tekst met ‘kenmerkend’ woord zoeken

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

tekst met ‘kenmerkend’ woord zoeken

Berichtdoor TheoB12 » Ma 08 Feb 2021, 22:50

Beste mensen,

Een heel enkele keer wil ik een tekstdocument opzoeken waarvan ik me de titel niet kan herinneren, maar wel een ‘kenmerkend’ woord in de tekst van dat document.
Het is lang geleden dat ik met ‘Microsoft Word 97’ heb gewerkt, maar ik meen dat het daarbij mogelijk was om naar een tekst te zoeken waarin een ‘kenmerkend’ woord staat.

Bij LibreOffice heb ik die zoekmogelijkheid niet kunnen ontdekken. Binnenkort wil ik LinuxMint 20 gaan installeren. Zit daar een LibreOffice bij, waarbij het wel mogelijk is om naar een tekst met een ‘kenmerkend’ woord te zoeken? (Of is er een andere handige manier om zo’n tekst met ‘kenmerkend’ woord te vinden?)

Vriendelijke groet,
Theo
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: tekst met ‘kenmerkend’ woord zoeken

Berichtdoor Pjotr » Ma 08 Feb 2021, 23:02

Je kunt Catfish eens proberen (wel even instellen dat-ie de bestandsinhoud moet doorzoeken).

Code: Selecteer alles

sudo apt-get install catfish
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

Re: tekst met ‘kenmerkend’ woord zoeken

Berichtdoor TheoB12 » Do 11 Feb 2021, 21:35

Bedankt Pjotr,

LinuxMint 20 nog niet geïnstalleerd, maar - 'nieuwsgierig' - Catfish (bestandsinhoud doorzoeken aangevinkt) uitgeprobeerd bij Xubuntu. Ik neem aan dat het daarbij ook zou moeten werken, maar dan vindt-ie 'niets'. Kan het zijn dat ik toch iets niet helemaal goed doe? Of zal het bij Mint 20 beter gaan?
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: tekst met ‘kenmerkend’ woord zoeken

Berichtdoor jjwi » Vr 12 Feb 2021, 09:14

Weet je zeker dat de zoekopdracht is afgerond?
Zoeken op een string binnen bestanden kan lang duren, zeker als het zoekgebied veel bestanden omvat (hoog in de bestandshiërarchie is ingezet).
Catfish geeft aan of hij nog bezig is met zoeken, dan wel dat de zoekopdracht is afgerond.
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: tekst met ‘kenmerkend’ woord zoeken

Berichtdoor emvedeesje » Vr 12 Feb 2021, 10:13

Hier wordt kfind gebruikt.
Installeren:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get install kfind
Dan Systeeminstellingen/Apparatuur/Toetsenbord/Sneltoetsen
Klik categorie: Aangepaste sneltoetsen
Voeg aangepaste sneltoets toe
Naam: Zoeken
Opdracht: /bin/kfind
Opslaan
Dan onderaan: Toetsenbordbindingen
Klikken op een regel: neem vb. de supertoets+Z

Testen: super+Z

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: tekst met ‘kenmerkend’ woord zoeken

Berichtdoor dirkjanl » Za 13 Feb 2021, 14:27

Catfish (bestandsinhoud doorzoeken aangevinkt) uitgeprobeerd bij Xubuntu. Ik neem aan dat het daarbij ook zou moeten werken, maar dan vindt-ie 'niets'. Kan het zijn dat ik toch iets niet helemaal goed doe? Of zal het bij Mint 20 beter gaan?
Heb je aangegeven in welke directory hij moet zoeken? En eventueel andere instelbare zaken aangegeven?
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: tekst met ‘kenmerkend’ woord zoeken

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Za 13 Feb 2021, 17:40

Dat het nu Catfish , Synapse ( heb ik ook uitgetest ) of Kfind is , géén van deze programma’s is in staat van een bestand ( file ) terug te vinden aan de hand v/e “ kenmerkend- “ of “ trefwoord “ dat zich binnen dit bestand ( file ) bevindt ... Welke opzoekingsparameters U ook gebruikt .

Wat wel kan is dat deze programma’s een bestand terugvinden als dit “ kenmerkend- “ of “ trefwoord “ in de titel staat van uw opgeslagen bestand .

Mijn advies aan beginnelingen is dus : gebruik kenmerkende / trefwoorden in de titel van de bestanden die U opslaat .

Tot bewijs van het tegenovergestelde ?
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 516
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: tekst met ‘kenmerkend’ woord zoeken

Berichtdoor HWE64 » Za 13 Feb 2021, 18:45

Heb je Recoll al geprobeerd?
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: tekst met ‘kenmerkend’ woord zoeken

Berichtdoor emvedeesje » Zo 14 Feb 2021, 09:55

Dat het nu Catfish , Synapse ( heb ik ook uitgetest ) of Kfind is , géén van deze programma’s is in staat van een bestand ( file ) terug te vinden aan de hand v/e “ kenmerkend- “ of “ trefwoord “ dat zich binnen dit bestand ( file ) bevindt ... Welke opzoekingsparameters U ook gebruikt .

Wat wel kan is dat deze programma’s een bestand terugvinden als dit “ kenmerkend- “ of “ trefwoord “ in de titel staat van uw opgeslagen bestand .

Mijn advies aan beginnelingen is dus : gebruik kenmerkende / trefwoorden in de titel van de bestanden die U opslaat .

Tot bewijs van het tegenovergestelde ?
Bij kfind
Stel: je zoekt een tekstbestand .odt dat je ooit zelf schreef naar het woord winter
De eerste pagina naam/locatie:
Genaamd: *.odt
Zoeken in: via bladeren de juiste plaats ingeven, vb.: /media/username/volumename of /home/username/Documenten
De tweede pagina inhoud:
Bestandstype: alle bestanden en mappen
Met de tekst: winter

Je vindt zeker de documenten die passen bij de opdracht.

Toegegeven: in de meeste .pdf kan er niet gezocht worden, maar dat is ook al zo als je in een geopende pdf naar iets zoekt.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: tekst met ‘kenmerkend’ woord zoeken

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Zo 14 Feb 2021, 15:28

...
Je vindt zeker de documenten die passen bij de opdracht.
...
Beste Michael ,

heb nogmaals het programma Kfind geïnstalleerd en volgens uw aanwijzingen een paar opzoekingen verricht … helaas zonder resultaat … mij lukt het niet .

Vraag mij af of dit iets te maken zou hebben met het feit dat ik Kfind geïnstalleerd heb vanuit programmabeheer … en niet via de terminal ?
Niet geïnstalleerde / ontbrekende “ afhankelijkheden ? … “ indexering “ van bestanden ?

ps : uitbreidbaar naar zowel Catfish als Synapse ?
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: tekst met ‘kenmerkend’ woord zoeken

Berichtdoor emvedeesje » Ma 15 Feb 2021, 09:16

Vraag mij af of dit iets te maken zou hebben met het feit dat ik Kfind geïnstalleerd heb vanuit programmabeheer … en niet via de terminal ?
Niet geïnstalleerde / ontbrekende “ afhankelijkheden ? … “ indexering “ van bestanden ?

ps : uitbreidbaar naar zowel Catfish als Synapse ?
Ik gebruik kfind reeds in Mint 18+19 en nu in 20, telkens geïnstalleerd via de terminal en daarna gestart via de hotkey zoals beschreven.
Merk ook op dat je op het eerste invulscherm "Hoofdlettergevoelig" beter AF zet en alles in kleine letters invult.

Er zou toch geen verschil mogen zijn of het via terminal af softwarebeheer geïnstalleerd werd ?
Het hoeft wel gezegd: het installeren van kfind is misschien wel de zwaarste klus om uit te voeren.
In de logfile van mijn persoonlijke installatieprocedure staan voor de installatie van kfind 460 regels vermeld !

Wat bedoel je met de rood geschreven tekst?
Hier is niets mis met de geïnstalleerde pakketten, en de indexering zou moeten werken zoals het systeem het zelf bepaalt.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: tekst met ‘kenmerkend’ woord zoeken

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Ma 15 Feb 2021, 12:30

...
krijg volgende melding ?

Code: Selecteer alles

philippe@philippe:~$ kfind
qt5ct: using qt5ct plugin
KComboBox::setTrapReturnKey not supported with a non-KLineEdit.
kf5.kdbusaddons: Can not find 'kdeinit5' executable at "/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/local/games:/usr/games:/usr/local/sbin:/usr/sbin:/sbin" "/usr/bin, /usr/lib/qt5/bin"
philippe@philippe:~$
Ik gebruik kfind reeds in Mint 18+19 en nu in 20, telkens geïnstalleerd via de terminal en daarna gestart via de hotkey zoals beschreven...
... neem aan dat werken met een " hotkey " geen must is ... rommel niet graag in de instellingen van mijn keybord ( belgisch alternatief )
heb er dan ook géén voor ingesteld ?

Wat bedoel je met de rood geschreven tekst?
.... onvolledige installatie : programmabeheer versus terminal ... kon mij ook niet voorstellen dat het iets zou uitmaken ?
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: tekst met ‘kenmerkend’ woord zoeken

Berichtdoor emvedeesje » Ma 15 Feb 2021, 18:03


krijg volgende melding ?

Code: Selecteer alles

philippe@philippe:~$ kfind
qt5ct: using qt5ct plugin
KComboBox::setTrapReturnKey not supported with a non-KLineEdit.
kf5.kdbusaddons: Can not find 'kdeinit5' executable at "/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/local/games:/usr/games:/usr/local/sbin:/usr/sbin:/sbin" "/usr/bin, /usr/lib/qt5/bin"
philippe@philippe:~$
Opgestart vanuit de terminal komen hier net dezelfde regels, doch het werkt evengoed als via een hotkey.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: tekst met ‘kenmerkend’ woord zoeken

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Ma 15 Feb 2021, 21:16

Mij lukt het nog steeds niet en geef het bij deze op , maar laat dit voor wie in dergelijke programma’s geïnteresseerd zijn géén reden wezen om ze alsnog niet uit te proberen .
Debian Bookworm_Cinnamon
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

Re: tekst met ‘kenmerkend’ woord zoeken

Berichtdoor TheoB12 » Wo 17 Mar 2021, 00:56

Bedankt voor alle reacties.
Helaas zijn er enkele dingen op mijn pad gekomen die erg veel tijd van me vragen. Daardoor heb ik er nog niet serieus naar kunnen kijken.
Ga ik nog wel een keer doen.

Groet,
Theo

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten