Video = Mp4 bewerken.

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Video = Mp4 bewerken.

Berichtdoor Mogenblue » Wo 11 Aug 2021, 18:52

Ik hoop dat u er niet te lang op heeft moeten wachten, maar hier is ie dan:

Script: video uitsplitsen in frames
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Vr 19 Nov 2010, 22:28
Locatie: Heemskerk Noordholland

Re: Video = Mp4 bewerken.

Berichtdoor KeesS » Di 17 Aug 2021, 00:45

Heb het gevonden.

Code: Selecteer alles

ffmpeg -r 1 -i videonaam.mp4 -r 1 "$videonaam%03d.png"
Een video van 1 minuut en 2 seconden geeft bij mij 1868 beelden! Deze opdracht geeft dus elk 'frame' weer. Er zijn ook opties om bijvoorbeeld 1 frame per minuut eruit te halen.
De frames krijgen in dit geval de naam: 001.png t/m 1868.png

Ik werk als volgt:
Zet de betreffende video in een lege map met de naam 'bewerken'.
Kopieer de ffmpeg code naar kladblok, wijzig in de juiste naam (2 x).
Kopieer die regel.
Ga in de bestandsbeheerder naar de map boven 'bewerken'.
Klik met de rechtermuisknop op map 'bewerken'.
Kies 'openen in terminal'. Rechtermuisknop en plakken. Geef een enter.
Dan wachten totdat de processor is uitgeraasd.
Zie je jouw naam weer in de terminal, ga dan in bestandsbeheer naar de map en de afbeeldingen staan daar.
Ik heb bovenstaande opdracht heel zorgvuldig uitgevoerd en kreeg het volgende resultaat:

ca@ca-miniPC ~/bewerken $ ffmpeg -r 1 -i mus-1.mp4 -r 1 "$mus-1.mp4%03d.png"
ffmpeg version 3.4.8-0ubuntu0.2 Copyright (c) 2000-2020 the FFmpeg developers
built with gcc 7 (Ubuntu 7.5.0-3ubuntu1~18.04)
configuration: --prefix=/usr --extra-version=0ubuntu0.2 --toolchain=hardened --libdir=/usr/lib/x86_64-linux-gnu --incdir=/usr/include/x86_64-linux-gnu --enable-gpl --disable-stripping --enable-avresample --enable-avisynth --enable-gnutls --enable-ladspa --enable-libass --enable-libbluray --enable-libbs2b --enable-libcaca --enable-libcdio --enable-libflite --enable-libfontconfig --enable-libfreetype --enable-libfribidi --enable-libgme --enable-libgsm --enable-libmp3lame --enable-libmysofa --enable-libopenjpeg --enable-libopenmpt --enable-libopus --enable-libpulse --enable-librubberband --enable-librsvg --enable-libshine --enable-libsnappy --enable-libsoxr --enable-libspeex --enable-libssh --enable-libtheora --enable-libtwolame --enable-libvorbis --enable-libvpx --enable-libwavpack --enable-libwebp --enable-libx265 --enable-libxml2 --enable-libxvid --enable-libzmq --enable-libzvbi --enable-omx --enable-openal --enable-opengl --enable-sdl2 --enable-libdc1394 --enable-libdrm --enable-libiec61883 --enable-chromaprint --enable-frei0r --enable-libopencv --enable-libx264 --enable-shared
WARNING: library configuration mismatch
avcodec configuration: --prefix=/usr --extra-version=0ubuntu0.2 --toolchain=hardened --libdir=/usr/lib/x86_64-linux-gnu --incdir=/usr/include/x86_64-linux-gnu --enable-gpl --disable-stripping --enable-avresample --enable-avisynth --enable-gnutls --enable-ladspa --enable-libass --enable-libbluray --enable-libbs2b --enable-libcaca --enable-libcdio --enable-libflite --enable-libfontconfig --enable-libfreetype --enable-libfribidi --enable-libgme --enable-libgsm --enable-libmp3lame --enable-libmysofa --enable-libopenjpeg --enable-libopenmpt --enable-libopus --enable-libpulse --enable-librubberband --enable-librsvg --enable-libshine --enable-libsnappy --enable-libsoxr --enable-libspeex --enable-libssh --enable-libtheora --enable-libtwolame --enable-libvorbis --enable-libvpx --enable-libwavpack --enable-libwebp --enable-libx265 --enable-libxml2 --enable-libxvid --enable-libzmq --enable-libzvbi --enable-omx --enable-openal --enable-opengl --enable-sdl2 --enable-libdc1394 --enable-libdrm --enable-libiec61883 --enable-chromaprint --enable-frei0r --enable-libopencv --enable-libx264 --enable-shared --enable-version3 --disable-doc --disable-programs --enable-libopencore_amrnb --enable-libopencore_amrwb --enable-libtesseract --enable-libvo_amrwbenc
libavutil 55. 78.100 / 55. 78.100
libavcodec 57.107.100 / 57.107.100
libavformat 57. 83.100 / 57. 83.100
libavdevice 57. 10.100 / 57. 10.100
libavfilter 6.107.100 / 6.107.100
libavresample 3. 7. 0 / 3. 7. 0
libswscale 4. 8.100 / 4. 8.100
libswresample 2. 9.100 / 2. 9.100
libpostproc 54. 7.100 / 54. 7.100
Unrecognized option '1.mp4%03d.png'.
Error splitting the argument list: Option not found
ca@ca-miniPC ~/bewerken $

Ik begrijp hieruit dat het niet goed gelukt is, maar heb geen idee wát er is misgegaan. :(

Ben bang dat dergelijke stof voor mij toch te hoog gegrepen is.
Alles wat hierboven in het terminal-bericht staat is voor mij geheimschrift. :(

VrGr,
KeesS
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 87 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
KeesS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 118
Lid geworden op: Vr 19 Nov 2010, 22:28
Locatie: Heemskerk Noordholland

Re: Video = Mp4 bewerken.

Berichtdoor KeesS » Di 17 Aug 2021, 02:05

@mogenblue & @dirkjanl,
mijn vraag over bewerken van *.mp4 heeft onder meer bij deskundigen blijkbaar nogal wat losgemaakt.
Er kwamen tenminste veel reacties op. Hier ben ik blij mee, maar voor voor het uitwerken daarvan ontbreekt me de kennis.

Er volgde een uitwisseling van 'scripts' over o.a. <uitsnijden> <herschalen> en <spiegelen> ; allemaal heel interessant maar voor mij helaas niet uitvoerbaar. Ik begrijp daar helemaal niets van. :(

De optie om een mp4-bestand dan op te spitsen in losse jpg-bestanden levert voor mij veel te veel plaatjes op om ze daarna los te bewerken.

Op YouTube vond ik een Nederlandstalige tutorial van Shotcut < https://www.youtube.com/watch?v=OunQjClOGnc > waarmee ik nu ga proberen van mijn mp4-bestand een leuk filmpje te maken. Hierin wordt uitgebreid uitgelegd hoe ik zelf een video-tje kan samenstellen. Probleem is echter, dat het (voor mij) te snel gaat en dat ik op het nogal drukke scherm het aanwijspijltje haast niet kan volgen. Het geluid geeft aan; "hier staat dit en/of daar staat dat, maar voordat ik het aangewezen opject gevonden heb is de video al weer een stuk verder. De video is duidelijk niet voor 'oudjes als ik' gemaakt, helaas :(

Niettemin zal het me, door de video alsmaar te herhalen en te herhalen, uiteindelijk wel lukken om hiermee toch een bruikbaar filmpje te maken,......hoop ik ;)

Allen die me bij de vraag op "Mp4 bewerken" geholpen hebben, vriendelijk dank !!

VrGr,
KeesS
alle hulp is welkom, maar graag Nederlands; ik ken geen Engels
ben 87 jaar, te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Video = Mp4 bewerken.

Berichtdoor Joan » Di 17 Aug 2021, 08:49

Je kunt de snelheid van Youtube video's verlagen met het tandwieltje (insellingen). Dit heeft echter ook effect op het geluid.
Als je cursor in de youtube-video staat, kun je met de spatiebalk de video stoppen en starten.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten