LM 20.0 Xfce versus LM 20.1 Xfce

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Gebruikersavatar
Arie
Senior
Senior
Berichten: 270
Lid geworden op: Zo 13 Dec 2009, 17:16

Re: LM 20.0 Xfce versus LM 20.1 Xfce

Berichtdoor Arie » Zo 20 Jun 2021, 14:29

Je hebt de nieuwste HPLIP nodig voor de deskjet 2724
In de repos zit 3.20.3 https://packages.ubuntu.com/search?keyw ... chon=names
Je hebt minstens 3.20.5 nodig https://developers.hp.com/hp-linux-imag ... ices/index
Die kan je hier downloaden ver. 3.21.4 https://developers.hp.com/hp-linux-imag ... g/gethplip
“Only when the last tree has been cut down, the last fish been caught, and the last stream poisoned, will we realize we cannot eat money.” ― Cree Indian Prophecy
Linux Mint Cinnamon 21.2 LTS
LMDE 5 Cinnamon
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 516
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: LM 20.0 Xfce versus LM 20.1 Xfce

Berichtdoor HWE64 » Zo 20 Jun 2021, 17:04

Die heb ik geinstalleerd zie topic Za 19 Jun 2021, 15:24 van Stegiman. Op een andere pc draait hij op LM 20.1 Xfce met hplip versie 3.20.11 origineel in synaptic. Dat is het gekke >:(
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: LM 20.0 Xfce versus LM 20.1 Xfce

Berichtdoor stegiman » Zo 20 Jun 2021, 23:19

Kan het niet zijn dat je op de printer scanner moet aanzetten?
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 516
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: LM 20.0 Xfce versus LM 20.1 Xfce

Berichtdoor HWE64 » Zo 20 Jun 2021, 23:33

Kan het niet zijn dat je op de printer scanner moet aanzetten?
Nee, want dat hoef ik bij die andere pc die wel goed is ook niet. Er zit maar 1 knop voor aan/uit. hij vind de scanner wel maar als ik op scannen druk komt direct dat plaatse van mislukt. Ra ra. Als nu geen een scanner het deed dan zou ik zeggen de scanner is kapot maar nu er wel 1 pc met scanner en printer werkt kan ik dat niet meer zeggen.
Ik stop er even mee want ik krijg er bijna hoofdpijn van maar het nadeel is dat ik beroepsmatig bijna geen storing kan laten zitten. :'(
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: LM 20.0 Xfce versus LM 20.1 Xfce

Berichtdoor stegiman » Ma 21 Jun 2021, 07:14

Misschien best deze pagina (klik) lezen.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: LM 20.0 Xfce versus LM 20.1 Xfce

Berichtdoor Jamint » Ma 21 Jun 2021, 09:41

Kan het niet zijn dat je op de printer scanner moet aanzetten?
Nee, want dat hoef ik bij die andere pc die wel goed is ook niet. Er zit maar 1 knop voor aan/uit. hij vind de scanner wel maar als ik op scannen druk komt direct dat plaatse van mislukt. Ra ra. Als nu geen een scanner het deed dan zou ik zeggen de scanner is kapot maar nu er wel 1 pc met scanner en printer werkt kan ik dat niet meer zeggen.
Ik stop er even mee want ik krijg er bijna hoofdpijn van maar het nadeel is dat ik beroepsmatig bijna geen storing kan laten zitten. :'(
Ja, ik snap het. Dat soort problemen noem ik altijd 'hoofdpijndossiers.' En geloof me: ik weet letterlijk wat het is :0
Evenals jij ben ik ook geen voorstander van draadloos (1) dus daarom iets wat nog niet aan de orde is geweest:

Hoe ziet de USB chain eruit van en naar de computers en de printer? En dan bedoel ik kabels/hub?
Heb je daarin al foutgezocht?


Dus in tegenstelling tot het: "voorheen werkte het wel en nu niet", tóch eens zoeken in onwaarschijnlijkheden. Zoals ik al zei: ik ben ook voorstander van bedrade verbindingen, maar USB chassidelen zijn van alle hardware connectiviteits componenten niet consistent qua betrouwbaarheid.

Dus: Houd er rekening mee dat plotselinge problemen niet altijd opzichzelfstaand zijn maar nogal eens de eigenaardigheid hebben getriggerd te worden door sluimerende inconsistenties elders: Ofwel zoals ik het personaliseer: Probleem komen niet vaak alleen op visite, maar nemen hun familie - onaangekondigd - mee. :D



(1)
Mijn uitgangspunt is de retorische vraag:: Als draadloze connectiviteit zo betrouwbaar en handig is, waarom is de interface van datacenters dan altijd bedraad en zie je in bedrijfsomgevingen zelden draadloze netwerken?
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: LM 20.0 Xfce versus LM 20.1 Xfce

Berichtdoor emvedeesje » Ma 21 Jun 2021, 09:59

Misschien best deze pagina (klik) lezen.
Als je in het menu van Mint het menupunt HPLIP Toollbox niet vindt dan moet er inderdaad nog een gui geïnstalleerd worden.
Dat wordt in de hierboven vermelde link uitgelegd in stap 3, en komt neer op:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get install hplip-gui
Zelf installeer ik mijn printers steeds via HPLIP Toolbox
En daar heb je meteen via "Actions" de mogelijkheid om een Testpagina af te drukken en Scannen te testen.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 516
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: LM 20.0 Xfce versus LM 20.1 Xfce

Berichtdoor HWE64 » Ma 21 Jun 2021, 11:19

Misschien best deze pagina (klik) lezen.
Als je in het menu van Mint het menupunt HPLIP Toollbox niet vindt dan moet er inderdaad nog een gui geïnstalleerd worden.
Dat wordt in de hierboven vermelde link uitgelegd in stap 3, en komt neer op:

Code: Selecteer alles

sudo apt-get install hplip-gui
Zelf installeer ik mijn printers steeds via HPLIP Toolbox
En daar heb je meteen via "Actions" de mogelijkheid om een Testpagina af te drukken en Scannen te testen.

groeten van Michael
@emvedeesje, ga ik doen. Thx.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 516
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: LM 20.0 Xfce versus LM 20.1 Xfce

Berichtdoor HWE64 » Ma 21 Jun 2021, 11:29

Kan het niet zijn dat je op de printer scanner moet aanzetten?
Nee, want dat hoef ik bij die andere pc die wel goed is ook niet. Er zit maar 1 knop voor aan/uit. hij vind de scanner wel maar als ik op scannen druk komt direct dat plaatse van mislukt. Ra ra. Als nu geen een scanner het deed dan zou ik zeggen de scanner is kapot maar nu er wel 1 pc met scanner en printer werkt kan ik dat niet meer zeggen.
Ik stop er even mee want ik krijg er bijna hoofdpijn van maar het nadeel is dat ik beroepsmatig bijna geen storing kan laten zitten. :'(
Ja, ik snap het. Dat soort problemen noem ik altijd 'hoofdpijndossiers.' En geloof me: ik weet letterlijk wat het is :0
Evenals jij ben ik ook geen voorstander van draadloos (1) dus daarom iets wat nog niet aan de orde is geweest:

Hoe ziet de USB chain eruit van en naar de computers en de printer? En dan bedoel ik kabels/hub?
Heb je daarin al foutgezocht?


Dus in tegenstelling tot het: "voorheen werkte het wel en nu niet", tóch eens zoeken in onwaarschijnlijkheden. Zoals ik al zei: ik ben ook voorstander van bedrade verbindingen, maar USB chassidelen zijn van alle hardware connectiviteits componenten niet consistent qua betrouwbaarheid.

Dus: Houd er rekening mee dat plotselinge problemen niet altijd opzichzelfstaand zijn maar nogal eens de eigenaardigheid hebben getriggerd te worden door sluimerende inconsistenties elders: Ofwel zoals ik het personaliseer: Probleem komen niet vaak alleen op visite, maar nemen hun familie - onaangekondigd - mee. :D



(1)
Mijn uitgangspunt is de retorische vraag:: Als draadloze connectiviteit zo betrouwbaar en handig is, waarom is de interface van datacenters dan altijd bedraad en zie je in bedrijfsomgevingen zelden draadloze netwerken?
@jamint, ben zelf ook aan het onderzoeken. Ik gebruik zelfs de verbinding van de pc waar het goed gaat. Dezelfde infrastructuur gebuik ik ook voor de andere pc's (wel stuk voor stuk). Tot op heden nog geen resultaat maar ik laat me zomaar niet op de kop zitten. Ik kom van oorsprong uit de techniek en heb veel gewerkt met gasturbines (dus problemen genoeg).
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1588
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: LM 20.0 Xfce versus LM 20.1 Xfce

Berichtdoor stegiman » Ma 21 Jun 2021, 11:47

Voor mij maak het totaal niks uit: netwerkkabel, draadloos, met smartphone werkt allemaal perfect.
Of ik nu mijn netwerk draadloos of lan doet maak ook niks uit. Zelfs beiden kan ik gebruiken in Linux wat bij Windows niet kan.
Het enige wat ik niet gebruik is usb voor zulke dingen.
Op dat punt zie ik totaal geen verschil met Windows.

Bovendien zijn er ook HP printer die niet draadloos werken maar rechtstreeks draadloos verbinding maken met Linux computer zonder router.
Ook dat werkt perfect in Linux.

Heb je ook gekeken naar firewall als je die aan hebt staan?

Dus als uw netwerk prima werkt dan moeten ook alle netwerktoestellen ook goed werken.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 516
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: [OPGELOST] LM 20.0 Xfce versus LM 20.1 Xfce

Berichtdoor HWE64 » Vr 09 Jul 2021, 00:48

Nadat ik de pc's opgewaardeerd had van 20.1 naar 20.2 de HP deskjet 2724 geprobeerd en kreeg weer de foutmelding. Gezocht naar de verschillen in Synaptic en kwam tot een verschil namelijk bij de pc waarbij de scanner wel werkte was de hplip-plugin geinstalleerd. Dit heb ik ook gedaan bij de andere pc's d.m.v. Synaptic. Dit allemaal getest het het werkt d.m.v. handbediende switch :) :) Wat ben ik bij dat ik het gevonden heb. Hier zit een heel blije LM 20.2 Xfce gebruiker
Allen dank voor de hulp.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: [OPGELOST] LM 20.0 Xfce versus LM 20.1 Xfce

Berichtdoor Jamint » Vr 09 Jul 2021, 08:13

Nadat ik de pc's opgewaardeerd had van 20.1 naar 20.2 de HP deskjet 2724 geprobeerd en kreeg weer de foutmelding. Gezocht naar de verschillen in Synaptic en kwam tot een verschil namelijk bij de pc waarbij de scanner wel werkte was de hplip-plugin geinstalleerd. Dit heb ik ook gedaan bij de andere pc's d.m.v. Synaptic. Dit allemaal getest het het werkt d.m.v. handbediende switch :) :) Wat ben ik bij dat ik het gevonden heb. Hier zit een heel blije LM 20.2 Xfce gebruiker
Allen dank voor de hulp.
Petje af dat het gevonden hebt. Knap hoor, want printer en scanner problemen kunnen een heel hardnekkig probleem zijn op alle besturingssystemen.
Bovendien fijn dat je de oplossing hier ook meedeelt.

Dankjewel.
If it ain't broken, don't fix it.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: [OPGELOST] LM 20.0 Xfce versus LM 20.1 Xfce

Berichtdoor emvedeesje » Za 10 Jul 2021, 09:26

Nadat ik de pc's opgewaardeerd had van 20.1 naar 20.2 de HP deskjet 2724 geprobeerd en kreeg weer de foutmelding. Gezocht naar de verschillen in Synaptic en kwam tot een verschil namelijk bij de pc waarbij de scanner wel werkte was de hplip-plugin geinstalleerd. Dit heb ik ook gedaan bij de andere pc's d.m.v. Synaptic. Dit allemaal getest het het werkt d.m.v. handbediende switch :) :) Wat ben ik bij dat ik het gevonden heb. Hier zit een heel blije LM 20.2 Xfce gebruiker
Allen dank voor de hulp.
In mijn topic van 19 juni had ik het reeds over die plugin.
Misschien is je dat toen ontgaan?

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 516
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: [OPGELOST] LM 20.0 Xfce versus LM 20.1 Xfce

Berichtdoor HWE64 » Za 10 Jul 2021, 10:25


In mijn topic van 19 juni had ik het reeds over die plugin.
Misschien is je dat toen ontgaan?

groeten van Michael
@emvedeesje, mijn excuses daar voor. Ik heb nog wel gezocht maar kon deze niet vinden en niet goed opgelet. Je geeft daadwerkelijk DE oplossing al aan in het begin van dit topic.
Ik vind het natuurlijk wel vreemd waarom bij de ene pc de plugin wel geinstalleerd is en bij de andere drie niet :vraagteken :vraagteken:

Het belangrijkste is dat ik hiervan weer geleerd heb maar wel jammer is dat ik met Linux veel te laat begonnen ben. Die tijd kun je niet meer terugdraaien.
Dank, groeten Henk
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: [OPGELOST] LM 20.0 Xfce versus LM 20.1 Xfce

Berichtdoor emvedeesje » Za 10 Jul 2021, 15:35


In mijn topic van 19 juni had ik het reeds over die plugin.
Misschien is je dat toen ontgaan?

groeten van Michael
@emvedeesje, mijn excuses daar voor. Ik heb nog wel gezocht maar kon deze niet vinden en niet goed opgelet. Je geeft daadwerkelijk DE oplossing al aan in het begin van dit topic.
Ik vind het natuurlijk wel vreemd waarom bij de ene pc de plugin wel geinstalleerd is en bij de andere drie niet :vraagteken :vraagteken:

Het belangrijkste is dat ik hiervan weer geleerd heb maar wel jammer is dat ik met Linux veel te laat begonnen ben. Die tijd kun je niet meer terugdraaien.
Dank, groeten Henk
@Henk, soms komt er teveel informatie tegelijkertijd, en soms zijn we teveel gefocust op een bepaald aspect.
Dat overkomt me ook al eens.
Een tip die ik je nog kan meegeven: als je iets nieuws aanpakt, schrijf alles direct op in specifieke documenten.
Ik grijp hier bijna dagelijks terug naar vroegere nota's.

Zelf ben ik ook veel te laat begonnen met Linux, doch dankzij veel inspannend zoekwerk voel ik me nu comfortabel.
En zeker nu Win11 er zit aan te komen, ben ik wat blij dat Linux er is.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten