Timeshift (en afsluiten)

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor TheoB12 » Di 30 Mar 2021, 00:14

Een schoon geïnstalleerde LinuxMint 20.1 Xfce 64 bits.
Lijkt goed te werken, behalve Timeshift (en afsluiten).

De locatie voor TS is een stick van 128GB. Instelling 2 x maandelijks.
Na een tijdje is TS niet meer zichtbaar in bestandsbeheer. Als ik TS via het menu probeer op te starten, verschijnt eerst de melding: “Er draait nu al een andere instantie van Timeshift.”
Na enkele minuten het TS-scherm: 0 momentopnamen, 119,8 GB beschikbaar. (Moet ik zelf een eerste momentopname maken?)

Het afsluitproces loopt vast. Ik zag (via Esc-toets) dat het unmounten van TS mislukt. Hard afsluiten lijkt dan de enige optie, waarna de pc steeds herstart.

In de logboeken vond ik bij Systeem: Trying to unpack rootfs image as initramfs…
Als dat op hetzelfde neerkomt als “Initramfs unpacking failed: Decoding failed” zou ik Pjotr’s tip betreffende uitpakken van initramfs, kunnen proberen.

Als bijlage de als belangrijk aangemerkte dingen uit de logboeken. Misschien zit daar een indicatie in voor de oorzaak van de ‘TS-haperingen’.

Groet,
Theo

P.S. Misschien denken sommigen van jullie: “Die gast had onlangs toch vragen over ‘kernel panic’.” Dat klopt, maar ik had nog een pc met EOL Xubuntu.
Het daarop uitproberen van LM20.1 ging goed, in tegenstelling tot het ‘panic-ding’. Leek me slimmer om de installatie van LM20.1 te starten. Misschien later kijken of ik een backup-pc kan maken van de rammelbak.

Groet,
Theo
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor Joan » Di 30 Mar 2021, 02:54

Als Timeshift is ingesteld op een bepaalde tijd of dag, moet het altijd bereikbaar zijn. Het zal proberen om een backup te maken op de aangegeven locatie (die niet is aangesloten) en krijg je uiteraard foutmeldingen.
Als je Timeshift alleen handmatig laat werken (de O markering) kan het op een niet altijd beschikbaar opslagmedium als dat aangesloten is.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor Pjotr » Di 30 Mar 2021, 11:24

Zelf gebruik ik Timeshift alleen handmatig. Een paar keer per jaar of zo. Het is alleen maar een middel voor systeemherstel, hè... En of je nou een oeroude momentopname terugzet of een splinternieuwe, dat maakt niet veel uit.

Gewoon Bijwerkbeheer even de boel laten actualiseren na terugzetten en alles is binnen de kortste keren weer in orde, ook met een teruggezette stokoude momentopname.

Voor gewone gebruikers vind ik het automatiseren van periodieke momentopnames eigenlijk nodeloos moeilijk doen. Met een kanon op een mug schieten.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor Joan » Di 30 Mar 2021, 16:26

Mijn Timeshift systeem is: Ik zet de automatische backup uit. Bij een nieuwe en afgestelde installatie een handmatige (O) backup, want die wordt niet door Timeshift aangepast.
Voor ik aan het systeem ga werken een nieuwe handmatige backup en verwijder eventueel de vorige (O) versie, maar niet de eerste (O), die laat ik staan. Zo blijft de opslagruimte ook beperkt en heb ik een nieuwe en een goedwerkende recente backup.

Nu wordt ik niet gestoord door het vastzetten van de partitie die door Timeshift wordt gebruikt, want die kan bij automatische bacup alleen als beheerder worden gesloten.

Daarnaast maak een regelmatig een backup van de /home met Lukybackup.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor stegiman » Di 30 Mar 2021, 17:09

Persoonlijk vind ik automatisch backup een voordeel.
Ik hou niet van dat ik alles terugzet van begin installatie want dat er veroudert.
Maar als ik vergissing doet dan kan ik meteen Timeshift gebruiken om terug te zetten en dat zonder zorgen, ook als systeem niet meer opstart.
Want ik hou van proper besturingssysteem.

Het is wel zo dat ik nooit data heb staan op mijn SSD (ik heb geen harddisk)
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor DeBaas » Di 30 Mar 2021, 17:34

Timeshift kan alleen op Linux geformatteerde partities worden gezet.

Timeshift verwacht de partitie altijd op dezelfde opslag.
Als door USB verwisseling(en) de stick van sdWX naar sdYZ gaat is Timeshift ´m kwijt. (dacht ik)
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor TheoB12 » Zo 04 Apr 2021, 15:55

Ik dacht eerst dat ik die O markering zelf moest instellen, maar die ontstaat dus als ik een handmatige backup maak.

Ik heb de automatische momentopname uitgeschakeld en op ‘Maken’ geklikt. Na een uur of 5, stond er dat de resterende tijd zo’n 30 uur was. Het lijkt erop dat ik ergens iets verkeerd doe of is dit ‘normaal’?
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor emvedeesje » Zo 04 Apr 2021, 18:07

Ik heb de automatische momentopname uitgeschakeld en op ‘Maken’ geklikt. Na een uur of 5, stond er dat de resterende tijd zo’n 30 uur was. Het lijkt erop dat ik ergens iets verkeerd doe of is dit ‘normaal’?
Het hangt er van af wat je ingesteld hebt in Timeshift.
Als je "Alles opnemen" hebt ingesteld en heel veel data staan hebt in je home partitie gaat dat heel lang duren.
Persoonlijk duid ik aan voor mijn homemap: "Verborgen elementen opnemen"

Timeshift zie ik enkel als backup van het OS, niet van eigen data.
Voor backup van eigen data is FreeFileSync een heel goed programma.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor TheoB12 » Zo 04 Apr 2021, 18:57

Aan dat tabblad heb ik niets veranderd. ‘Alles uitsluiten’; rootmap, beheerdersmap en gebruikersmap.

Groet,
Theo
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor DeBaas » Zo 04 Apr 2021, 22:46

Die 30 uur en USB stick........
Staat misschien voor USB1 of 2, op USB2 haal je pakweg 4.5M op 1 veel minder.
Controleer eens hoelang het duurt om een .iso op die USB te zetten om de snelheid te bepalen.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor Joan » Ma 05 Apr 2021, 00:05

Timeshift op een externe opslag werkt alleen als je die opslag altijd op de zelfde manier in dezelfde volgorde hebt aangesloten. Als de stick als eerste in poort A was ingesteld, moet hij ook als eerste worden aangesloten. De stick in poort B of als tweede apparaat in poort A zal het Timeshift programma frustreren omdat een systeem de apparaten instelt op volgorde van aansluiten. Dit is makkelijk te controleren door in Bestandsbeheer de eigenschappen van de apparaten te bekijken of in de terminal met sudo blkid
Dat Timeshift in jouw situatie aangeeft bezig te zijn is logisch omdat het de opgegeven opslag niet op de aangegeven locatie kan vinden.
Daardoor kan ook het afsluiten niet worden voltooit omdat er nog een (beheers)programma bezig is of niet goed kan afsluiten.

De oplossing is om Timeshift te stoppen, maar hoe doe je dat als het bezig is en je niet in het menu kan komen?
Probeer eerst om de stick op dezelfde poort en volgorden aan te sluiten, dan kan Timeshift het programma afwerken.
Zet dan de automatische backup uit en zorg ervoor dat de stick ALTIJD op de zelfde manier is aangesloten als je een backup maakt.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor TheoB12 » Ma 05 Apr 2021, 22:59

Ik heb nog een zelfde USB-stick; een .iso daarop zetten, duurde 7.30m.
Ik heb het ook – in dezelfde poort – met een stick geprobeerd, die volgens de verpakking USB3.1/3.0/2.0 is. Dat gaat niet veel sneller: zo’n 6.30m.
Als ik me niet vergis is de snelheid ook afhankelijk van de USB-poort. Misschien heeft mijn pc – HP Compaq dc7800 SFF – trage poorten.

Ik denk dat de stick steeds in dezelfde poort heeft gezeten. De automatische backup heb ik kunnen uitschakelen. Voor de handmatige backup, stond als resterend – 30 uur – aangegeven.
Als de pc inderdaad trage poorten heeft, zal ik waarschijnlijk gewoon geduld moeten oefenen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor emvedeesje » Di 06 Apr 2021, 09:42

HP Compaq dc7800 SFF
zie specificaties: https://support.hp.com/us-en/document/c01163881
Met USB-2.0 zal het nooit snel gaan...

Hier staat een testbak HP Compaq 8000 (= zijn opvolger) en die heeft ook USB2.0 en als daar een USB-2.0 Harddisk aanhangt duurt timeshift heel lang t.o.v. deze:
de HP Powerdesk 400 met USB-3 poorten + een USB-3 SSD waar het nog geen minuut duurt.

Wat ook een rol speelt: de processor en het aantal kernen.
De testbak 8000 heeft 2 cores en een benchmark 2300, de nieuwere 400 heeft 4 cores en benchmark 7145.

Absoluut niet te vergelijken dus, doch het resultaat is er: een groot verschil in tijd.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor TheoB12 » Wo 07 Apr 2021, 00:08

Amai, dan is een handmatige momentopname met mijn pc dus geen reële optie.

Ik wilde TS op een stick omdat de HD maar 160 GB is en ik dacht dat TS veel ruimte zou kosten. Misschien is een betere optie om TS toch op de HD te zetten, want ik begreep dat één momentopname genoeg is. Als ik de automatische momentopname uitgeschakeld laat, neem ik aan dat TS niet zo veel schijfruimte zal vragen. Klopt het dat TS op de HD wel snel zal gaan?

Ik bedenk dat ik misschien nog een andere optie heb.
Ik had ooit dezelfde problemen met een andere pc die ik maar af en toe gebruikte. (Daar had ik 2 x maandelijkse momentopname ingesteld.) Ik raakte eraan gewend dat ik die pc steeds hard moest afsluiten. Maar na verloop van tijd, kon ik hem gewoon afsluiten en bleek er een momentopname te zijn gemaakt.
Ik vermoed nu dat het op den duur ook met de HP in orde zal komen als hij veel uren heeft gedraaid, waarbij ik TS op automatische momentopname heb ingesteld.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Timeshift (en afsluiten)

Berichtdoor emvedeesje » Wo 07 Apr 2021, 09:01

@TheoB12
Laat je niet misleiden door de grootte van de partitie waar je linux geïnstalleerd staat.
Timeshift neemt enkel de plaatsen mee welke bezet zijn met bestanden.

Een vb.
Mijn Mint partitie is 55GB groot. Momenteel is daarvan nog 27GB vrij.
Er is een Timeshift partitie van 60GB waarop reeds 4 opnames staan, en er is nog 10.2GB vrij.
Normaal kunnen er zeker 5 opnames op.

Een USB-stick nemen voor Timeshift opnames op jouw USB-2 poorten zou ik je compleet afraden, want dat gaat langs geen kanten vooruit.
Neem minstens een externe USB-schijf, dat is nog goed te doen.

Zelf neem ik elke maand manueel 1 opname en dat bevalt heel goed.
Staan er reeds 5 opnames op, dan verwijder ik de oudste opname alvorens een nieuw opname te maken.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten