PC gecrashed nadat ik MO in LMint 20.2 zette

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
LusLem
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 29
Lid geworden op: Zo 14 Mar 2021, 06:41

PC gecrashed nadat ik MO in LMint 20.2 zette

Berichtdoor LusLem » Wo 04 Aug 2021, 06:37

14 dagen gelden heb ik in LMint 20.1 een Moment Opname gemaakt in Timeshift, en deze daarna op een USB stick gezet;
daarna de ISO van LMint 20.2 gedownloaded & gecontroleerd, en ook deze op een USB gezet;
dan heb ik de upgrade gedaan van LMint 20.1 naar 20.2 - alles verliep vlot & vlekkeloos ;
dan heb ik een nieuwe partitie aangemaakt en daarop, via de live USB, de nieuwe LMInt 20.2 gezet en meteen daarna via de andere USB de MO van LMint 20.1 erin gezet , kwestie van eens uit te proberen of dat wel allemaal zo vlot gaat als ik overal lees !
Maar ! na het afsluiten en weer terug opstarten is m'n PC gecrashed ! ik kreeg een zwart scherm met bovenaan : GNU GRUB version 2.04 met Links de tekst : Minimal BASH - like line editing is ..... en als laatste lijn stond er : grub> set ;
als Newbie wist ik dan niet meer wat te doen en ben naar de PC winkel gegaan en daar vertelde men mij dat grub beschadigd was & ontoegankelijk en dat ze grub dus niet meer konden herstellen en dat dit kwam omdat ik een oud systeem in een nieuw had proberen te zetten !
klopt hun uitleg ???
want enkele jaren geleden heb ik Vista overgezet naar Windows 10 en dat ging zonder problemen !
hoe komt het dat dit in Linux niet gaat ?
want ik zou graag al m'n instellingen die ik gemaakt heb (aan de hand van "Makkelijke Linux Tips" van Pjotr ) vlotjes willen overzetten naar toekomstige versies , want dat is wat ik overal lees dat zoiets met Timeshift in 1 2 3 gaat & ge meteen weer terug uw systeem kunt op starten ;
alvast bedankt voor uw reactie & eventuele hulp van hoe ik zelf grub zou kunnen herstellen moest ik weer in zo'n situatie komen;
grtn,
LusLem
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: PC gecrashed nadat ik MO in LMint 20.2 zette

Berichtdoor emvedeesje » Wo 04 Aug 2021, 10:29

Wat je probeerde te doen waren eigenlijk geen goede ideeën.
Maar ja, iedereen probeert soms eens een idee, heb dat ook hoor.

Je hoefde al die handelingen niet te doen, want na een upgrade van een step in dezelfde release blijven alle instellingen zoals ze waren.
Dus van 20.1 -> 20.2 is er geen probleem
Had je van 19.3 -> 20 gegaan dan is dat geen goed idee
En wat zegt Pjotr ook? https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... t.html#ID4

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: PC gecrashed nadat ik MO in LMint 20.2 zette

Berichtdoor Joan » Wo 04 Aug 2021, 16:53

Linux Mint bestaat grof gesteld uit 2 onderdelen: Het Systeem en de Home.
Timeshift is een manier om een backup van het hele systeem te maken die kan worden gebruikt als het systeem terug te zetten naar een oudere datum.
De Home bevat alle persoonlijke instellingen en bestanden.

Een Timeshift backup terug zetten kan alleen via Tmeshift
Via een usb stick een MO van/met Timeshift te maken is een ingewikkeld en foutgevoelige manier, omdat een usb aansluiting niet altijd dezelfde sd (systeem drive) is.
Een Timeshift van 20.1 in 20.2 zetten brengt het systeem terug naar 20.1

Je zal Linux Mint 20.2 opnieuw moeten installeren.
Voor de persoonlijke instellingen kan je de Home van 20.1 eenvoudig met kopie/plak kopiëren.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
LusLem
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 29
Lid geworden op: Zo 14 Mar 2021, 06:41

Re: PC gecrashed nadat ik MO in LMint 20.2 zette

Berichtdoor LusLem » Za 07 Aug 2021, 17:21

<t>Hallo emvedeesje & Joan,<br/>
bedankt voor jullie reactie, maar ik zit nog altijd met enkele vragen, want naar mijn aanvoelen had ik een situatie gecreëerd waarbij ik 2 distro's had op 2 verschillende partities (ik heb al gelezen dat sommige tientallen distro's op tientallen partities hebben en dat dit werkt zonder problemen),dus wilde ik wel eens uitproberen of dat werkte om een MO(van LM20.1) vanaf een USB in zo'n lege LM 20.2 te zetten, ttz dezelfde situatie als na een crash, en waarbij ge dan alles weer moet terug plaatsen; <br/>
dus waarom krijg ik na deze handeling, bij 't opstarten een zwart scherm - met bovenaan GNU grub - hebben jullie daar een uitleg voor ? <br/>
omdat ik dacht dat dit een probleempje met grub was - waar ik als Newbie niet wist hoe ik dat moest oplossen - heb ik m' laptop naar de PC winkel gebracht,<br/>
maar, ik heb ook al ergens gelezen dat als ge een MO in een distro zet, ge dan de UUID ook overzet, en dan 2 distro's krijgt met dezelfde UUID, wat opstart problemen geeft,<br/>
dus, om dit na te zien had ik het volgende gedaan alvorens de laptop naar de winkel te doen :<br/>
de live USB ingestoken en met een dikke paperclip de laptop opgestart/aangezet via de Lenovo reset knop, zodat ik via EUFI naar boot kon gaan en de USB bovenaan zetten & opstarten,<br/>
in de Terminal heb ik dan de opdracht : " lsblk -f " ingegeven en daar kon ik zien dat alle partities een andere UUID hadden, dus het was volgens mij geen opstart probleem ;<br/>
ik zag daar ook dat sda2(de geüpdate LM) " /home " als koppelpunt had & de sda4 (met de 20.2) " / " als koppelpunt had ;<br/>
ik heb ook nog opdrachten zoals :" sudo -i mount/dev/sda" ingegeven maar kreeg telkens de melding :" no such directory" <br/>
als er een oplossing bestaat om uit dat GNU grub te geraken, tenminste op een manier die ik als Newbie kan begrijpen & volgen, dan moogt ge mij dat altijd laten weten,<br/>
de voorbije week heb ik ook zitten denken dat ze mij in die PC winkel ferm in 't zak hebben gezet, niet alleen omdat ik alle instellingen die ik in LM 20.1 had gemaakt kwijt was, maar ook omwille van de rekening (OK, ze hebben een lege LM 20.2 er op gezet, maar toch )<br/>
had ik op voorhand geweten dat ze grub niet konden (of wilden ?) herstellen, dan had ik zelf via de live USB LM20.2 ook wel terug kunnen zetten , maar ja, mijn eerste zorg was om te proberen grub te laten herstellen en alzo alles te recupereren zonder gegevens verlies ;<br/>
als U nog goeie raad hebt voor mij laat maar weten, ik kijk er naar uit !<br/>
grtn,<br/>
LusLem</t>
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: PC gecrashed nadat ik MO in LMint 20.2 zette

Berichtdoor Joan » Za 07 Aug 2021, 18:11

Als je een nieuwe Linux Mint installeert wordt dat automatisch het eerste systeem in grub. Welk systeem opstart is afhankelijk van de ingestelde start drive in de bios.
Een UUID is het nummer van de partitie (of drive) en word niet overgezet. Het kan wel zo zijn dat het partitie UUID een ander nummer krijgt bij installatie van een nieuw systeem.
Een directorie heeft drie letters en een cijfer b.v. sda1 of sdb3.
Het koppepunt kan je wijzigen met

Code: Selecteer alles

sudo grub-install /dev/sd?
waarbij ? de drive is (normaal sda) en ervoor zorgt dat het huidige systeem als eerste in het grub-menu verschijnt.
Met
sudo update-grub
worden alle opstartbaren systemen in het grubmenu van het in werking zijnde systeem opgenomen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: PC gecrashed nadat ik MO in LMint 20.2 zette

Berichtdoor emvedeesje » Za 07 Aug 2021, 19:01

ik heb ook al ergens gelezen dat als ge een MO in een distro zet, ge dan de UUID ook overzet, en dan 2 distro's krijgt met dezelfde UUID, wat opstart problemen geeft
Dat is een foute interpretatie.

De UUID van de partitie wordt NIET overschreven door een timeshift restore.
Maar er is wel degelijk iets aan de hand met die UUID.

Stel, een vb.: maak een eerste partitie en installeer daarop een linux. Tegelijk werd de partitie geformatteerd en kreeg vb. een UUID=1
Je maakt van deze installatie een timeshift.
Daarna maak je een tweede partitie en installeer daarop een linux. Tegelijk werd de partitie geformatteerd en kreeg vb. een UUID=2
Als je nu in deze tweede met UUID=2 een timeshift restore doet van de eerste linux met UUID=1
>> dan gebeurt het volgende: de UUID van de tweede partitie bleef UUID=2, doch deze situatie zal niet meer opstarten.

Dat komt omdat in /etc/fstab nu vermeld staat dat het OS staat op UUID=1 (de vermelding uit de eerste partitie), doch de partitie is in werkelijkheid onveranderd UUID=2

Neem volgend advies mee: haal een testbak in huis en probeer, en probeer.
Begin eens met je schijf volledig leeg te maken.

De timeshift is niet bedoeld voor het idee dat je had.
Een partitie en zijn timeshift opname zijn aan elkaar gebonden.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1309
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: PC gecrashed nadat ik MO in LMint 20.2 zette

Berichtdoor Joan » Za 07 Aug 2021, 22:18

"Als je nu in deze tweede met UUID=2 een timeshift restore doet van de eerste linux met UUID=1
>> dan gebeurt het volgende: de UUID van de tweede partitie bleef UUID=2, doch deze situatie zal niet meer opstarten."

Dit kan je voorkomen door bij het terugplaatsen de grub te laten aanpassen.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: PC gecrashed nadat ik MO in LMint 20.2 zette

Berichtdoor emvedeesje » Zo 08 Aug 2021, 09:18

Dit kan je voorkomen door bij het terugplaatsen de grub te laten aanpassen.
Alweer een goeie tip om eens te proberen in timeshift.

Bedankt Joan !

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten