USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
LusLem
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 29
Lid geworden op: Zo 14 Mar 2021, 06:41

USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Berichtdoor LusLem » Zo 11 Apr 2021, 17:09

<t>Ik heb enkele keren GParted live op 2 USB sticks (van elk 8 GB) gezet en dit via 1) & 2) :<br/>
1) "Formateur van USB staafjes" en geformateerd in FAT 32, en dan via "Schijfkopieschrijven voor USB" heb ik : GParted live 1.2.O-1 amd64.iso <br/>
naar de USB overgebracht, (en ook heb ik geprobeerd met 1.2.O-1 i686.iso)<br/>
2) "Bestanden" - Downloads - daar rechtsgeklikt op de GParted iso en geklikt op "opstartbaar USB staafje maken" en ook heb ik het geprobeerd <br/>
via "openen met schijfkopie maken" <br/>
heb de USB telkens even afgekoppeld en weer terug erin gestoken,<br/>
maar telkens als ik bij het terug opstarten in de BIOS ga zie ik dat de USB NIET weergegeven wordt !<br/>
nochthans als ik via "Bestanden" - "Apparaten" de USB aanklik zie ik daar de volgende files weergegeven staan : boot, EFI, live, syslinux, util disk, GPL, Gparted live Version, i686-release.text (of amd64-relesase.text )<br/>
<br/>
weet er iemand wat ik moet doen om de USB weer zichtbaar te maken in BIOS ?<br/>
al vast bedankt,<br/>
grtn</t>
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Berichtdoor stegiman » Zo 11 Apr 2021, 22:37

Hoe je formatteert maak niks uit.
Dat kan in verkenner met de rechtermuisknop op formatteren of Formateur van USB staafjes maar kies voor NTFS
Download 1.2.O-1 i686.iso ---> werkt ook prima op 64 bits.
opstartbaar USB staafje maken is OK

Ik heb het getest en werk prima.

Nota: het kan altijd dat iso bestand niet volledig is gedownload is.

1.2.O-1 amd64.iso is voor 64 bits maar is ook backwaard naar 32 bits
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Berichtdoor emvedeesje » Ma 12 Apr 2021, 11:41

@LusLem
Eerst: hoe doe je dat om al die codes <t> <br/> in je topic te krijgen? Is eigenlijk ballast en leest moeilijker.

Wat bedoel je eigenlijk met: weet er iemand wat ik moet doen om de USB weer zichtbaar te maken in BIOS ?

Ik vermoed dat je wil zeggen: ik kan niet opstarten vanaf een USB omdat je die USB-stick niet kan selecteren bij het opstarten.

Bij sommige desktops/laptops moet een (combinatie)toets ingedrukt worden tijdens het opstarten om een bootselectie scherm te krijgen om uit te kiezen.
Bij een ASUS laptop vb. moet je daarvoor ESC indrukken tijdens het opstarten.

Als je meldt over welke computer het gaat kan hier misschien iemand een tip geven, of bekijk de gegevens van de computer.

Let op: zet de juiste iso naar de stick!
amd64 is voor 64-bit computers, i686 voor 32-bit.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
LusLem
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 29
Lid geworden op: Zo 14 Mar 2021, 06:41

Re: USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Berichtdoor LusLem » Ma 12 Apr 2021, 20:33

Hallo Michael & stegiman ,

bedankt voor jullie reactie, maar het was niet het antwoord dat ik verwachtte, maar dat is eigenlijk m'n eigen schuld, want ik was zodanig gefocust op het zo goed mogelijk weergeven van m'n probleem dat ik op einde vergat mijn vragen duidelijk te stellen, dus doe ik dat bij deze dan maar :

1) kan het zijn dat de " Formateur voor USB staafjes" bij mij NIET meer werkt ? 'waardoor ik geen opstartbare USB heb, wat verklaart waarom hij niet in de Boot van het BIOS wordt weergeven !
2) indien deze niet meer werkt , hoe kan ik dan die " Formateur voor USB staafjes" vervangen ?
Opmerking : de "Schijfkopie schrijven" lijkt mij wel goed te werken, want ik zie in "Bestanden" dat schijnbaar alles werd overgezet op de USB,
3) de iso van Gparted kan ik niet controleren, als ik er op Rechtsklik, en dan op "eigenschappen" klik zie ik "check SHA256" , klik ik daar op dan zie ik een lange reeks letters en cijfers, maar ik weet niet hoe en waar ik deze moet controleren (bij 't installeren van de iso van Linux Mint was er wel de nodige info en links om die te controleren)

ik hoop dat jullie mij nog wat tips kunnen geven,
groeten, Lus
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Berichtdoor stegiman » Ma 12 Apr 2021, 23:19

Ik denk niet dat Formateur voor USB staafjes niet werkt want als je het programma kan starten zou het in orde zijn.

Het kan zijn dat je in de bios legacy i.p.v. uefi mode moet instellen.
Maar wat wel kan is dat niet alle usb-stick geschikt is. (test eens ook met usb-stick 2.0 en geen 3.0, ook al is 3.0 compatibel met 2.0)
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Berichtdoor DeBaas » Ma 12 Apr 2021, 23:45

Veel "oudere" machines kunnen niet opstarten van een USB3 poort.
Je meld niet wat voor machine PC, laptop, type.
Voor een laptop zou je de poort aan de andere zijde kunnen proberen.
Voor een desktop PC zou je de 1e poort aan de achterzijde kunnen proberen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Berichtdoor emvedeesje » Di 13 Apr 2021, 08:58

Ik kom terug op je eerste melding waarin:
nochthans als ik via "Bestanden" - "Apparaten" de USB aanklik zie ik daar de volgende files weergegeven staan : boot, EFI, live, syslinux, util disk, GPL, Gparted live Version, i686-release.text (of amd64-relesase.text )
Waar we zien dat het schrijven naar de USB-stick werkt, want het staat er op !

Je probleem situeert zich dan enkel nog bij het opstarten vanaf deze USB.

Je zal hier toch eens moeten vertellen over welke computer het gaat en hoe het bios ingesteld staat.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
LusLem
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 29
Lid geworden op: Zo 14 Mar 2021, 06:41

Re: USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Berichtdoor LusLem » Di 13 Apr 2021, 20:55

Aan Allen,
eerst even dit : ik heb al 2 keren met een USB stick geprobeerd van 8 GB( merk Emtec) en ook al 2 keer met USB's van 32 GB (Cruzer Blade en Philips ) maar die werden telkens NIET weergegeven bij Boot in de BIOS, maar !! als ik dan de USB insteek met de ISO van Linux Fx of die met de ISO van Linux Mint 20.1 , dan worden die WEL weergegeven bij Boot !!

Hierbij de info zoals door jullie gevraagd :
ik gebruik nu dus Linux Mint 20.1 - Ulyssa, Cinnamon, Kernel : 5.4.0-71.79 generic - 64 bits
mijn Laptop is 'n Lenovo 80SJ - ideapad 501S - 13ISK // - CPU Dual Core Intel i3-6100U - 64 bits met 4 GB RAM en met 2 USB 3.0 poorten, ik heb deze gekocht in 2017 ;
deze werd geleverd inclusief Windows 10 - maar dat heb ik er begin van het jaar afgegooid en vervangen door LinuxFx 10.6 (dus die USB werd in Windows 10 gemaakt) , ik had LinuxFx gekozen omdat dit een kopie is van Windows en ik daarmee wat kon oefenen in Linux,
dd 01.04. heb ik dan Linux Mint geinstalleerd (dus deze USB werd met LinuxFx gemaakt );

da BIOS instellingen zijn als volgt :
bij Info : Secure Boot Status : Disabled
bij Configuration : Wireless LAN : Enabled // Intel Virtual Techn. : Disabled // BIOS Back Flash : Disabled // Hot Key Mode : Enabled // Always on USB : Enabled ;
bij Security : nergens een Passwoord ingegeven // Intel Platform Trust Techn.: Enabled // Clear Intel PTT key : Disabled // Secure Boot : Disabled // Secure Boot Status : Disabled // Platform Mode : Setup mode // secure Boot Mode : custom ;
bij Boot : Boot Mode : UEFI // Fast Boot : Disabled // USB boot : Enabled // PXE Boot to Lan : Enabled , en daaronder bij EFI staat :
ubuntu (SAMSUNG MZYLF128HCP-000L2)
L inpus lite (SAMSUNG MZYLF128HCP-000L2)
EFI PXE Network

Als er iets verkeerd zou zijn in de BIOS laat mij dat dan weten, want ik zou dat eigenaardig vinden omdat alles tot hiertoe goed werkte met de vorige USB's en nu opeens met de laatste USB's niet meer !
grtn,
Lus
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Berichtdoor jjwi » Di 13 Apr 2021, 21:18

Misschien een overbodige opmerking. Maar je moet wel een opstartbare (bootable) USB-stick gebruiken, wil die worden herkend door de (U)EFI c.q. BIOS.
Een stick met daarop een uitgepakt ISO bestand is opstartbaar.
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Berichtdoor stegiman » Di 13 Apr 2021, 22:48

Boot Mode : UEFI -> verandert het in legacy
LusLem
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 29
Lid geworden op: Zo 14 Mar 2021, 06:41

Re: USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Berichtdoor LusLem » Wo 14 Apr 2021, 15:26

OK,
ik wil nog een laatste poging wagen, daarom zou ik willen vragen of iemand weet hoe ik Tuxboot en/of Rufus kan openen,
want als ik erop klik dan kan ik die niet openen, en de instructies die bij Tuxboot staan om in te geven in de Terminal werken niet ! dan krijg ik daar de melding : bestand bestaat niet of werd niet gevonden ;
grtn,
Lus
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Berichtdoor jjwi » Wo 14 Apr 2021, 15:41

Rufus is een windows applicatie (niet bedoeld voor Linux).
Tuxboot heb je niet nodig, want in Linux Mint is er 'Schijfkopieschrijver voor USB'. Staat in het LM-menu (is gebaseerd op ROSA Image Writer). Dit is een super eenvoudig programmatje waarmee je met een ISO-bestand een opstartbare USB kunt maken. Zie: https://doc-installation-guide.readthed ... /burn.html.
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Berichtdoor Joan » Wo 14 Apr 2021, 19:29

Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Berichtdoor emvedeesje » Do 15 Apr 2021, 11:22

Ik snap nog steeds niet waarom hardleers steeds maar verder gepraat wordt over het aanmaken van een USB opstartbare stick.
In de eerste post van dit topic meldde de topicstarter dat hij na het schrijven de inhoud kon zien via bestandsbeheer.

Zoals jjwi zegt:
Rufus is een windows applicatie (niet bedoeld voor Linux).
Tuxboot heb je niet nodig, want in Linux Mint is er 'Schijfkopieschrijver voor USB'.
Er wordt NIET gereageerd op de opstart en Bios suggesties...

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: USB stick wordt niet weergegeven in de BIOS

Berichtdoor Joan » Do 15 Apr 2021, 14:39

Emvedeesje heeft gelijk. Lees het eerste antwoord van deze Held.

De stick lijkt goed omdat het in Bestandsbeheer de inhoud laat zien.
Opstartvolgorden kan in de bios worden ingesteld, of zoals emvedeesje heeft geantwoord.
Het is mogelijk dat in de bios alleen usb word aangegeven en niet de daaraan verbonden apparaten.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten