Kernel panic

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

Kernel panic

Berichtdoor TheoB12 » Wo 17 Mar 2021, 00:48

Beste mensen,

Ik wilde vanaf een usb-stick LinuxMint 20.1 installeren.
Maar ik kreeg de melding Kernel panic.

Daarna heb ik de stick in een andere pc geprobeerd. Dat lukte wel, dus ik neem aan dat er niets mis is met de stick.

Ik weet niet welke info van belang, dus ik ‘roep’ maar wat.
Het is een HP dc5800 SFF, 4GB RAM.
Er zit een HDD in met Windows 8.1 pro. Die start gewoon op.

Hebben jullie een idee wat er aan de hand kan zijn en vooral hoe ik het kan verhelpen?

Groet,
Theo
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 812
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Kernel panic

Berichtdoor DeBaas » Wo 17 Mar 2021, 01:15

Probeer een andere USB poort,
of
probeer de installatie vanaf een DVD.
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

Re: Kernel panic

Berichtdoor TheoB12 » Wo 17 Mar 2021, 15:00

Helaas!
Ik heb 3 andere poorten geprobeerd. En een DVD met LinuxMint 19.3.
Maar ik kreeg steeds de melding Kernel panic.
Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen om het probleem te verhelpen?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1603
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Kernel panic

Berichtdoor stegiman » Do 18 Mar 2021, 00:37

Je hebt een vrij oude computer en dus kan je beter Linux Mint 19.2 Xfce installeren want die is beter geschikt voor oudere computers.

Nota: als je in Windows blauwe scherm krijgt dan zal je ook in Linux mogelijk ook problemen hebben want hardware moet ook goed werken bij Linux en dat is niks anders dan bij Windows.
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

Re: Kernel panic

Berichtdoor TheoB12 » Do 18 Mar 2021, 10:46

Met Windows 10 werkt de computer wel.

Ik wilde LinuxMint 20.1 vanaf een USB-stich ernaast zetten. Toen dat niet lukte heb ik het met een DVD met Linux Mint 19.3 Xfce geprobeerd. Maar ook daar kreeg ik bij elke optie uit het opstartmenu, de melding "Kernel panic - not syncing - attempted to kill init!".

Die DVD had ik ook gebruikt om op een Asus - mobo P5VD2-VM - Linux Mint 19.3 Xfce succesvol te installeren.
Die Asus lijkt me van mindere kwaliteit dan de HP dc5800 SFF. Dan zou ik Linux Mint 19.3 Xfce toch ook op de HP moeten kunnen installeren, denk ik.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1603
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Kernel panic

Berichtdoor stegiman » Do 18 Mar 2021, 23:11

Had je helemaal niet kunnen installeren?
Of was je na installeren en opnieuw opstarten vergeten in de bios usb niet als eerst boot in te stellen?

Had je misschien na installatie update gekregen?

Had je bij usb-stick GPT ingesteld want bij Windows 8.1 dacht ik dat je niet zomaar iets kan doen maar ik weet niet meer wat.
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

Re: Kernel panic

Berichtdoor TheoB12 » Vr 19 Mar 2021, 14:37

Nee, ik had helemaal niet kunnen installeren.

Niet vanaf de DVD met Linux Mint 19.3 Xfce erop. En niet vanaf een USB-stick LinuxMint 20.1 Xfce, wat mijn voorkeur zou hebben.

Bij beide pogingen kreeg ik bij elke optie uit het opstartmenu, de melding "Kernel panic - not syncing - attempted to kill init!" en kon ik dus niet eens beginnen met een uitprobeersessie (of het installatieproces).

GPT is nieuw voor me. Wat ik er van begrijp, is dat het geen rol speelt bij opstarten vanaf een DVD. Maar ook met opstarten vanaf de DVD krijg ik dus de melding "Kernel panic - not syncing - attempted to kill init!"

Voor zover het relevant is: op de HD staat Windows 10 en niet Windows 8.1.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 812
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Kernel panic

Berichtdoor DeBaas » Vr 19 Mar 2021, 15:18

Uit het verleden eens een onwillige HP machine.....kijk eens bij de harddisk instellingen in BIOS, mogelijk dien je een andere instelling te kiezen, mogelijk SATA, IDE, niet BOD of RAID.
Als dan je DVD wel opstart........ blijkt de opstart van Linux in de niet werkende modus de DVD of USB driver niet te kunnen vinden en heeft dan geen toegang meer tot het installatiemedium.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Kernel panic

Berichtdoor Jamint » Vr 19 Mar 2021, 19:49

Beste mensen,

Ik wilde vanaf een usb-stick LinuxMint 20.1 installeren.
Maar ik kreeg de melding Kernel panic.

Daarna heb ik de stick in een andere pc geprobeerd. Dat lukte wel, dus ik neem aan dat er niets mis is met de stick.

Ik weet niet welke info van belang, dus ik ‘roep’ maar wat.
Het is een HP dc5800 SFF, 4GB RAM.
Er zit een HDD in met Windows 8.1 pro. Die start gewoon op.

Hebben jullie een idee wat er aan de hand kan zijn en vooral hoe ik het kan verhelpen?

Groet,
Theo
Beste Theo,

Zie vetgedrukt in jouw quote. Windows 8.1 was leverbaar voor zowel 64 bits architectuur als wel 32 bits architectuur.
Kijk eens als je in W8.1 bent opgestart in: Configuratiescherm > Systeem. Als je daar bij Type systeem 32 bits besturingssysteem vermeld ziet, ligt daar jouw probleem, want Linux 20 is nog uitsluitend verkrijgbaar als 64 bits besturingssysteem.
Gebruik dan zoals hierboven al gesuggereerd Linux 19.
Daarmee kun je tot en met maart 2023 vooruit qua (veiligheids)updates. Daarna - maar wie dan leeft wie dan zorgt ;) - moet je definitief een 64 bits computer gaan gebruiken als je nog met Linux verder wil.

Succes!
If it ain't broken, don't fix it.
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

Re: Kernel panic

Berichtdoor TheoB12 » Vr 19 Mar 2021, 20:46

Beste Jamint,

Vanmiddag voelde ik al nattigheid en constateerde dat de pc inderdaad een 32 bits besturingssysteem heeft.
Ik heb daarna vanaf een (oude) DVD met LinuxMint 17.1 xfce opgestart en dat lukte, zij het wat moeizaam.

Bedankt voor je reactie! Ik zat al een beetje op de goede weg. Maar voor mij, als tamelijke leek, is het prettig om een bevestiging te krijgen van mijn vermoedens.

Is het verstandiger om niet die 17.1 te gebruiken, maar LinuxMint 19.3 xfce, 32 bits te gebruiken?

Ik heb alvast de linuxmint-19.3-xfce-32bit.iso gedownload vanaf ftp.nluug.nl
Was dat een goede plek om het iso-bestand vandaan te halen?

Groet,
Theo

PS In mijn bericht van Vr 19 Mar 2021, 14:37 meldde ik dat er Windows 10 op de HD staat; vergissing, het is Windows 8.1.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Kernel panic

Berichtdoor Jamint » Za 20 Mar 2021, 11:58

Beste Jamint,

Vanmiddag voelde ik al nattigheid en constateerde dat de pc inderdaad een 32 bits besturingssysteem heeft.
Ik heb daarna vanaf een (oude) DVD met LinuxMint 17.1 xfce opgestart en dat lukte, zij het wat moeizaam.

Bedankt voor je reactie! Ik zat al een beetje op de goede weg. Maar voor mij, als tamelijke leek, is het prettig om een bevestiging te krijgen van mijn vermoedens.

Is het verstandiger om niet die 17.1 te gebruiken, maar LinuxMint 19.3 xfce, 32 bits te gebruiken?

Ik heb alvast de linuxmint-19.3-xfce-32bit.iso gedownload vanaf ftp.nluug.nl
Was dat een goede plek om het iso-bestand vandaan te halen?

Groet,
Theo

PS In mijn bericht van Vr 19 Mar 2021, 14:37 meldde ik dat er Windows 10 op de HD staat; vergissing, het is Windows 8.1.
Dag Theo,

Om maar meteen met de belangrijkste deur in huis te vallen: Neen Linux 17 niet installeren. TENZIJ!!.... en daar mag je absoluut niet van afwijken... De HP computer uitsluitend off line wordt gebruikt, dus nooit wordt aangesloten op het internet. Reden: Linux 17 ontvangt geen veiligheidsupdates meer.
De zogenaamde EOL (End of Life) was op 20 mei 2019.

Zoals hierboven op 18 Maart 2021, 00:37 al is gesuggereerd kun je nog gebruik maken van Linux 19 die nog wel in 32 bits configuratie wordt aangeboden.
Ik gebruik nog een Linux 19.1 op een HP-compaq 3300 microtower met 4GB geheugen en een 1.8 Ghz. processor. Toevallig was die machine wel 64 bits. Die van mij had origineel Windows XP.
Gewoon omdat ik Cinnamon de mooiste Mint vind gebruik ik die, maar sites zoals Google Maps werken erg traag. Cinnamon is een persoonlijke keuze.
Kies gewoon wat jou het beste bevalt uit de Linux Mint 19 distributie, maar zoals al gesteld Linux Mint xfce zou zeker geen probleem kunnen zijn.

Succes!
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 812
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Kernel panic

Berichtdoor DeBaas » Za 20 Mar 2021, 12:31

Voor zover ik dat in de specs kan lezen zou deze machine ook 64bit moeten ondersteunen.
https://support.hp.com/us-en/product/hp ... 58056#AbT0
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

Re: Kernel panic

Berichtdoor TheoB12 » Za 20 Mar 2021, 15:48

Dag Jamint,

Helaas!
Toen ik op integrity check klikte van een DVD met LinuxMint 19.3 xfce, 32 bits klikte, kreeg ik weer kernel panic.
Ik weet niet of 19.1 nog ergens te downloaden is, maar zou dat een oplossing kunnen zijn?

De Linux 17 zal ik niet gebruiken.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Kernel panic

Berichtdoor Jamint » Za 20 Mar 2021, 19:15

Dag Jamint,

Helaas!
Toen ik op integrity check klikte van een DVD met LinuxMint 19.3 xfce, 32 bits klikte, kreeg ik weer kernel panic.
Ik weet niet of 19.1 nog ergens te downloaden is, maar zou dat een oplossing kunnen zijn?

De Linux 17 zal ik niet gebruiken.
Er is absoluut iets anders aan de hand.
vandaag om 12:31 uur postte DeBaas zijn vondst op: https://support.hp.com/us-en/product/hp ... 58056#AbT0 waaruit blijkt dat jouw computer ook 64 bits is.

Als je Windows 8.1 niet gebruikt kun je proberen eerst Linux 17 te installeren omdat die blijkbaar geen Kernel-Panic veroorzaakt als opstap naar Linux Mint 19.
Kies in de Linux 17 installer voor: de schijf volledig wissen en helemaal gebruiken voor Linux. Dat is de tweede optie dacht ik.
Als dat is gelukt - controleer dat door een herstart! - kun je Linux 19 binnenhalen(*) hier: https://linuxmint.com/release.php?id=34 en dan doe je exact hetzelfde als bij de 'hulpinstallatie' van Linux 17: Kies ook dan dus voor: de schijf volledig wissen en helemaal gebruiken voor Linux.

(*) Noot: Het moet wel héél toevallig héél raar lopen als je net iets problematisch ondervindt bij eenmalig gebruik van Linux 17 om Linux 19 te downloaden.
Maar het blijft natuurlijk strikt genomen - ik moet daar keihard in zijn - een risico. Die keuze is geheel aan jouw.

Succes!

*************************************

Toegevoegd:

Laat die DVD integriteits-controle door Linux maar eens achterwege of doe dat alleen in het DVD brandprogramma, als dat je een goed gevoel geeft.
Zolang ik CD's en DVD's brand, en dat begon al met Toast voor de Macintosh in 1997, heb ik dat nog nooit gedaan.
WAT JE WEL MOET DOEN!... is de DVD branden op de laagst mogelijke snelheid. Bestaat de mogelijkheid 1x, hoewel dat anno 2021 heel onwaarschijnlijk is: kies daar dan voor!
If it ain't broken, don't fix it.
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

Re: Kernel panic

Berichtdoor TheoB12 » Zo 21 Mar 2021, 14:37

Sorry DeBaas, daar had ik niet op gereageerd. De link verwijst naar een HP Compaq dc5800 Business PC SFF.
Maar ik heb een HP Compaq dc5800 Small Form Factor. In de terminal uname -m ingevoerd; resultaat: i686 en niet x86_64. Volgens mij betekent dat dat deze pc 32 bits is.
De Linux Mint 19.1 "Tessa" - Xfce (32-bit) kon ik veilig binnenhalen met een andere – nogal trage – pc. Dus daarmee liep ik geen risico.

Niet alleen bij de integriteits-controle kreeg ik kernel panic. Ook als ik op andere opties klikte.
Branden doe ik 4x, de laagst mogelijke snelheid.

Het liefst zou ik de Windows 8.1 achter de hand houden. Als de Linux Mint 19.1 "Tessa" geen problemen geeft, moet dat kunnen, denk ik.

De komende dagen heb ik weinig tijd om verder te stoeien met de HP, dus het kan even duren voordat ik bericht hoever ik gekomen ben.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten