2e interne hdd ziet hij niet bij opstart

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Gebruikersavatar
Boment
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: Zo 11 Apr 2021, 09:40

2e interne hdd ziet hij niet bij opstart

Berichtdoor Boment » Di 13 Apr 2021, 20:53

Ik heb sinds kort een nieuwe PC ingericht met Lunix mint 18.3 alles werkt naar believen.
Er is alleen een punt wat me hindert , ik heb twee ssd disk er in zitten , 1 van 32 Gb voor besturingssysteem en 1 van 120 Gb voor werk bestanden (foto's, text , en scripts voor Arduino en Gambas ect)
Als ik opstart en ik ga naar Arduino -IDE , ziet deze NIET de 120 GB date en ik krijg de melding "bestands pad is niet geldig"
Als ik dan mijn 'persoonlijk map' aan klikt, zie ik de disk staan , en als ik op de map (disk) klikt zie je wel alle mappen en bestanden.
Nu ga ik gelijk weer terug en start Arduino programma weer en dan is er geen vuiltje meer aan de lucht.

Wat ik ook vreemd vind dat de disk als "verwijderbaar station" wordt aangemerkt.
Wie weet hoe ik deze kleine ergernis kan opheffen.
Ik zou , net als bij Windows "Mijn documenten" willen verwijzen naar de 2e ssd disk , en hem gelijk actief willen hebben.
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: 2e interne hdd ziet hij niet bij opstart

Berichtdoor jjwi » Di 13 Apr 2021, 21:35

Als ik het zo lees, dan lijkt het alsof die partitie van 120 GB geen partitie van Linux is. dat wil zeggen bij het installeren van Linux niet is aangemaakt als tweede partitie (met bijvoorbeeld het koppelpunt /home). Linux ziet deze partitie dan als een extern 'apparaat' dat door te klikken op het driehoekje moet worden aangekoppeld (net zoals je met een externe schijf of USB-stick moet doen).
Je kunt overigens wel in Nemo een bladwijzer naar een bestand binnen die externe partitie maken voor snelle toegang. Wel moet je iedere keer na opstarten deze externe partitie handmatig aankoppelen. .
Laatst gewijzigd door jjwi op Di 13 Apr 2021, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 911
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: 2e interne hdd ziet hij niet bij opstart

Berichtdoor dirkjanl » Di 13 Apr 2021, 21:40

Zoek eens op 'schijven koppelen'
Via 'schijven' kan je een schijf bij het opstarten meteen laten koppelen. Hij koppelt dan meteen in MNT en niet in MEDIA
Soortgelijke vragen zijn al eerder gesteld en met afbeeldingen beantwoord.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: 2e interne hdd ziet hij niet bij opstart

Berichtdoor jjwi » Wo 14 Apr 2021, 09:37

Zoek eens op 'schijven koppelen'
Via 'schijven' kan je een schijf bij het opstarten meteen laten koppelen. Hij koppelt dan meteen in MNT en niet in MEDIA
Soortgelijke vragen zijn al eerder gesteld en met afbeeldingen beantwoord.
Ook een prima idee!
Zit mogelijk wel een klein addertje onder het gras. Citaat uit een van de vele andere Linux blogs:

Another important difference not mentioned yet is that devices mounted under /mnt will not appear in Nautilus' left pane, whilst those mounted under /media (as well as auto-detected devices that are not mounted yet) will.
So for example, if you don't want a certain partition to appear in the "Devices" subsection of Nautilus' left pane, you should create a subdirectory for it under /mnt, write an entry for said partition in your /etc/fstab (or do it through the Disks utility) and assign the newly created directory as its mount point:
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Boment
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: Zo 11 Apr 2021, 09:40

Re: 2e interne hdd ziet hij niet bij opstart

Berichtdoor Boment » Wo 14 Apr 2021, 11:15

Oke bedankt voor jullie meedenken en de tips, hier kan ik mee verder.

Het zal vaker gebeuren dat een zelfde vraag op een iets andere manier gesteld wordt.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten