Bijwerken toestaan

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Gebruikersavatar
Maximint
Junior
Junior
Berichten: 59
Lid geworden op: Vr 01 Feb 2019, 02:34

Bijwerken toestaan

Berichtdoor Maximint » Do 03 Jun 2021, 12:18

Ik krijg regelmatig in bijwerkbeheer, zoals iedereen met Linux, updates voor het systeem. Van sommige weet ik waar het over gaat; van het meeste heb ik geen benul wat het is. Ik klik altijd op "bijwerken΅. Tot heden gaat dat goed. Is er een kans dat ik hiermee schadelijke zaken binnenkrijg of dat het veel te veel wordt? Het surplus aan systeemkernen, behalve de laatste twee, verwijder ik af een toe.
Linux Mint 19.3 Xfce; Linux Firewall
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Bijwerken toestaan

Berichtdoor Joan » Do 03 Jun 2021, 13:59

Op de eerste plaats is het veilig om de aangeboden systeem updates allemaal te installeren. Er zitten vaak veiligheidsaanpassingen die het systeem beter beschermen tegen ongewenste bezoekers. Als je op een onderdeel klikt toont het onderste deel een beschrijving.
Het is beslist verstandig om vooraf, handmatig of geautomatiseerd, met Timeshift een systeem backup te maken.
Zet de computer niet uit tijdens de update en zorg ervoor dat Energie beheer de pc niet inactief maakt.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Bijwerken toestaan

Berichtdoor Jamint » Do 03 Jun 2021, 15:44

Op de eerste plaats is het veilig om de aangeboden systeem updates allemaal te installeren. Er zitten vaak veiligheidsaanpassingen die het systeem beter beschermen tegen ongewenste bezoekers. Als je op een onderdeel klikt toont het onderste deel een beschrijving.
Het is beslist verstandig om vooraf, handmatig of geautomatiseerd, met Timeshift een systeem backup te maken.
Zet de computer niet uit tijdens de update en zorg ervoor dat Energie beheer de pc niet inactief maakt.
Aan met betrekking tot bovenstaande gearceerde tekst kan worden toegevoegd:

Omdat een laptop ook een computer is, evenals een desktop, maar laptops meer en meer worden gebruikt dan een desktop is het van belang te weten dat een laptop, in tegenstelling tot een desktop, een stroomvoorziening heeft die onafhankelijk van het lichtnet werkt.

Om kort door de bocht te gaan:
Van een laptop kan de accu leeg raken. Dat kan - hoeft niet - corruptie van de update(s) en bijgevolg het besturingssysteem veroorzaken. :0

Dus als een laptop bezig is met een systeem update, en sowieso geldt dat voor élke update: sluit hem dan aan op het lichtnet m.b.v. de bijgeleverde net(lader)kabel.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Toegevoegd:

Ik heb alleen desktops en dan is het weer verstandig deze alleen te gebruiken met tussenkomst van een UPS (uninterrupted power supply) waarin de aan de desktop geleverde spanning/energie continue wordt gecontroleerd. Zodra deze maar enkele miliseconden onder een vastgesteld minimum zakt, neemt een accu de taak van het lichtnet over.

Voorbeeld van een UPS: https://www.bhphotovideo.com/images/ima ... 228425.jpg
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
Maximint
Junior
Junior
Berichten: 59
Lid geworden op: Vr 01 Feb 2019, 02:34

Re: Bijwerken toestaan

Berichtdoor Maximint » Do 03 Jun 2021, 18:50

Dank jullie wel Joan en Jamint; ik heb het begrepen.
Linux Mint 19.3 Xfce; Linux Firewall

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten