Aanwezig programma mee op laten starten

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
truus22
Junior
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: Vr 12 Jun 2015, 15:20

Aanwezig programma mee op laten starten

Berichtdoor truus22 » Vr 15 Okt 2021, 11:13

Hallo beste mensen,

Inmiddels heb ik de Linux Mint NL draaiend op mijn (oude Laptop) en hoewel ik Mint ook vorig jaar al een tijdje op mijn Laptop had draaien (en weer eraf gehaald), ontbreekt het mij nog steeds aan de nodige kennis en kunde om Mint goed te kunnen gebruiken. Hopelijk maag ik daarom hier af en toe een beetje om hulp vragen.
Daarom deze concrete vraag: Hoe kan ik in Mint een al aanwezig programma mee op laten starten? Ik hoop op een antwoord en ben benieuwd daarnaar. Met vriendelijke groet,
Cor Jansen
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 514
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Aanwezig programma mee op laten starten

Berichtdoor HWE64 » Vr 15 Okt 2021, 11:45

Over welke Mint heb je het? ik neem aan de XFCE omdat je het over een oude pc hebt?
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
truus22
Junior
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: Vr 12 Jun 2015, 15:20

Re: Aanwezig programma mee op laten starten en nog een aanvullende vraag

Berichtdoor truus22 » Vr 15 Okt 2021, 12:18

Bedankt voor jouw reactie NHWE64 en nee, ik heb (geloof ik) Cinnamon en dat werkt welliswaar niet erg snel, maar toch naar tevredenheid. Ik heb overigens zelf (op Google) het antwoord op mijn vraag gevonden en dat werkt inmiddels. Die vraag behoeft dus geen aandacht meer. Wel heb ik nog een andere vraag; Ik zoek n.l.nog een klein handig Notitie appje voor Mint. De aangeboden notitie appjes die mint in het aanbod heeft werken niet naar tevredenheid (te omslachtig). Dus ik ben op zoek naar een andere, meer geschikte notitie App (zoiets alsde bekende gele notitie-blaadjes, zoiets als Post-it. Ik hoor het nog graag.
Groetjes,
Cor
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 514
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Aanwezig programma mee op laten starten

Berichtdoor HWE64 » Vr 15 Okt 2021, 12:34

Misschien "Gnote" in het programmabeheer.
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
truus22
Junior
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: Vr 12 Jun 2015, 15:20

Re: Aanwezig programma mee op laten starten

Berichtdoor truus22 » Vr 15 Okt 2021, 13:31

Hoi HWE64, Gnote heb ik al geprobeerd, maar dat is niet wat ik zoek (te omslachtig), dus wanneer iemand nog een andere suggestie heeft, dan hoor ik het nog graag. Met vriendelijke groet,
Cor
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Aanwezig programma mee op laten starten

Berichtdoor stegiman » Vr 15 Okt 2021, 14:38

Ik denk dat je Stickynotes (klik) bedoeld.

Maar je moet wel onthouden dat Linux tegenwoordig meer geheugen vraagt dan vroeger.
Het heeft totaal geen zin om zware Linux te installeren (zelfs als het lukt)
Linux moet heel vlot kunnen werken en als ik op een programma klikt dan is die minder dan 1 seconde gestart.
Als je een oude laptop hebt met een zware Linux dan zal programma wel starten maar pakken later en als je teveel wilt starten: zelfs blokkeren.

Als je een trage Linux hebt dan zal je veel vlugger stoppen met Linux terwijl dat veel beter werkt dan Windows.

Persoonlijk vind ik dit: oude computer of Laptop horen niet thuis in moderne wereld.
Bovendien verbruiken die erg veel elektriciteit.

Mijn ondervinding te opzichte van Windows 10 (gebruik ik niet meer) en Linux Mint LMDE
Nu ik uitsluitend Linux mint gebruikt verbruikt mijn computer een pak minder elektriciteit.
Dus heb ik de prijs van nieuwe computer snel terugverdiend.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 514
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Aanwezig programma mee op laten starten

Berichtdoor HWE64 » Vr 15 Okt 2021, 18:35

Offtopic, @stegiman, Thx. Verhip, ik wist niet eens dat Sticky notes bij mij geinstalleerd was en hij zit gewoon in Programmabeheer :) .
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
truus22
Junior
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: Vr 12 Jun 2015, 15:20

Re: Aanwezig programma mee op laten starten

Berichtdoor truus22 » Za 16 Okt 2021, 09:32

Hoi stegiman, bedankt voor jouw nuttige tips. Het was indwerdaad Stickynotes, wat ik bedoelde. of Simple Sticky Notes, die ik op mijn Windows PC gebruik. Ik probeerde de link "Stickynotes (klik)", maar de installatie mislukte of kreeg het niet voor elkaar. Ik las ook datSticky Notes eigenlijk voor Ubuntu is bestemd. Vandaar.... wellicht. Jouw tip over Linux Mint LMDE zal ik onthouden, daar ga ik eerst nog eens serieus naar kijken en later wellicht installeren i.p.v. de huidige Mint, waar ik overigens best tevreden over ben. Ik mis nog wel een handig Back-Up programma, heb je wellicht daarvoor nog een tip?
Nogmaals dank voor jouw inzichten en met vriendelijke groet,
Cor Jansen
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 514
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Aanwezig programma mee op laten starten

Berichtdoor HWE64 » Za 16 Okt 2021, 09:39

Afbeelding
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
truus22
Junior
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: Vr 12 Jun 2015, 15:20

Re: Aanwezig programma mee op laten starten

Berichtdoor truus22 » Za 16 Okt 2021, 10:22

Hoi HWE64, bedankt voor de tip, maar deze heb ik al en is jammer genoeg niet die Sticky Notes,die ik bedoel. Die draait n.l. onder Windows en gebruik ik op mijn Windows PC. Groetjes,
Cor
truus22
Junior
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: Vr 12 Jun 2015, 15:20

Re: Aanwezig programma mee op laten starten

Berichtdoor truus22 » Di 19 Okt 2021, 10:23

Hallo beste mensen,
Ik wil nog even terug komen op mijn 1e vraag. Inmiddels start Linux op, samen met 2 programmaatjes en dat was ook de bedoeling, maar nu blijkt dat de programmaatjes die mee opstarten ook meteen worden geopend en dat was nou weer niet de bedoeling, helemaal perfect zou zijn dat de programmetjes welleswaar mee opstarten, niet worden geopend maar op de achtergrond meedraaien, zoals het met meerder programmas gebeurd na het opstarten. Hoe kan ik Linux zodanig instellen is mijn vraag. Ik hoor het nog graag en ben benieuwd naar het antwoord. Met vriendelijke groet,
Met vriendelijke groet,
Cor Jansen
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Aanwezig programma mee op laten starten

Berichtdoor stegiman » Di 19 Okt 2021, 10:32

Klik op start en in zoekvak typ je op en klik op opstarttoepassing
Daar kan je wat je niet graag opstart uitschakelen.

Soms kan het zijn dat je in de programma (app) moet kijken in de instellingen of voorkeur om bij opstart uit te schakelen.
truus22
Junior
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: Vr 12 Jun 2015, 15:20

Re: Aanwezig programma mee op laten starten

Berichtdoor truus22 » Di 19 Okt 2021, 11:17

Bedankt voor de suggestie steigman, maar nogmaals en voor een goed begrip: ik wil het opstarten van de bewuste programmaatjes niet voorkomen. Integendeel, ik wil alleen niet dat ze geopend worden. Ik hoor het nog graag en ben benieuwd naar het antwoord.
Met vriendelijke groet,
Cor Jansen
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Aanwezig programma mee op laten starten

Berichtdoor stegiman » Di 19 Okt 2021, 11:45

Ik gebruik die programma niet maar logisch gezien is het zo als je geopende notes sluit dat er geen worden geopend tot jij dat bepaald.
Dat is zo bij Windows, Linux en andere besturingssysteem.
truus22
Junior
Junior
Berichten: 61
Lid geworden op: Vr 12 Jun 2015, 15:20

Re: Aanwezig programma mee op laten starten

Berichtdoor truus22 » Di 19 Okt 2021, 12:21

Bedankt voor jouw reactie steigman, dat is ook zo, dat als je geopende notes sluit er geen worden geopend tot ik dat bepaal. maar de bewuste programma's worden al automatisch geopend tijdens het opstarten en dat laatste wil ik eigenlijk niet. Wél mee opstarten (en Standby blijven), maar niet meteen automatisch openen dus. Ik hoor het nog graag en ben benieuwd naar het antwoord.
Met vriendelijke groet,
Cor Jansen

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten