Wat is een redelijke opstart tijd?

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

Re: Wat is een redelijke opstart tijd?

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Wo 17 Feb 2021, 13:16

Wat is een redelijke opstarttijd , was de vraag ?
Hangt dus , door de commentaren bevestigd , van O zo veel factoren af ;
een computer systeem is zo snel als de traagste component ervan … CPU , RAM , type schijf … en van de actieve opstart- & toepassingen die U wenst te draaien.
Zo te lezen mag U al blij zijn dat uw computer het nog steeds doet … maar meer dan 2 minuten opstarttijd vind ik persoonlijk wel hééél lang .

Hangt dit uw voeten uit ?
Tijd dan om eens te gaan overwegen of een upgrade van de hardware verantwoord is …te beginnen met een SSDt’je te plaatsen , RAM bijsteken … tegenwoordig niet zo duur meer .
Debian Bookworm_Cinnamon
tytsjerksteradiel
Held
Held
Berichten: 384
Lid geworden op: Ma 16 Dec 2019, 01:16

EPILOOG ? : Wat is een redelijke opstart tijd?

Berichtdoor tytsjerksteradiel » Wo 17 Feb 2021, 17:13

off topic ?
We zijn nu 2021 , de tijd dat besturingssystemen zoals Mint ( raad ik beginners steevast aan = onklopbaar wat installatie & gebruiksvriendelijkhed betreft ) of Debian enkel toegankelijk waren voor IT / ICT’ers is al lang verleden tijd , het installeren ervan is weliswaar niet zoiets dat je tussen de soep en de patatten doet .
Wie hier zich aan waagt ( slechte woordkeuze ) zal zich hier aan voorafgaand in de installatieprocedures en mogelijkheden / voordelen van deze besturingssystemen verdiept hebben ? ( groot vraagteken ) .

Nieuwe toepassingen , er zitten prachtige bij ! , vragen echter (eisen) krachtigere computers ...

Waar trekt U grens ? ... Kwestie van persoonlijke interesses , gezond verstand , begrijpend lezen en … budget
Debian Bookworm_Cinnamon
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: Wat is een redelijke opstart tijd?

Berichtdoor jjwi » Wo 17 Feb 2021, 18:24

Hallo Tytsjerksteradiel,
Bedankt voor het meedenken tot dusver.
Ik ben sinds 2018 gebruiker van LM en heb mij voorafgaand aan de eerste installatie goed ingelezen, voorbereid en verdiept in dit besturingssysteem. De installatie heb ik inderdaad niet tussen de soep en de patatten door gedaan.
Ik ben meer dan tevreden over LM en ervaar, hoewel ik een wat oudere computer heb, geen enkel probleem met de prestaties van de huidige programma's. Dat de opstarttijd op deze computer wat aan de trage kant is (dit ervaar sinds de installatie van 20.0) vind ik niet echt een groot probleem. Het is nog altijd vele malen sneller dan de opstarttijd van Windows 10. Het onderwerp van deze thread triggerde mij, omdat blijkbaar ook anderen een trage opstarttijd ervaren en er wellicht wat van te leren valt. Tenslotte blijft iedereen, hoe ervaren en deskundig ook, altijd nog een beginner.
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
Function
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: Vr 18 Mei 2018, 23:10

Proloog: Wat is een redelijke opstart tijd?

Berichtdoor Function » Wo 17 Feb 2021, 19:37

Hallo en welkom bij de proloog van dit topic!


Ik was me er al bewust van dat het niet echt up-to-date spul is wat er gebruikt wordt.
Voor mij is het de uitdaging om met low/no-budget een systeem draaiende te houden.

De computer werkt al sinds 2013. Eerst een paar jaar met Windows en toen die niet meer wou ‘mounten’ eerst met Linux Mint 17 live-stick wat data geprobeerd te redden.
Uiteindelijk maar geïnstalleerd naast de kapotte Windows. Dat heeft nog jaren perfect gewerkt en hierdoor iets ervaring opgedaan met Linux Mint.
En er achter gekomen dat een super uitgebreid systeem niet nodig is voor wat ik met een computer doe.

Helaas ging Linux Mint 17 uiteindelijk ook stuk en waarschijnlijk de harddisk.
(Voor die harddisk ben ik nog op zoek naar iemand die een poging wil doen om de data te recoveren!)

Daarna gratis een harddisk ergens kunnen afhalen om te proberen of een harddisk swap zou lukken.
Linux mint 20.1 tijdens de patat geïnstalleerd. Dat stelt niet zoveel voor!
Die harddisk is misschien niet de snelste (zeker qua opstarten) maar voor wat ik ermee doe werkt het verder perfect.
En ja harddisks gaan tegenwoordig weg voor een appel en een ei. Zelfs complete (snelle) computer systemen gaan daarvoor weg, maar daar leer ik niks van...

Ik wil iedereen bedanken die een bijdrage heeft geleverd aan dit topic.
Er is een redelijk beeld ontstaan mbt de ‘opstarttijd’ en dat die 2+ minuten logisch is met dit systeem.
Als die zonder ingewikkelde elite handelingen wat korter is te maken zou dat leuk zijn maar niet noodzakelijk.

@jiwi: bedankt voor de stimulerende reacties. Altijd fijn om wat te kunnen vergelijken.


@Tytsjerksteradiel: Je gaat wel erg offtopic en is niet echt motiverend
Het komt over alsof er op dit forum een bepaald niveau van hardware én kennis wordt verwacht.
Waar ik de grens trek is dat het leuk blijft en dat er van elkaar geleerd kan worden.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Wat is een redelijke opstart tijd?

Berichtdoor Joan » Do 18 Feb 2021, 03:47

Dell Latitude D630 jaar 2010
LM 20.1 schone instal, /home apart
Intel core duo cpu 2.10GHz
RAM 3.8GiB
HDD 121.1 GB
NVIDIA G86M
Grub laten lopen (10sec.), 1:15 min inlogvenster 2.30 gebruiksklaar.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
darknetmatrix
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: Zo 02 Aug 2020, 16:58

Re: Wat is een redelijke opstart tijd?

Berichtdoor darknetmatrix » Vr 19 Feb 2021, 04:42

[darknetmatrix@darknetmatrix-hpz400workstation ~]$ systemd-analyze
Startup finished in 3.053s (kernel) + 2.746s (userspace) = 5.800s
graphical.target reached after 2.173s in userspace
aartje
Senior
Senior
Berichten: 199
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: Proloog: Wat is een redelijke opstart tijd?

Berichtdoor aartje » Vr 19 Feb 2021, 09:40

Hallo en welkom bij de proloog van dit topic!


Er is een redelijk beeld ontstaan mbt de ‘opstarttijd’ en dat die 2+ minuten logisch is met dit systeem.
Als die zonder ingewikkelde elite handelingen wat korter is te maken zou dat leuk zijn maar niet noodzakelijk.

Installeer een SSD (Samsung of Crucial) en eventueel je geheugen uitbreiden tot minstens 4GB
en je zal merken dat hij (vooral door die SSD) veel sneller is geworden.

Vind je dat zonde voor zo'n "oud" beestje dan kan je die SSD later altijd nog voor een opvolgend
systeem gebruiken.
pesieraattele2nl
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 05 Apr 2021, 19:38

Re: Wat is een redelijke opstart tijd?

Berichtdoor pesieraattele2nl » Di 06 Apr 2021, 13:13

Ik heb dit item gelezen... en heb vervolgens de opstarttijd van mijn desktop geklokt. Ik kom hierbij op ~40'.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten