niet bestaande Opslagmedia in Nemo

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
digo52
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Vr 29 Jun 2018, 16:44

niet bestaande Opslagmedia in Nemo

Berichtdoor digo52 » Ma 25 Jan 2021, 10:08

Ik zie in Nemo 2 Opslagmedia staan, die er niet zijn. Als ik ze aanklik melden ze zich als Opslagmedium van 537 Mb en 538 MB. Ze hebben dan wel ID-aanduidingen: 148B-6ABC en 660B-FF4C (eerder geplaatste USB-media denk ik). In /etc/fstab worden ze niet getoond. Het kan verder geen kwaad, maar welk bestand moet ik bewerken om de aanduidingen kwijt te raken, zodat ik ze niet meer zie in Nemo.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: niet bestaande Opslagmedia in Nemo

Berichtdoor Joan » Ma 25 Jan 2021, 12:26

Waarschijnlijk zijn het restjes van verschoven partities op een hdd of ssd.

Kijk eerst met het programma 'Schijven' of 'Gparted' of je kunt zien waar het zich bevind en of het inhoud heeft.
Verwijder nooit opslagmedia als deze niet eerst is afgesloten.
Externe media wordt na het verwijderen niet vermeld na het herstarten van een pc.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
digo52
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: Vr 29 Jun 2018, 16:44

Re: niet bestaande Opslagmedia in Nemo

Berichtdoor digo52 » Ma 25 Jan 2021, 17:08

Dank voor de tip. Ik kreeg ze met Gparted weg. Ik denk dat ze bij de installatie van Linux Mint 20 ontstaan zijn.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: niet bestaande Opslagmedia in Nemo

Berichtdoor Joan » Ma 25 Jan 2021, 18:09

Als Linux (Mint) een partitie aanmaakt is dat normaal een rond (digitaal) getal vanaf de eerste volledig vrije inhoudsindeling. Daardoor kunnen er stukjes ongebruikte schijfruimte ontstaan die zonder bezwaar kunnen worden verwijderd. Deze ruimtes zijn kleiner dan 1 Gb.
Ook door het schuiven met partities kan er tussenruimte ontstaan.

Om deze onbruikbare ruimtes te voorkomen kan het best eerst het hele opslagruimte leegmaken en in nieuwe partities delen en formatteren.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: niet bestaande Opslagmedia in Nemo

Berichtdoor emvedeesje » Di 26 Jan 2021, 09:12

Heeft daar vroeger Win op gestaan?
Of is dat een schijf komend uit een andere computer?

Voor een nieuwe installatie:
Beter met een lege schijf beginnen door met gparted een nieuwe MSDOS partitietabel aan te maken op die schijf.
Vervolgens Linux installeren.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: niet bestaande Opslagmedia in Nemo

Berichtdoor jjwi » Di 26 Jan 2021, 10:51

Heb je Linux Mint met dual boot geïnstalleerd (dus "naast" Windows)?
In dat geval kan het zijn dat deze media verwijzen naar de opstartpartitie van Windows en/of van een eventuele recovery partitie. Dit is bij mij het geval.
Ik laat ze gewoon staan. Ze hinderen me niet echt en ik wil niet riskeren om de Windows opstartpartitie kwijt te raken.
Ook kunnen ze inderdaad verwijzen naar overgebleven "restjes" van eerdere acties. Die kun je inderdaad verwijderen.
Groet,
J.J.
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten