hsrdware mute-switch blijft branden

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

hsrdware mute-switch blijft branden

Berichtdoor oldbutMint » Do 24 Jun 2021, 11:36

Hallo,

Machine: hp-compaq notebook hp6710b, is 32-bit machine.
OS: LM 19.3 32-bit op laatste niveau geupdate.

Probleem: na de laatste updates (rond afgelopen weekend) blijft het hardwarematige audiospeakers-mute lampje (op het huis van de notebook) branden (signaleert dus dat de speakers 'muted' zijn).
Wanneer ik de aanraakschakelaar (combineert met het lampje) bedien gaat het lampje uit, maar een paar tellen later weer aan.
Als ik bij brandend mute-lampje een video met geluid afspeel, gaat het lampje uit, en hoor ik gewoon het geluid bij de video.
Zo gauw ik de video stop gaat het lampje na enkele tellen weer aan.

Wanneer ik de notebook start van een usb-live stick met 19.3 (dat is dan de isodownload van de begintijden van 19.3) heb ik de issue met het lampje NIET.

Mijn idee: het hangt met de laatste updates van LM 19.3 samen.

Vraag: hoe kan ik het lampje weer laten werken als voorheen (gewoon blijvend uit dus).

Dank,
oldbutMint
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: hsrdware mute-switch blijft branden

Berichtdoor Jamint » Do 24 Jun 2021, 17:39

Hallo,

Machine: hp-compaq notebook hp6710b, is 32-bit machine.
OS: LM 19.3 32-bit op laatste niveau geupdate.

Probleem: na de laatste updates (rond afgelopen weekend) blijft het hardwarematige audiospeakers-mute lampje (op het huis van de notebook) branden (signaleert dus dat de speakers 'muted' zijn).
Wanneer ik de aanraakschakelaar (combineert met het lampje) bedien gaat het lampje uit, maar een paar tellen later weer aan.
Als ik bij brandend mute-lampje een video met geluid afspeel, gaat het lampje uit, en hoor ik gewoon het geluid bij de video.
Zo gauw ik de video stop gaat het lampje na enkele tellen weer aan.

Wanneer ik de notebook start van een usb-live stick met 19.3 (dat is dan de isodownload van de begintijden van 19.3) heb ik de issue met het lampje NIET.

Mijn idee: het hangt met de laatste updates van LM 19.3 samen.

Vraag: hoe kan ik het lampje weer laten werken als voorheen (gewoon blijvend uit dus).

Dank,
oldbutMint
Hm... het lijkt wel of er een auto-mute functie is aangevinkt ten tijde van de update, dus zonder ingreep van de gebruiker (jij)
Vooraf wil ik eerst melden dat ik v. 19.3 niet ken (ik gebruik 19.1)
Maar toch:
Hoelang duren die enkele seconden waarna het mute lampje gaat branden na laatste weergave van geluid/muziek?
Dus kijk eens in de geluidsinstellingen of er een auto-mute functie is in Linux Mint 19.3 die het volume terugbrengt tot 0 na een al of niet door de gebruiker in te stellen wachttijd in seconden.
If it ain't broken, don't fix it.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: hsrdware mute-switch blijft branden

Berichtdoor oldbutMint » Vr 25 Jun 2021, 07:19

@Jamint,
Dank voor je welwillende reactie.
Dat je durft ervoor uit te komen dat je -in deze verlichte tijd- nog LM 19.1 gebruikt! Dapper..!

In 19.3 Mate kan ik via Menu/Preferences/Sound tot de instellingen daarvan komen: alle 'mute' blokjes
zijn -niet- aangevinkt.
Er is ook -geen- instelpunt voor een tijdsduur voor omschakelen 'mute<>no-mute".
De tijdsvertraging waarnaar je vroeg is bij mij overigens ca. 5 seconden.

Dank en groet,
oldbutMint
Gebruikersavatar
jjwi
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: Ma 25 Jan 2021, 19:13
Locatie: Venray, Netherlands

Re: hsrdware mute-switch blijft branden

Berichtdoor jjwi » Vr 25 Jun 2021, 17:50

Ik weet het niet zeker, maar misschien zou je Pavucontrol kunnen proberen.
If you don't need it, don't install it
Linux Mint Cinnamon 20.1 (begonnen in 2017 met LM 18.2)
Afbeelding
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: hsrdware mute-switch blijft branden

Berichtdoor oldbutMint » Za 26 Jun 2021, 09:33

@jjwi,

Dank voor je suggestie.
Pavucontrol blijkt bij mij al geinstalleerd te zijn (of het in 19.3 hoort of dat het een bewuste keuze van mij was: daar heb ik geen actieve herinnering aan).
Als ik op mijn desktop, terwijl het 'mute' lichtje brandt, in Menu/Sound&Video/PulseAudioVolumeControl aanklik, komt het schermpje van pavu op en meteen gaat ook
het lichtje UIT; zo gauw ik pavu sluit gaat het lichtje weer aan.
In pavu kan ik in het tabblad Output Devices met een grote button rechtsboven 'mute' aan en uit zetten (het lichtje reageert meteen),
Als ik 'Set as fallback' activeer (vinkje blijft staan) helpt dat ook niet: zo gauw ik pavu sluit gaat het mute-lampje AAN.
Ik weet trouwens niet wat deze optie moet bewerkstelligen.

Groet,
oldbutMint

EDIT: het 'Set as fallback' blijkt toch te functioneren!!! (nu (in het verdere verloop van de computersessie- blijft het lampje uit).
Dank voor je hulp.
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: hsrdware mute-switch blijft branden

Berichtdoor Jamint » Za 26 Jun 2021, 10:23

@oldbutMint,

Welke Mint gebruik je?
Indien dat Cinnamon is: Hoor je wél systeemgeluiden?
Als je die allemaal hebt uitgeschakeld (zoals ik heb gedaan) zet dan bijvoorbeeld het geluid bij 'nieuwe vensters openen' eens aan en luister eens of je het geluid hoort.

Als dat wel het geval is zou ik dat rode lampje verder negeren. Dan heb je gewoon geluid, omdat je schrijft dat je gewoon geluid hebt bij afspelen van een film.
Het is niet leuk voor programmeurs en Linux fanatici om het te horen, maar dan krijg ik de indruk dat er met de updates een minimale bug is geslopen ergens in de interactie tussen alle systeem/programma/hardware processen in jouw specifieke geval.

Dus als de geluidsfunctionaliteit verder niet aangetast is: laat het voor wat het is. (Ik denk dan maar aan mijn motto: If it ain't broken, don't fix it.)

off topic

Ook zoiets onverklaarbaars, in mijn specifieke geval:

Ik moet bijvoorbeeld in Mint Cinnamon v.20.1 het bijwerkmelding icoontje ingesteld hebben op 'verberg automatisch'. (ik weet even niet precies hoe het daar heet; zit nu in Mint v.19.1)
Als ik het instel op 'altijd tonen' zie ik nóóit dat er updates beschikbaar zijn en moet ik altijd zelf controleren.
Hoe dat komt? Geen touw aan vast te knopen. ;)
viewtopic.php?f=13&p=32820#p32730

end off topic
If it ain't broken, don't fix it.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: hsrdware mute-switch blijft branden

Berichtdoor oldbutMint » Za 26 Jun 2021, 19:13

Ik heb LM 19.3 Mate.
Ik hoor geen systeemgeluiden, want die heb ik uit staan.

Ik heb gewoon geluid bv. van een video-mp4 op de eigen computer.
Blijft dat het lampje me irriteert en helaas weet ik dat het voorheen (voor de updates) niet brandde.

Groet,
oldbutMint
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: hsrdware mute-switch blijft branden

Berichtdoor Jamint » Vr 02 Jul 2021, 09:18

Ik heb LM 19.3 Mate.
Ik hoor geen systeemgeluiden, want die heb ik uit staan.

Ik heb gewoon geluid bv. van een video-mp4 op de eigen computer.
Blijft dat het lampje me irriteert en helaas weet ik dat het voorheen (voor de updates) niet brandde.

Groet,
oldbutMint
Ja ik ken dat wel. Irritatie over dingen die zomaar dingen doen waar ik niet om vraag (of heb gevraagd) maar heb je sinds dat gedoe met dat rode lampje nu wel of niet geprobeerd of je systeemgeluiden hoort door ze als test test even in te schakelen?
Als je daar het antwoord op weet, weet je óóḱ of je geluidsconfiguratie wel of niet toch nog naar behoren werkt sinds de update ongeacht dat irritante rode lampje.

Dat is de doelstelling van mijn vraag.
If it ain't broken, don't fix it.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: hsrdware mute-switch blijft branden

Berichtdoor oldbutMint » Vr 02 Jul 2021, 11:55

Ik heb in de soundsettings in Menu bij sound-preferences/sound-effects de volgende instellingen gemaakt:
-alert volume: ongeveer 3/4 van de schaal
-sound theme: LinuxMint
-choose alert sound: default from theme
-enable window and button sounds
Wanneer ik nu op dit moment een screenshot van mijn scherm maak hoor ik een 'fototoestel-sluiterklik' (en maakt ie een plaatje).
Dus dan werkt mijn geluidsconfiguratie...

Beantwoordt dit aan je doelstelling??
oldbutMint
Gebruikersavatar
Jamint
Held
Held
Berichten: 305
Lid geworden op: Zo 21 Jan 2018, 22:10
Locatie: Noord-Brabant NL

Re: hsrdware mute-switch blijft branden

Berichtdoor Jamint » Vr 02 Jul 2021, 12:33

Ik heb in de soundsettings in Menu bij sound-preferences/sound-effects de volgende instellingen gemaakt:
-alert volume: ongeveer 3/4 van de schaal
-sound theme: LinuxMint
-choose alert sound: default from theme
-enable window and button sounds
Wanneer ik nu op dit moment een screenshot van mijn scherm maak hoor ik een 'fototoestel-sluiterklik' (en maakt ie een plaatje).
Dus dan werkt mijn geluidsconfiguratie...

Beantwoordt dit aan je doelstelling??
oldbutMint
De doelstelling van mijn vraag is dat jij te weten komt wat er aan de hand is. Nu weet je dat er niets mankeert aan de mogelijkheid tot weergave van geluid, Blijft over dat vermaledijde lampje dat bij jouw een eigen leven lijdt, maar waarvan je nu 100 % zeker weet dat het de werking van geluidsweergave op je systeem niet nadelig beïnvloedt.

Hier sluit ik mijn bijdrage af.
If it ain't broken, don't fix it.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten