Kan binnen de GUI geen sudo-opdrachten meer uitvoeren

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Kan binnen de GUI geen sudo-opdrachten meer uitvoeren

Berichtdoor jjwi » Vr 04 Jun 2021, 01:23

Op dit moment loop ik tegen het volgende probleem aan:

Binnen Cinnamon worden opdrachten die mijn wachtwoord vereisen (zoals bijv. Timeshift, Synaptic, enz.) niet opgestart.

Het bijwerken van het systeem met Bijwerkbeheer lukt uiteraard ook niet (de melding "kon de veiligheidsreparaties niet installeren" verschijnt dan).
Het logbestand van Bijwerkbeheer eindigt met:

Code: Selecteer alles

pkexec must be setuid root
++ Return code:127
Mijn sudo-rechten zien er (volgens mij) normaal uit:

Code: Selecteer alles

jw@jjnuc:~$ ll /usr/bin/sudo
-rwsr-xr-x 1 root root 166056 jan 19 15:21 /usr/bin/sudo*
jjw@jjnuc:~$ ll /etc/sudoers
-r--r----- 1 root root 755 feb 3 2020 /etc/sudoers
jjw@jjnuc:~$
Binnen de terminal kan ik wèl opdrachen waarvoor sudo-rechten zijn vereist uitvoeren. Ik heb dit o.a. getest met sudo timeshift --list. Na het invullen van mijn wachtwoord worden die terminalopdrachten gewoon uitgevoerd.

Het lijkt er dus op dat ik binnen de terminal wel sudo-rechten heb, maar binnen de GUI niet.

Wie heeft een idee wat er aan de hand is en hoe ik dit kan oplossen?
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Tot slot nog de informatie over mijn systeem:

Code: Selecteer alles

jjw@jjnuc:~$ inxi -Fxz
System: Kernel: 5.4.0-73-generic x86_64 bits: 64 compiler: gcc v: 9.3.0 Desktop: Cinnamon 4.8.6
Distro: Linux Mint 20.1 Ulyssa base: Ubuntu 20.04 focal
Machine: Type: Mini-pc System: Intel Client Systems product: NUC10i5FNH v: K61160-307 serial: <filter>
Mobo: Intel model: NUC10i5FNB v: K61361-306 serial: <filter> UEFI: Intel v: FNCML357.0050.2021.0303.2141
date: 03/03/2021
Battery: Device-1: hidpp_battery_0 model: Logitech Wireless Keyboard charge: 55% (should be ignored) status: Discharging
CPU: Topology: Quad Core model: Intel Core i5-10210U bits: 64 type: MT MCP arch: Kaby Lake rev: C L2 cache: 6144 KiB
flags: avx avx2 lm nx pae sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 vmx bogomips: 33599
Speed: 800 MHz min/max: 400/4200 MHz Core speeds (MHz): 1: 800 2: 800 3: 800 4: 800 5: 800 6: 800 7: 800 8: 800
Graphics: Device-1: Intel UHD Graphics driver: i915 v: kernel bus ID: 00:02.0
Display: x11 server: X.Org 1.20.9 driver: modesetting unloaded: fbdev,vesa resolution: 1440x900~60Hz
OpenGL: renderer: Mesa Intel UHD Graphics (CML GT2) v: 4.6 Mesa 20.2.6 direct render: Yes
Audio: Device-1: Intel driver: snd_hda_intel v: kernel bus ID: 00:1f.3
Sound Server: ALSA v: k5.4.0-73-generic
Network: Device-1: Intel Wireless-AC 9462 driver: iwlwifi v: kernel port: 3000 bus ID: 00:14.3
IF: wlp0s20f3 state: up mac: <filter>
Device-2: Intel Ethernet I219-V driver: e1000e v: 3.2.6-k port: efa0 bus ID: 00:1f.6
IF: eno1 state: down mac: <filter>
Drives: Local Storage: total: 465.76 GiB used: 297.36 GiB (63.8%)
ID-1: /dev/nvme0n1 vendor: Samsung model: SSD 970 EVO 500GB size: 465.76 GiB
Partition: ID-1: / size: 456.96 GiB used: 132.11 GiB (28.9%) fs: ext4 dev: /dev/nvme0n1p2
Sensors: System Temperatures: cpu: 43.0 C mobo: 37.0 C
Fan Speeds (RPM): N/A
Info: Processes: 268 Uptime: 25m Memory: 15.36 GiB used: 2.99 GiB (19.5%) Init: systemd runlevel: 5 Compilers: gcc: 9.3.0
Shell: bash v: 5.0.17 inxi: 3.0.38
jjw@jjnuc:~$
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: Kan binnen de GUI geen sudo-opdrachten meer uitvoeren

Berichtdoor jjwi » Vr 04 Jun 2021, 07:15

Ik heb er nog even over nagedacht:
Het probleem is niet dat ik zogezegd "binnen de GUI geen sudo-rechten meer heb", want die heb ik volgens mij gewoon, maar dat bij alle beheer-opdrachten het venster waarin ik mijn wachtwoord moet intypen niet meer verschijnt.
Vandaar ook de melding over setuid bij Programmabeheer. Die zette mij aanvankelijk op het spoor van het verlies van mijn sudo-rechten.
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: OPGELOST) Kan binnen de GUI geen sudo-opdrachten meer uitvoeren

Berichtdoor jjwi » Vr 04 Jun 2021, 09:08

Het probleem is verholpen.
Ik kon Bijwerkbeheer niet meer uitvoeren en heb dit nu via de terminal gedaan (apt update en apt upgrade).
Alles werkt nu weer als voorheen.
Het blijft onduidelijk waar het nu precies aan lag.
Eerdere pakketten niet goed bijgewerkt?
Het was een vrij kritische update (nieuwe systeemkern, nieuwe grub common en grub2 signed en unsigned).
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1600
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Kan binnen de GUI geen sudo-opdrachten meer uitvoeren

Berichtdoor stegiman » Vr 04 Jun 2021, 12:47

Ik heb een vaste gewoonte om regelmatig updaten, rommel opruimen enz. en daarna nog eens virusscanner laten lopen via terminal.

Belangrijkste is dat je een oplossing hebt gevonden.
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: Kan binnen de GUI geen sudo-opdrachten meer uitvoeren

Berichtdoor jjwi » Vr 04 Jun 2021, 13:10

Dank voor jouw reactie Stegiman.

Updates doe ik altijd zodra ik ze zie en er even tijd voor heb.
apt autoremove wordt bij mij wekelijks automatisch gedaan (zo ingesteld in Bijwerkbeheer).
Welke virusscanner laat jij via de terminal lopen? Dat is iets dat ik ook wel eens wil proberen. Doe jij dat dat periodiek (bijv. via CRON tab) of zo af en toe?

De upgades van GRUB die werden aangeboden hebben mij verbaasd. Zat niet in de standaard aangeboden upgades die ik eerder heb gezien. Zou kunnen betekenen dat de GRUB bij mij beschadigd was. Het systeem startte wel op, maar deed er iets langer dan anders over.
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 512
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Kan binnen de GUI geen sudo-opdrachten meer uitvoeren

Berichtdoor Pjotr » Vr 04 Jun 2021, 16:22

Gebruik beslist geen virusscanner, want die maakt je systeem juist onveiliger(!):
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... gheid.html
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1600
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Kan binnen de GUI geen sudo-opdrachten meer uitvoeren

Berichtdoor stegiman » Vr 04 Jun 2021, 23:15

@Pjotr
Kan je een bewijs leveren dat antivirus niet goed is voor Linux en dat in deze tijden?

Ik werk al een jaar met chkrootkit en ik kan niet zeggen dat het onveilig is.
Chrootkit staat niet op automatisch scannen ingesteld want dat doe ik handmatig.
Nochtans werk ik nog altijd met dezelfde Linux installatie van 1 jaar geleden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 512
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Kan binnen de GUI geen sudo-opdrachten meer uitvoeren

Berichtdoor Pjotr » Vr 04 Jun 2021, 23:35

@Pjotr
Kan je een bewijs leveren dat antivirus niet goed is voor Linux en dat in deze tijden?
Ja. Zie het artikel op mijn webstek waar ik naar verwees in mijn eerdere bericht.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Kan binnen de GUI geen sudo-opdrachten meer uitvoeren

Berichtdoor Joan » Za 05 Jun 2021, 21:20

Is er al eens een virus op en Linux thuis pc gevonden, met al dan niet door Mint aangeboden software?
Ik ben het nog niet tegen gekomen.

Tot nu toe heb ik alleen problemen gezien van mensen die een onbekende site bezoeken of erin worden geluisd door criminelen en dan nog niet eens op een Linux pc.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: Kan binnen de GUI geen sudo-opdrachten meer uitvoeren

Berichtdoor Jamint » Zo 06 Jun 2021, 15:48

Is er al eens een virus op en Linux thuis pc gevonden, met al dan niet door Mint aangeboden software?
Ik ben het nog niet tegen gekomen.

Tot nu toe heb ik alleen problemen gezien van mensen die een onbekende site bezoeken of erin worden geluisd door criminelen en dan nog niet eens op een Linux pc.
Het stereotiepe virus alleen bedoeld om meer of minder je systeem om zeep te helpen is een uitgestorven stukje software. Het woord virusscanner wordt alleen nog gebruikt omdat het refereert aan iets dat kwalijk is m.b.t de continuïteit van het gebruik van computer of smartphone.
Malware in de vorm stukjes software die je bijvoorbeeld onderdeel maken van een botnet, of software die je systeem encrypt zijn de hedendaagse 'virussen' Deze software heeft maar een doelstelling: Diefstal al of niet op grote schaal van alle denkbare financiële middelen.
Nogmaals: Virussen waren er alleen om 'te kijken of het kon'. In sommige gevallen alleen voor de lol zoals het Macintosh Dukakis virus dat na actief te zijn één keer riep: "Dukakis for President", waarna het zichzelf wiste. Anderen waren wel erger, tot aan het wissen van directory's toe (Jaar 2000, naam ben ik vergeten)
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
nomko
Junior
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: Do 21 Jan 2016, 09:06

Re: Kan binnen de GUI geen sudo-opdrachten meer uitvoeren

Berichtdoor nomko » Ma 07 Jun 2021, 10:23

@Pjotr
Kan je een bewijs leveren dat antivirus niet goed is voor Linux en dat in deze tijden?
Ja. Zie het artikel op mijn webstek waar ik naar verwees in mijn eerdere bericht.
Kan je een bewijs leveren dat antivirus niet goed is voor Linux en dat in deze tijden?
Er wordt gevraagd naar bewijs voor jouw bewering. Op jouw site is nergens terug te vinden waar jouw verhaal op gebaseerd is. Daar wordt naar gevraagd, waar is het hele verhaal op gebaseerd? Graag bronvermeldingen!
Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160*Linux Mint 18.3 Cinnamon
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 512
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: Kan binnen de GUI geen sudo-opdrachten meer uitvoeren

Berichtdoor Pjotr » Ma 07 Jun 2021, 17:05

@Pjotr
Kan je een bewijs leveren dat antivirus niet goed is voor Linux en dat in deze tijden?
Ja. Zie het artikel op mijn webstek waar ik naar verwees in mijn eerdere bericht.
Kan je een bewijs leveren dat antivirus niet goed is voor Linux en dat in deze tijden?
Er wordt gevraagd naar bewijs voor jouw bewering. Op jouw site is nergens terug te vinden waar jouw verhaal op gebaseerd is. Daar wordt naar gevraagd, waar is het hele verhaal op gebaseerd? Graag bronvermeldingen!
Dan heb je niet goed gelezen:
https://www.pcworld.com/article/2459760 ... -says.html
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten