik vervangen natuurlijk)
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1602
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Root password

Berichtdoor stegiman » Za 11 Jun 2022, 22:49

su is niet correct:

Code: Selecteer alles

sudo su
mag ook

Code: Selecteer alles

sudo su root
Wil je helemaal naar root en dus niet in home/

Code: Selecteer alles

sudo su -
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 389
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Root password

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Zo 12 Jun 2022, 08:47

Het is gewoonweg

Code: Selecteer alles

sudo -i
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Root password

Berichtdoor Joan » Zo 12 Jun 2022, 14:21

"Excuseer, gebruiker mijn naam mag '/bin/su' niet uitvoeren als root op computer."
Dit klopt.
De gebruiker kan de naam root niet overnemen, want dat is wat er wordt geprobeerd.
Het root wachtwoord is normaal leeg en dan gekoppeld aan het gebruikerswachtwoord. Met het gebruikerswachtwoord kan je root-taken uitvoeren, Maar je bent ook dan geen root. De echte root kan je niet vervangen. Het is mogelijk dat er programma's zijn die een leeg root-wachtwoord niet erkennen. Dan moet je een root een wachtwoord geven. Bedenk wel dat dan het gebruikerswachtwoord niet meer voor root werkt.

"gebruiker@computer:~$ su gebruiker
Wachtwoord: *********
Wat moet ik daaruit concluderen?"
Dat gebruiker dan als root werkt.

Sudo en su zijn hetzelfde, maar werken anders.
Voor je gaat experimenteren met het root wachtwoord, lees eerst eens https://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?title=TC-sudo

Gebruik Warpinator (menu > hulpmiddelen). Samba werkt niet meer even makkelijk.

Overigens voortaan graag even een nieuw onderwerp aanmaken in plaats van een vraag stellen in een bestaand onderwerp.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten