systemctl mount verberg schijven

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Romke
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 3
Lid geworden op: Zo 17 Feb 2019, 11:24

systemctl mount verberg schijven

Berichtdoor Romke » Di 16 Mar 2021, 14:55

Hoi, ik probeer mappen van een tweede partitie (afbeeldingen, documenten, muziek etc...) te koppelen aan de gelijknamige mappen in mijn home directory met systemctl. Dat gaat heel goed, alleen naast dat ze in de bestemmingsmappen terecht komen worden ze ook gemount als schijven, die weer te zien zijn op het bureaublad en browser.
Ik ben dit gaan doen omdat ik het zelfde probleem had met bind in fstab en ik las ergens dat dit beter zou gaan, maar dat valt dus tegen.
Ik gebruik linuxmint 19. voorheen had ik dit probleem niet. Het het enige verschil met wat ik eerst had (met linuxmint 18) is dat de bronschijf ntfs was en deze keer is dat ext4.

één van de files, /etc/systemd/system/home-user-Afbeeldingen.mount, ziet er zo uit:

Code: Selecteer alles

[Unit]
Description=Bind mount for my Afbeeldingen

[Mount]
What=media/user/Data/Afbeeldingen
Where=/home/user/Afbeeldingen
Type=none
Options=bind

[Install]
WantedBy=local-fs.target
en dan heb ik er ook een voor de schijf "Data", media-user-Data.mount:

Code: Selecteer alles

[Unit]
Description=Directory (/media/user/Data)
DefaultDependencies=no
Conflicts=umount.target
Before=local-fs.target umount.target
After=swap.target

[Mount]
What=/dev/disk/by-uuid/66738a22-adf3-4bf0-a479-2522db771381
Where=/media/user/Data
Type=ext4
Options=defaults,

[Install]
WantedBy=multi-user.target
heeft iemand een idee hoe ik het voor kan zorgen dat die extra schijven niet meer tevoorschijn komen op het bureaublad en in het zijpaneel van de browser (Nemo)? Een oplossing met fstab mag ook, als ik maar niet allemaal dubbele mappen en schijven heb.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: systemctl mount verberg schijven

Berichtdoor Joan » Wo 17 Mar 2021, 02:31

Je kunt van twee sneetjes brood een boterham maken, maar het blijven twee sneetjes.
Ik wil hiermee maar zeggen dat het systeem niet begrijpt wat je wilt met de mappen of de inhoud. Je kunt er niet een ding van maken.

Als je mappen mount, worden het door een pc gezien als opslagmedium zoals een partitie of drive. Vandaar dat ze als zodanig op je bureaublad of bestandsbeheerder verschijnen.
Volgens mij kunt je het beste een nieuwe map maken en daarin de twee koppelen. Dat begrijpt een pc wel en ontstaat er niet het probleem dat de pc het ziet als opslag.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten