Hoe veilig is VirtualBox eigenlijk?

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Hoe veilig is VirtualBox eigenlijk?

Berichtdoor jjwi » Wo 17 Mar 2021, 18:35

Via een van de threats in dit forum ontdekte ik een voor mij tot dusver nog niet bekende distro: Linuxfx. Een soort emulatie van Windows op Ubuntu en Mint met, naar keuze, Cinnamon en Xfce, die zich bijna volledig als Windows gedraagt.
Omdat ik er wat meer van wilde weten heb ik Linuxfx geïnstalleerd in de Oracle VirtualBox. Dat ging op zich prima, totdat ik zag dat hij begon om Wine en delen van Mono te installeren. Ik ben er toen meteen mee gestopt en heb de machine weggegooid.
Dat brengt mij op de vraag wat de risico's zouden zijn geweest als ik de installatie had afgemaakt. Zou ik dan mijn hele Linux systeem hebben blootgesteld aan mogelijke van Windows geïmporteerde bedreigingen? VirtualBox is weliswaar een afgezonderd iets, maar de virtuele machines staan gewoon open en bloot in de home directory...
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Hoe veilig is VirtualBox eigenlijk?

Berichtdoor Joan » Do 18 Mar 2021, 04:11

uit een virtuele machine zou niets in je systeem mogen komen. Als dat wel gebeurt is er iets niets goed geïnstalleerd of iets vreselijk mis met de geïnstalleerde programmateur.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 389
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Hoe veilig is VirtualBox eigenlijk?

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Wo 21 Apr 2021, 20:06

uit een virtuele machine zou niets in je systeem mogen komen. Als dat wel gebeurt is er iets niets goed geïnstalleerd of iets vreselijk mis met de geïnstalleerde programmateur.
Dat is eigenlijk niet gezegd. Je kan namelijk een deel van gastOS mounten en de virtuele machine onbeperkte toegang tot die gedeelde schijf geven. Idem dito bestaat er gevaar om bestandssystemen te besmetten die gedeeld worden op het lokale netwerk. Voor test-doeleinden gebruik is soms een gedeelde folder van het gast-systeem waarbij de VM enkel leesbevoegdheid krijgt. Bekijk ook goed of de veiligheid van de gedeelde bestandssystemen op het lokale netwerk gegarandeerd is. Er bestaat ook gevaar om firmware van externe randapparatuur en netwerkonderdelen zoals modems, routers en dergelijke meer te infecteren. Die infectie kan zich naar het gastOS verbreiden.
Bezint eer je begint, de zwakste schakel in de veiligheid is nog steeds de argeloosheid van de gebruiker!
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 810
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Hoe veilig is VirtualBox eigenlijk?

Berichtdoor DeBaas » Wo 21 Apr 2021, 20:43

Via de standaard instellingen in VirtualBox ben je goed afgeschermd.
Je kunt bij de VB instellingen allerlei zaken toewijzen zoals schijftoegang.
Indien gedeeld met het Linux host systeem kun je dan door in VB opgehaalde malware binnenhalen in het Linux Operating System.
Of die bij Windows of via Wine binnengehaalde malware kwaad kan op je host systeem, hangt af van de toegangsrechten.
Kwaadaardige zaken die in je VB systeem worden opgestart kunnen wel ravage aanrichten binnen de VB omgeving.
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: Hoe veilig is VirtualBox eigenlijk?

Berichtdoor jjwi » Do 22 Apr 2021, 18:27

Dank voor jullie reacties op deze door mij opgestarte thread.
Inmiddels heb ik flink wat bijgelezen en mijn conclusie is dat VB voldoende veilig is, mits met beleid gebruikt.
Zelf heb ik Windows 10 in de VB geïnstalleerd, omdat ik incidenteel een Windows programma nodig heb (Adobe Digital Editions voor boeken met DRM bescherming, Garmin Express voor mijn sporthorloge, en Excel in verband met uitwisselbaarheid met anderen en een aantal complexe macro's die in Open Office moeilijk te implementeren zijn). Linux afsluiten en Windows opstarten vind ik teveel gedoe en ongemakkelijk (mijn systeem is nog steeds dual boot Windows/LM). De Windows bestanden staan in een aparte partitie, die niet in Linux wordt aangekoppeld. Als ik gebruik maak van een gedeeld klembord, dan doe ik dat enkel van Host naar Guest. Ik deel geen Linux bestanden met Windows. En ik ben niet aangesloten op een lokaal (thuis)netwerk.
Mocht er schade ontstaan in Windows, dan draai ik de virtuele machine terug naar een eerder opgenomen initiële en stabiele momentopname.
Volgens mij heb ik het zo voldoende veilig ingericht. Mee eens?
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 389
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Hoe veilig is VirtualBox eigenlijk?

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Do 22 Apr 2021, 19:10

Volgens mij heb ik het zo voldoende veilig ingericht. Mee eens?
Lijkt me prima. Je stelde eerder dat de virtuele machines open en bloot in de home-folder staan. Dat is op zich geen probleem omdat de software op de virtuele machines enkel maar door het betreffende OS uitgevoerd kunnen worden.
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: Hoe veilig is VirtualBox eigenlijk?

Berichtdoor jjwi » Do 22 Apr 2021, 19:23

Lijkt me prima
Thx.
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten