Zijn appImages een goed idee of juist niet?

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Zijn appImages een goed idee of juist niet?

Berichtdoor jjwi » Zo 02 Mei 2021, 15:14

Van steeds meer toepassingen zijn op de betreffende sites ook appImages beschikbaar. Maar is het gebruik ervan nou verstandig of niet?

AppImages zijn super handig in het gebruik: downloaden, in een daartoe bestemde folder zetten, uitvoerbaar maken en openen om uit te voeren (eventueel nog een starter maken op het bureaublad, de taakbalk of in het menu). En als je het pakket wilt deïnstalleren, gewoon weggooien en klaar is Kees.

Als belangrijkste nadeel zie ik dat je updates kunt gaan missen. Sommige van deze pakketten waarschuwen als er een update beschikbaar is, maar de meeste doen dat (op dit moment) nog niet. Als je hierdoor veiligheidsupdates mist, wordt het ronduit riskant. Doordat appImages niet geïnstalleerd worden, komen er geen updates vanuit Bijwerkbeheer voor beschikbaar. Je moet dus zelf regelmatig op de sites kijken of er recente updates zijn en het is maar de vraag of deze discipline vol te houden is.

Daarom volg ik zelf de volgende route:
  • Een pakket altijd via Programmabeheer, Synaptic of ATP installeren (en in veel gevallen genoegen nemen met niet de allernieuwste versie).
  • Als het enkel als Flatpak beschikbaar is, dan via Programmabeheer als Flatpak installeren (via Flatpak worden wel automatisch updates geïnstalleerd, tenminste als Flatpak als opstarttoepassing is ingesteld).
  • Pas als het echt niet anders kan en er is een appImage beschikbaar, dan die appImage gebruiken (maar dan ook regelmatig actief kijken of er updates zijn).
Zie ik het zo goed of is er iets belangrijks dat ik mis?
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Zijn appImages een goed idee of juist niet?

Berichtdoor stegiman » Zo 02 Mei 2021, 16:41

Er is niks mis mee en dat wordt waarschijnlijk toekomst app.
Velen mensen die Linux hebben, hebben ook Windows.
Waarom niet 1 app voor beiden,
Maar je hebt zelfs geen Windows of Linux op nodig: Live CD is ook goed. Werkt ook op usb-stick

Grote gevaar is dat iemand misbruikt van maakt.
Dat geld ook voor gewone Linux app, Android app, Windows app enz.

Pluspunt is dat je kan verkopen en hoeft je ook geen rekening mee houden met welke besturingssysteem men werkt.

Nadeel is dat je maximaal 8 app gelijktijdig kan doen.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Zijn appImages een goed idee of juist niet?

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Zo 02 Mei 2021, 17:36

Ik beheer een aantal lm-computers voor familie en vrienden. Een appImage installeren kunnen ze beslist niet. In die zin zijn appImages niet gebruikersvriendelijk. Inderdaad het software-centrum bevat veel verouderde software, maar voor mijn doelgroep maakt dat niets uit. Met het software-centrum kunnen ze wel werken. Ze weten dat je na installatie in het menu kan kijken en daar met behulp van de rechtermuisknop een app op het bureaublad kan plaatsen. Voor software die niet in het software-centrum steekt, vragen ze mijn hulp. Met teamviewer is dat voor mij een piece-of-cake.

Ik stel me grote vragen bij sommige van de appImages. In hoeverre werken die nog behoorlijk samen met geïnstalleerde randapparatuur? En je haalt het trouwens ook aan, hoe zit dat met het update-beheer? Het is toch een anachronisme dat je zelf moet gaan zoeken of er updates voorhanden zijn? Die appImages zijn trouwens geen open-source en dat gaat wel recht tegen de linux-filosofie is. Mijn inziens dient er meer samenwerking te komen tussen de verschillende distro's om zo een beter algemeen software-centrum te kunnen uitbouwen.
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: Zijn appImages een goed idee of juist niet?

Berichtdoor jjwi » Zo 02 Mei 2021, 17:57

Nadeel is dat je maximaal 8 app gelijktijdig kan doen.
Bedoel je hiermee dat je maar 8 appimages op je systeem kunt hebben of dat er maar 8 naast elkaar kunnen draaien?
Als dat zo is, dan is dit nieuw voor mij. Hoe "controleert' het systeem dit?
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: Zijn appImages een goed idee of juist niet?

Berichtdoor jjwi » Zo 02 Mei 2021, 18:24

Het aantal beschikbare appImages rijst inmiddels de pan uit. Kijk bijvoorbeeld maar eens hier https://appimage.github.io/apps/ of hier https://www.appimagehub.com/browse/cat.

Andere risico's die ik zie:
  • Er wordt (bijna) nooit een hash telling en/of een PGP sleutel bij gegeven, om de integriteit en de betrouwbaarheid na de download te kunnen vaststellen.
  • Er schijnt nauwelijks sprake te zijn van peer reviews of verificatie door anderen dan de ontwikkelaar(s) voordat een image wordt vrijgegeven.
  • Het uitvoerbaar maken de appImage op zich kan al een risico betekenen.
Als je een appImage gebruikt is het daarom wellicht verstandig om hem te sandboxen (bijv. met Firejail).

Soms wordt de optie geboden om de appImage te "integreren" in het systeem zodat hij zich net zo gedraagt als de andere pakketten (incl. opstarten via het menu). Volgens mij moet je dat juist niet doen. De appImage krijgt dan verwijzingen in een heleboel mappen en raakt daardoor 'uitgesmeerd' over het systeem. Dat verzwakt juist de sterke kant van dit concept: één toepassing - één bestand. Bovendien, als je daarna de appImage gaat verplaatsen raakt de hele zaak in de war. Starters kun je eenvoudig zelf maken en beheren.
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten