USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Berichtdoor jjwi » Do 15 Apr 2021, 16:08

Er wordt NIET gereageerd op de opstart en Bios suggesties...
Je hebt volkomen gelijk Michael. Ik heb me teveel laten leiden door de gang van de discusssie.
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
LusLem
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 29
Lid geworden op: Zo 14 Mar 2021, 06:41

Re: USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Berichtdoor LusLem » Vr 16 Apr 2021, 18:24

Hallo aan allen van wie ik een reactie had gekregen,

hierbij kan ik jullie laten weten dat ik ZELF het probleem heb opgelost !

maar alvorens te zeggen hoe, wil ik jullie hierbij toch enige opmerkingen geven ; met alle respect voor jullie computer kennis en het feit dat jullie alles weten over Linux Mint, spijt het mij U te moeten zeggen dat "Begrijpend Lezen" wel jullie sterkte niet is !
want al in m'n 1ste vraag om hulp had ik duidelijk opgegeven dat ik via "Formateur van USB staafjes" (1) & via "Schijfkopieschrijver voor USB" (2)
een USB had die NIET weergegeven werd in de"boot" van BIOS, en ook dat schijnbaar alle files toch op de USB stonden , maw ik had dus een NIET Bootable USB !
als Newbie durfde ik niet zomaar te stellen dat dit kwam omdat (1) of (2) niet werkten want ik ging ervan uit dat ik ergens iets fout kon gedaan hebben;
Normaal gezien zouden jullie wel meteen moeten gedacht hebben (1) en/of (2) werken schijnbaar niet bij hem !
in de plaats daarvan kreeg ik verschillende niet ter zake doende reacties ! zoals :
- (1) & (2) werkten wel bij iemand, ja en ? waarom dan niet bij mij ? had hij het getest met Linux Mint 20.1 ?
- misschien is de iso niet volledig gedownloaded ! - dat kon hij nazien, want ik had alle files opgegeven die op de stick waren gezet !
- iemand anders legt dan nog eens uit hoe ik in de BIOS moet gaan, hallo zeg ! hoe kan ik weten dat de USB NIET in "boot" bij BIOS aangegeven werd als ik niet weet hoe ik er in moet gaan !!!
- als ik dan nogmaals vraag of het zou kunnen dat (1) & (2) misschien niet werken bij mij, krijg ik als reactie dat ik dat ik "legacy" moet instellen ! maar al enkele maanden werkt Linuxfx perfect en heb ik die al verschillende keren terug geïnstalleerd via m'n USB, dus waarom zou ik in de BIOS iets veranderen;
- iemand zegt dan dat de USB werkt want alles staat erop - behalve dat hij niet opstart ! Dat was m'n probleem van in 't begin ! maar der wordt verder geen conclusie uit getrokken, zwijg stil van een oplossing aangereikt !!
- na alles nog eens op een rijtje te hebben gezet & alle info doorgegeven te hebben, kreeg ik weer een opmerking zoals: je moet een opstartbare USB gebruiken , ja hallo zeg daar ging het toch al heel de tijd over !
- op mijn vraag of ik Rufus kon gebruiken kreeg ik wel een duidelijk antwoord , maar over Tuxboot zegt hij dat ik dat niet nodig heb omdat ik (1) & (2) gebruiken moet , is die vergeten dat het hier heel de tijd erover gaat dat die bij mij niet werken !!!

Na weer wat Gegoocheld te hebben heb ik dan "unetbootin" gedownloaded, en dit kon ik via een lange opdracht regel in de Terminal openen zodat ik het begin schermpje kreeg waar ik - onderaan - de "iso" kon kiezen en ernaast de USB stick - ik heb dezelfde USB van 8 GB van Emtec genomen, als die ik gebruikte bij (1) & (2) - en na 5 à 10 min. stond alles erop, en als ik bij het terug opstarten van m'n PC via EUFI
naar boot ging stond daar deze keer de usb WEL ! aangegeven, wat voor mij dus het schoonste bewiijs is dat (1) &(2) bij mij NIET werken, terwijl het met Unetbootin van de 1ste keer lukte, en ik kon via de USb opstarten en GParted openen op deze USB stick !

tot zover,
grtn,
Lus
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Berichtdoor Joan » Vr 16 Apr 2021, 21:38

Fijn dat het is opgelost. Vergeet echter niet dat er alleen kan worden uitgegaan van de gegeven informatie en er geen zicht is op wat er werkelijk gebeurd (is).

Daarnaast begint begrijpend lezen met de aangeboden tekst. Als die niet volledig is wordt het al lastig. Ook heeft elke Linux Mint gebruiker zijn eigen ervaring en niveau en gebruikt die om antwoorden te vinden op een vraag. Dat mag alleen maar toegejuicht worden, want het gebeurt uit hulpvaardigheid en gratis.

Wat de voorgestelde programmatuur betreft zijn het programma's die normaal zonder problemen werken. Als dat bij jouw niet het geval is zal je zelf met meer informatie moeten komen wat en hoe je het hebt gebruikt.
Je bent zelf begonnen met het bios verhaal waar je niet duidelijk aangeeft wat er wel te zien is, en ik heb aangegeven dat alleen wordt aangegeven dat er een USB apparaat is, maar niet welke. Je kunt ook met een F of andere toets de aangesloten opstart apparaten kiezen en krijgt dan bijna dezelfde info als in de bios.
Wat Unetbootin betreft kan ik je melden dat dat niet altijd en op elke machine werkt. Dat het bij jouw wel het geval is s alleen een meevaller. Let wel op dat als je op die stick iets wilt aanpassen je dat alleen op de machine kan doen waar Unetbootin op is geïnstalleerd, want daar staat namelijk het inhoudsbestand wat Unetbootin nodig heeft bij bewerken van die stick.
Daar ik geen UEFI heb kan ik dat niet controleren, maar wat je met 'naar boot ging' bedoelt is ook niet duidelijk.

Kortom. Het is niet aardig om na al die hulp en antwoorden, die bij jouw kennelijk niet werken en waardoor je de voor jouw niet werkende mogelijkheden kon uitsluiten, zo negatief te reageren.
Probeer in voorkomende gevallen dat in gedachten te houden. Men biedt jouw hulp zonder tegenprestatie te vragen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 810
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Berichtdoor DeBaas » Za 17 Apr 2021, 00:28

UnetBootin wijzigt de installatieset, gelukkig voor jou een wel werkend exemplaar.
Om nu te testen of de overige programma´s of defect zijn of bij jou niet willen werken zou je kunnen testen met een terminal opdracht. Onderliggende van grafische programma´s is vaak de opdracht dd.
Terminal (Ctrl+Alt+T):

Code: Selecteer alles

cd ~/Downloads # naar de plaats waar de NaamVanDeMint.iso staat, meestal Downloads.
sudo fdisk -l # bepaal hoe de USB stick heet, bijvoorbeeld dev/sdh
sudo dd bs=4M if=NaamVanDeMint.iso of=/dev/sdh status=progress && sync # sdh vervangen door de gevonden versie
Het schrijven naar de USB is pas klaar nadat de prompt weer terug is.
Sluit nu de PC af, NIET reboot.
Probeer nu de PC op te starten vanaf de USB, dat zou zowel UEFI als MBR-boot moeten kunnen.
Het doorstarten naar de desktop kan enige tijd duren. Graag je bevindingen.
LusLem
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 29
Lid geworden op: Zo 14 Mar 2021, 06:41

Re: USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Berichtdoor LusLem » Zo 18 Apr 2021, 10:38

Aan Joan, OK, ik neem uw aanbevelingen ter harte ! ik zal ook proberen in de toekomst nog duidelijker mijn vragen te formuleren .

Aan DeBaas,
ik zou eigenlijk ook wel graag willen weten waarom het maar niet wilde lukken met Linux Mint ,
maar ! ik begrijp de opdrachten niet zoals U ze opgeeft, en ik weet eigenlijk ook nog niet hoe dat precies werkt in de Terminal !
maar nu is het wel zo dat ik gecrashed ben in Linuxfx, (die op sda2 staat, op sda3 heb ik nu Time Shift gezet & op sda4 staat LinuxMint) ,
daardoor heb ik die iso van Linux Mint niet meer op de sda2 staan, alleen nog maar op m'n USB stick !
ik kan op mijne Laptop 2 USB sticks naast elkaar insteken, hoe gaat die controle dan in zijn werk ?
liefst stap per stap uitleggen & ook met de vermelding of ik op enter moet drukken dan wel gewoon wachten tot dat wit vierkantje verschijnt ;
alvast bedankt, grtn, Lus
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 810
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Berichtdoor DeBaas » Zo 18 Apr 2021, 17:20

In welk Linux of Windows systeem kun je nog wel opstarten?
LusLem
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 29
Lid geworden op: Zo 14 Mar 2021, 06:41

Re: USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Berichtdoor LusLem » Di 20 Apr 2021, 13:16

Hallo DeBaas,
ik start nu standaard op met Linux Mint 20.1 Cinnamon (dat staat op sda4 ), maar ik kan ook nog opstarten via Linuxfx 10.6 (dat staat op sda2),
ik heb namelijk na die crash Linuxfx er terug opgezet, maar daar staat dus de iso van Linux Mint NIET meer op,
wel had ik vóór die crash, de iso van Mint, in fx gedownloaded en gecontroleerd op fouten & echtheid via die 2 SHA256 bestanden;
daarna had ik de iso gebrand op een USB stick, en daarmee een Fresh Install gedaan van Mint naast fx ;
is het misschien een goed idee om Mint opnieuw in fx te downloaden ?
grtn,Lus
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Berichtdoor Joan » Di 20 Apr 2021, 14:01

Even recapituleren.
"ik start nu standaard op met Linux Mint 20.1 Cinnamon " Je hebt dus een goed werkende Linux Mint 20.1.
"ik kan ook nog opstarten via Linuxfx 10.6" Je hebt dus ook een goedwerkende Linuxfx.

Wat is je vraag?
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 810
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Berichtdoor DeBaas » Di 20 Apr 2021, 14:04

Als je opnieuw een opstartbare 1 op 1 USB stick wil maken heb je een installatie .iso nodig, ik ga er van uit dat deze in ~/Downloads terecht komt.
Download:
https://ftp.nluug.nl/os/Linux/distr/lin ... -64bit.iso
Zoek met bijvoorbeeld gparted of terminal (Ctrl+Alt+T) sudo fdisk -l
naar de juiste aanduiding voor de USB stick, laten we deze voor het voorbeeld /dev/sdh noemen.
Dan worden de terminal opdrachten voor het "branden":

Code: Selecteer alles

cd ~/Downloads
sudo fdisk -l
sudo dd bs=4M if=linuxmint-20.1-cinnamon-64bit.iso of=/dev/sdh status=progress && sync
Ter verduidelijking:
De toetscombi Ctrl+Alt+T opent een terminal
cd ~/Downloads # ga naar de gebruikersmap Downloads
sudo fdisk -l # laat een overzicht van opslagmedia zien
dd # is het te gebruiken program
bs=4M # is de grootte van de te schrijven datablokken
if=linuxmint-20.1-cinnamon-64bit.iso # de databron
of=/dev/sdh # datadoel
status=progress # laat zien hoeveel er is gelezen
&& # start het volgende program
sync # forceert het leegschrijven van de leesbuffer naar het opslagmedium

Let op dat je voor het doel /dev/sdh de "h" vervangt door de juiste letter.
Als je bijvoorbeeld /dev/sda gebruikt is je hele primaire schijf leeg en staat er alleen nog maar de opstartbare .iso op.

Het maakt niet uit welke Linux je gebruikt voor het creëren van je opstart USB.
De meeste, ook exotische Linux .iso´s zijn op deze manier op USB te zetten.
Bij Linux-en die geen sudo gebruiken vervang je sudo door su als volgt:

Code: Selecteer alles

cd ~/Downloads
su
fdisk -l
dd bs=4M if=linuxmint-20.1-cinnamon-64bit.iso of=/dev/sdh status=progress && sync
exit
Met een door bovenstaande methode gemaakte USB zou je probleemloos, op zowel oudere BIOS/MBR gebaseerde als nieuwe (U)EFI/GPT machines, moeten kunnen opstarten.
Enkele uitzonderingen daargelaten, zoals sommige Nvidia moederborden met Nvidia USB chips, daar dien je vanaf een installatie DVD op te starten. (Ook sommige Windows10 versies)

Mochten ook deze USB´s niet willen opstarten kijk dan in het BIOS of daar bepaalde USB opstartmogelijkheden uit staan.

Verder is mijn truukendoos nu leeg.
Succes met verder experimenteren.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten