OpenJDK verwijderen

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

OpenJDK verwijderen

Berichtdoor TheoB12 » Wo 21 Apr 2021, 23:55

OpenJDK wilde ik verwijderen omdat ik dat niet nodig heb.

In de terminal kreeg ik de reactie:
bash: /etc/apt/sources.list.d/official-package-repositories.list: Toegang geweigerd

Ik neem aan dat openJDK niet verwijderd is. Is er een andere manier waarop ik dat kan doen?
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 812
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: OpenJDK verwijderen

Berichtdoor DeBaas » Wo 21 Apr 2021, 23:59

Mogelijk was de machine op dat moment de repo aan het synchroniseren.
Kijk eens middels Synaptic of je nog restanten van openJDK kunt vinden en verwijderen.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 390
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: OpenJDK verwijderen

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Do 22 Apr 2021, 10:37

Je krijgt dergelijke foutmelding soms als je tezelfdertijd bezig met in programma-beheer, synaptic en de terminal. Het kan dus zoals DeBaas stelt dat de repo's nog aan het verwerken waren. Ik wil aan de andere kant toch waarschuwen om niet al te snel te oordelen dat je een software-pakket niet nodig hebt. OpenJDK bevat namelijk een JRE en die heb je nodig om bepaalde extensies van LibreOffice te laten draaien (bv. LanguageTool). Je kan natuurlijk andere JRE's geïnstalleerd hebben (kijk dat even na in LibreOffice met welke JRE gewerkt wordt (Extra -> Opties -> Geavanceerd : JavaOpties). Bibliotheken verwijderen die door verschillende applicaties gebruikt worden kan voor problemen zorgen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 512
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: OpenJDK verwijderen

Berichtdoor Pjotr » Do 22 Apr 2021, 11:56

Bibliotheken verwijderen die door verschillende applicaties gebruikt worden kan voor problemen zorgen.
Bij verwijdering met behulp van apt (Synaptic, apt-get, Programmabeheer, Stuurprogrammabeheer) zou zoiets niet voor moeten komen.... Het pakketbeheersysteem is gemaakt om verwijdering van gedeelde bestanden te beletten. ;)
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

Re: OpenJDK verwijderen

Berichtdoor TheoB12 » Za 24 Apr 2021, 23:45

Omdat Linux kwetsbaar zou zijn via OpenJDK en ik Base (momenteel) niet gebruik, leek het me een goed idee OpenJDK te verwijderen. (Zou ik later kunnen herstellen.)

Bij LibreOffice, ‘Extra -> Opties -> Geavanceerd’ staat
JRE's al geïnstalleerd:
Ubuntu 11.0.10
(Wat dat inhoudt, weet ik niet.)

Betekent dat dat ik OpenJDK beter niet kan verwijderen?

Ik weet niet wat “repo synchroniseren” inhoudt, maar ik heb
/etc/apt/sources.list.d/official-package-repositories.list op diverse momenten ingevoerd in de Terminal, bv direct na het opstarten. Steeds kreeg ik bash: /etc/apt/sources.list.d/official-package-repositories.list: Toegang geweigerd.
Inmiddels vraag ik me af of de terminal wel overweg kan met /etc/apt/sources.list.d/official-package-repositories.list

Zou sudo apt-get remove "openjdk*" wel kunnen werken?
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: OpenJDK verwijderen

Berichtdoor Joan » Zo 25 Apr 2021, 02:03

Heb je al eens eenvoudig via de Bestandsbeheerder het bestand official-package-repositories.list bekeken?
Waarom moeilijk doen met de terminal?
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 512
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: OpenJDK verwijderen

Berichtdoor Pjotr » Zo 25 Apr 2021, 10:09

Die lijst, daar hoef je niet naar om te kijken. Verwijderen van openJDK doe je met deze terminalopdracht:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get remove "openjdk*"
Druk op Enter.

Als je spijt krijgt, dan zet je 'm zo weer terug:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get install default-jre libreoffice-sdbc-hsqldb
Druk op Enter.

Gebruik kopiëren en plakken om tikfouten te vermijden:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... -plak.html
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 390
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: OpenJDK verwijderen

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Zo 25 Apr 2021, 10:15

Als je een JRE Ubuntu 11.0.10 terugvindt, dan staat daar onder de locatie van de jre, namelijk /usr/lib/jvm/java-11-openjdk-amd64. Je gebruikt dus jdk in LibreOffice. Ik weet niet waarom Linux kwetsbaar zou zijn via OpenJDK. Indien er kwetsbaraheden bekend zijn, dan worden die veelal spoedig in LM verholpen. De grootste kwetsbaarheid zit hem veeleer in het laten uitvoeren van allerhande macro's.

Ik begrijp niet waarom je /etc/apt/sources.list.d/official-package-repositories.list wil uitvoeren? Het is namelijk een lijst met repositories. Je kan die via de terminal bekijken met

Code: Selecteer alles

cat /etc/apt/sources.list.d/official-package-repositories.list
Als je geen extensies in LO gebruikt dan kan je natuurlijk openJDK verwijderen. Je kan dat gewoonweg doen in het software-centrum. Vermijd het gebruik van de terminal als je niet vertrouwd mee bent!
TheoB12
Junior
Junior
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Dec 2019, 16:17

Re: OpenJDK verwijderen

Berichtdoor TheoB12 » Do 29 Apr 2021, 21:03

Bedankt Pjotr,

Dat was precies mijn vraag:
Zou sudo apt-get remove "openjdk*" wel kunnen werken?

Aan Joan, MenthaSuaveolens:
Ik probeer voorzichtig te zijn met mijn pc-acties. Maar door mijn onkunde kan ik toch wel een keer
rare fratsen uithalen, zoals /etc/apt/sources.list.d/official-package-repositories.list uitvoeren in de terminal.
Excuses voor de verwarring die ik daarmee gewekt heb.

Theo
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 512
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: OpenJDK verwijderen

Berichtdoor Pjotr » Vr 30 Apr 2021, 13:11

Het is heel eenvoudig: als je openJDK niet nodig hebt, dan kun je 'm beter verwijderen. Als je 'm wel nodig hebt voor een of ander programma (bijvoorbeeld voor bepaalde specifieke functies in Libre Office die je ook daadwerkelijk gebruikt), dan hou je 'm gewoon.

Persoonlijk heb ik overigens genoeg aan Libre Office zonder die specifieke functies, en ik denk dat dat geldt voor de meeste mensen.

Krijg je spijt na verwijdering van openJDK, dan zet je 'm weer terug. Zie mijn vorige bericht.

Het is dus allemaal niet zo spannend of ingewikkeld. ;)
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten