Timeshift (en afsluiten)

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor TheoB12 » Vr 09 Apr 2021, 00:52

Begrijp ik het goed? Zal een handmatige momentopname op een externe USB-schijf wel snel gaan, ondanks de USB-2 poorten?

Groet,
Theo
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor emvedeesje » Vr 09 Apr 2021, 09:06

Neen Theo, er is geen verschil tussen een handmatige en een automatische timeshift opname.
De allereerste opname op je timeshift partitie zal de langste zijn in tijd, want gans het OS wordt daarmee overgekopieerd.
De volgende opnames zullen veel korter duren omdat enkel wat veranderd werd ondertussen, gekopieerd wordt.

Een USB-2 poort zal altijd (veel) trager zijn dan een USB-3 poort.
Een externe HD met USB-2 interface gekoppeld aan een USB-3 poort aan een computer zal ook trager zijn.

>> Een externe HD met USB-2 interface zal in jouw configuratie de enige goede oplossing zijn.

Nog een opmerking.
Als je Thunderbird gebruikt als e-mailprogramma komen je e-mails in de verborgen map .thunderbird terecht in je homemap.
En die worden dus ook meegesleurd met een timeshift opname.
Heb je vb. een totaalvolume e-mails staan van 5GB dan verlengt dat natuurlijk ook de opnametijd...


groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor DeBaas » Vr 09 Apr 2021, 15:40

Als je een PC met PCIe slots, dus niet laptop, gebruikt, is, wanneer geen USB3 aanwezig, de beste, snelle, oplossing een USB3 (Renesas chipset aanbevolen) insteekkaartje aan te schaffen tesamen met een USB3 externe disk of USB3 stick met hoge schrijfsnelheid (die kosten wat meer)
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor stegiman » Vr 09 Apr 2021, 22:55

Opgelet: standaard maak Timeshift geen back-up van verborgen mappen tenzij je dat aanvinkt !!
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor Joan » Za 10 Apr 2021, 00:16

Stegiman,
Je hebt het kennelijk over de home of gebruikers mappen, want van het systeem wordt een volledige backup gemaakt.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor stegiman » Za 10 Apr 2021, 22:19

Inderdaad heb ik over home of gebruiker mappen.
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor TheoB12 » Za 10 Apr 2021, 23:53

Ik had begrepen dat het niet verstandig was om Timeshift op de HD te zetten. Maar ik ben me door het vb dat Michael gaf, gaan afvragen of ik dat misschien verkeerd had begrepen.

Michael gaf als vb:
Mijn Mint partitie is 55GB groot. Momenteel is daarvan nog 27GB vrij.
Er is een Timeshift partitie van 60GB waarop reeds 4 opnames staan, en er is nog 10.2GB vrij.
Normaal kunnen er zeker 5 opnames op.

Ik heb dat vergeleken met mijn PC. Op de HD van 160 GB in mijn PC staat alleen Mint 20.1 als OS. En er is momenteel 100 GB vrij.
Dus zou ik het mezelf makkelijk kunnen maken en TS op de HD zetten? Of gaat dat niet goed werken?

Groet,
Theo
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor dirkjanl » Zo 11 Apr 2021, 08:19

Wat het beste is weet ik niet, zelf heb ik een aparte partitie gemaakt voor TimeShift. Zo heb ik een partitie voor LinuxMint, één voor mijn data en één voor TimeShift.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor emvedeesje » Zo 11 Apr 2021, 09:40

Op de HD van 160 GB in mijn PC staat alleen Mint 20.1 als OS. En er is momenteel 100 GB vrij.
Dus zou ik het mezelf makkelijk kunnen maken en TS op de HD zetten? Of gaat dat niet goed werken?
Inderdaad Theo, dat zou je kunnen doen: de mint partitie verkleinen en een extra partitie van 75 GB aanmaken voor timeshift.
Voordelen: geen gedoe met mounten van de timeshift partitie want ze is altijd present + voor jouw installatie waarschijnlijk de snelste optie, want je hoeft niet via USB-poorten.
Nadeel: als de volledige schijf de geest geeft heb je niks meer, want ook de timeshift is dan niet meer te gebruiken.

Nog een andere mogelijkheid: een extra schijf plaatsen in je computer, en deze gebruiken voor timeshift.

Lees ook eens: viewtopic.php?f=23&t=7210

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor TheoB12 » Zo 11 Apr 2021, 23:31

Bedankt Michael!

Inmiddels een momentopname gemaakt. (Niet goed opgelet maar binnen een kwartier, schat ik.)
Een schijf van 80 GB erbij gezet. Moest ik nog wel formatteren. Na een tijdje zoeken/klikken binnen het programma ‘Schijven’ lukte dat. (Nu nog 70 GB vrij.)

Ik vermoed dat een momentopname terugzetten via een USB-poort erg veel tijd zou hebben gekost. Maar met de oplossing die je me aan de hand hebt gedaan, zal dat eventuele terugzetten snel gaan.

Betekent e.e.a. dat het (eerste) advies aan mensen die LM willen installeren op een oude(re) laptop of PC, zou moeten zijn om een TS-partitie op de HD te maken. (Of TS niet te installeren.) Anders lopen ze waarschijnlijk ook tegen het snelheidsprobleem op.
Een tweede advies – iets omslachtiger – is dan een extra HD. (Als daar binnen de behuizing plek voor is. Een kaartlezer in een platte HP zal verwijderd moeten worden.)
Een derde advies – nog wat omslachtiger, denk ik – is een USB3 externe disk of USB3 stick via PCIe slots.

Nogmaals bedankt!
Groet,
Theo
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor emvedeesje » Ma 12 Apr 2021, 11:25

hallo Theo, als ik het goed begrijp heb je er een HD bijgeplaatst in de computer zelf.
Uiteraard de beste en snelste oplossing voor deze computer.

De allereerste opname duurt altijd het langst omdat het volledige OS moet gekopieerd worden.
Je zal zien dat alle volgende opnamen veel korter zijn omdat dan enkel de wijzigingen worden overgezet.

Betekent e.e.a. dat het (eerste) advies aan mensen die LM willen installeren op een oude(re) laptop of PC, zou moeten zijn om een TS-partitie op de HD te maken.
Dat is een mogelijkheid en beter dat dan helemaal geen TS.
(Persoonlijk doe ik dit wel bij iemand waar ik LM installeer om gemakkelijk te kunnen terugkeren naar een gezonde situatie, als er iets fout gegaan is.)

Nog een extra overweging bij de instellingen van TS:
Standaard wordt van de user NIETS overgenomen omdat standaard Exclude all files/Alles uitsluiten aangevinkt is, doch je kan ook instellen om de Include only hidden files/verborgen elementen van de user over te nemen.
Dat zijn de mappen en bestanden waarvan de naam begint met een punt (je kunt ze zien via CTRL_H in bestandsbeheer nemo.)
Persoonlijk geef ik de voorkeur om deze elementen mee over te nemen omdat daar instellingen in zitten van de toepassingen die je gebruikt.
(want ook daar kan je fouten in krijgen en dan kan je tenminste een vorige opname terugzetten.)
(Doch als je Thunderbird gebruikt, staan daar eveneens al je e-mails, en dat kan enkele GB groot zijn...)

Je ziet dus bij elke instelling pro en contra.
Het mooie is dat we tenminste kunnen kiezen en er naar handelen.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor TheoB12 » Wo 14 Apr 2021, 00:37

Ja Michael, ik heb een HD bijgeplaatst in de computer zelf.
Zoals te verwachten, sluit de PC nu vlot af.

Als ik ga kiezen voor Include only hidden files, kan ik dan het beste zowel de root, als beheerders- en gebruikersaccount 'aanvinken'?

Thunderbird gebruikt ik (nog) niet, dus voorlopig geen GB-probleem. Als er ooit weinig geheugen beschikbaar is, neem ik aan dat ik het een of ander kan verwijderen. Maar dat zie ik tegen die tijd.

Groet,
Theo
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor emvedeesje » Wo 14 Apr 2021, 09:43

dag Theo,

tot nu werk ik met:
root: exclude all files
user: only hidden files

En daar ben ik best tevreden mee.
Het is al eens voorgevallen dat ik een restore moest doen omdat ik wat verprutst had, en alles ging perfect.

Je kan nog meer met timeshift...

Naast wat je instelt op venster gebruikers, heb je ook nog het venster filters.
Dat gebruik ik om specifieke eigen mappen die in mijn homemap staan, mee te nemen.
Ik heb daar een map bin staan met meerdere uitvoerbare scripts die ik wil mee hebben.

Ook als je ineens zou besluiten een andere schijf te plaatsen in je computer, om daar je Mint op te zetten.
Of zelfs je huidige Mint over te zetten naar een totaal nieuwe computer.
Het kan allemaal met tussenkomst van timeshift. In het kort:
- Het begint met het nemen van een timeshift met nu voor de gebruiker: include all files
- dan het indelen van de nieuwe schijf + formatteren van de nieuwe doelpartitie.
- vervolgens dezelfde Mint versie installeren de nieuwe doelpartitie.
- dan een timeshift restore doen op die nieuwe Mint
- ten slotte nog de /etc/fstab aanpassen want de UUID van de partities zijn anders en daar staan nog de vorige in.
Dit heb ik al eens verwezenlijkt en is gemakkelijker te doen dan met tussenkomst van clonezilla.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor TheoB12 » Do 15 Apr 2021, 15:54

Dag Michael,

Klopt het dat ik bij het beheerdersaccount het beste ‘exclude all files’ kan instellen?

De afgelopen weken heb ik heel wat bijgeleerd, ook al zag ik af en toe door de bomen niet veel bos meer.

De andere mogelijkheden van Timeshift die je noemt, zijn nieuw voor me maar ik vind ze interessant.
Filters ga ik naar kijken. En in een later stadium hoe ik Timeshift kan gebruiken om Mint op een andere HD of PC te zetten.

Groet,
Theo

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten