Nieuwe werkbalk op dual monitor, maar geen pictogrammen.

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Nieuwe werkbalk op dual monitor, maar geen pictogrammen.

Berichtdoor Nightwing » Wo 24 Nov 2021, 21:33

Beste mensen.
Sinds kort werk ik met twee monitoren. Nu ben ik er wel achter, hoe ik op de secundaire monitor een werkbalk aanmaak, maar ik krijg er met geen mogelijkheid pictogrammen op te zien.
Alles wat ik aan programma's open, komt keurig op de primaire monitor. Maar ik wil graag een aparte snelkoppeling op de werkbalk secundaire monitor, om bijvoorbeeld Thunderbird te starten.

Waar kijk ik overheen?


Rob.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Nieuwe werkbalk op dual monitor, maar geen pictogrammen.

Berichtdoor stegiman » Wo 24 Nov 2021, 23:47

Ik kan niet testen want ik heb geen 2 monitoren maar op deze pagina(klik) kan je lezen hoe je moet doen.
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Nieuwe werkbalk op dual monitor, maar geen pictogrammen.

Berichtdoor Nightwing » Do 25 Nov 2021, 11:07

Dit onderwerp gaat over werkbladen.
Maar als ik in de wiki verder zoek naar werkbalken, kom ik nog niet veel verder.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Nieuwe werkbalk op dual monitor, maar geen pictogrammen.

Berichtdoor mutse » Do 25 Nov 2021, 13:10

Misschien, mits aanpassingen en proberen, kan je met het volgende bereiken wat je wenst:

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... kbalk.html

Groet,
mutse.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Nieuwe werkbalk op dual monitor, maar geen pictogrammen.

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Do 25 Nov 2021, 16:09

Heb je het werkbalk-hulpje "Vensterlijst" of "lijst van gegroepeerde vensters" aan je extra werkbalk toegevoegd?
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Nieuwe werkbalk op dual monitor, maar geen pictogrammen.

Berichtdoor Nightwing » Do 25 Nov 2021, 17:37

Nee. Ik heb alleen een nieuwe werkbalk gemaakt en die op mijn secundaire monitor onder in beeld staan, net als de normale werkbalk.
Ik wil graag programma's, zoals Thunderbird, hierin vastmaken, zodat ik die snel op de tweede monitor kan openen.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Nieuwe werkbalk op dual monitor, maar geen pictogrammen.

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Do 25 Nov 2021, 18:59

Welnu, als één van die werkbalk-hulpjes in je nieuw aangemaakte werkbalk steekt, dan kan je daarin Thunderbird vastmaken. Dat is analoog als de werkbalk die je op je hoofdscherm staan hebt. I
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Nieuwe werkbalk op dual monitor, maar geen pictogrammen.

Berichtdoor dirkjanl » Do 25 Nov 2021, 19:00

Beste mensen.
Sinds kort werk ik met twee monitoren. Nu ben ik er wel achter, hoe ik op de secundaire monitor een werkbalk aanmaak, maar ik krijg er met geen mogelijkheid pictogrammen op te zien.
Alles wat ik aan programma's open, komt keurig op de primaire monitor. Maar ik wil graag een aparte snelkoppeling op de werkbalk secundaire monitor, om bijvoorbeeld Thunderbird te starten.

Waar kijk ik overheen?
Rob.
Dit euvel herken ik. Sinds Mint 19 is dit het geval. Daarvoor kon je een programma slepen naar het tweede beeldscherm en kon je het toevoegen aan de werkbalk aldaar. Ook als je een programma opende in het tweede scherm, dan bleef het daar. Nu gaat alles naar het eerste beeldscherm. Ik heb het zoeken naar een oplossing opgegeven.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Nieuwe werkbalk op dual monitor, maar geen pictogrammen.

Berichtdoor Nightwing » Do 25 Nov 2021, 21:07

@dirkjani
Dat was dus ook mijn ingeving om dat te doen. Leek mij de meest logische. Maar dat werkt dus niet.

Bedankt voor het meedenken allemaal.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Nieuwe werkbalk op dual monitor, maar geen pictogrammen.

Berichtdoor stegiman » Do 25 Nov 2021, 23:51

Zou dit misschien kunnen:
Menu / voorkeuren / bureelblad
Bovenaan klik je bij vormgeving van de bureelblad en veranderen in toon pictogramman in alle beeldschermen
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Nieuwe werkbalk op dual monitor, maar geen pictogrammen.

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Vr 26 Nov 2021, 09:10

Beste, ik ondervind geen enkel probleem om dergelijk pictogram op de taakbalk te krijgen. Ik gebruik volgende procedure:

1. Maak nieuwe taakbalk aan op extern scherm
2. Voeg de applet "lijst van gegroepeerde vensters" toe aan de nieuwe taakbalk
3. Open Thunderbird (of gelijk welk ander programma)
4. Sleep het programma naar de externe monitor
5. Het pictogram verschijnt nu op de nieuwe taakbalk
6. Rechtermuisknop -> Vastmaken aan taakbalk

Om pictogrammen in de taakbalk te hebben is het nodig bedoelde applet (die ik een paar posts eerder vermeldde) aan te brengen in de nieuwe taakbalk.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Nieuwe werkbalk op dual monitor, maar geen pictogrammen.

Berichtdoor dirkjanl » Vr 26 Nov 2021, 18:45

Dank,
Heb ik uitgeprobeerd:
Ik gebruik de Traditionele werkbalk in LM 20.
De applet "Lijst van gegroepeerde vensters" aangevinkt via Werkbalkhulpjes.
Opera geopend en naar het tweede beeldscherm gesleept.
Er verschijnt een pictogram in de applet, daar rechtermuisknop en Vastmaken aan werkbalk gekozen.

Tot zover prima, maar het pictogram dat in het midden van de werkbalk verschijnt als er een programma geopend is blijft op het eerste beeldscherm en die wil ik ook naar het tweede beeldscherm!
Zie:
https://vimeo.com/650389003
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Nieuwe werkbalk op dual monitor, maar geen pictogrammen.

Berichtdoor Nightwing » Vr 26 Nov 2021, 21:17

Ik heb de oplossing van @MenthaSuaveolens net geprobeerd.
De locatie van alle miniaturen stond ineens rechts op de werkbalk. Na wat klikken en uitproberen heb ik de originele instellingen teruggekregen. Ik laat het maar bij de originele instelling, met maar één werkbalk.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: Nieuwe werkbalk op dual monitor, maar geen pictogrammen.

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Zo 28 Nov 2021, 10:00

@dirkjani. Ik heb je video-flmpje bekeken. Het pictogram van een geopende applicatie verschijnt steeds op de werkblad van de monitor waar de applicatie actief is (dat lijkt me logisch). Ik gebruik een "lijst van gegroepeerde vensters" en als ik de app versleep naar een andere monitor, dan merk ik dat het icoontje netjes in de taakbalk van de desbetreffende monitor terecht komt. Indien meer instanties van een app geopend staan op verschillende monitors, dan duidt de app-tellers van de taakbalken correct aan hoeveel van die apps op een monitor actief zijn. Met andere woorden, ik heb je probleem niet begrepen tot zover ...

Ik merk wel een probleem met de taakbalk op de externe monitor, namelijk de icoontjes worden rechts geplaatst en ik wil die links zien staan zoals op het basis-scherm. Ik heb al geprobeerd de oriëntatie van de externe monitor anders te configureren (namelijk links van ...,, rechts van ..., zelfs boven of onder van ...) maar dat helpt niet. Volgende maand start het testen van de nieuwe cinnamon-release. Indien jullie eveneens dat probleem hebben, dan maak ik er een feature-request van op github. Soms worden dergelijke zaken dan snel door de ontwikkelaars opgelost.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 904
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Nieuwe werkbalk op dual monitor, maar geen pictogrammen.

Berichtdoor dirkjanl » Zo 28 Nov 2021, 14:20

@MenthaSuaveolens:
als ik de app versleep naar een andere monitor, dan merk ik dat het icoontje netjes in de taakbalk van de desbetreffende monitor terecht komt. Indien meer instanties van een app geopend staan op verschillende monitors, dan duidt de app-tellers van de taakbalken correct aan hoeveel van die apps op een monitor actief zijn. Met andere woorden, ik heb je probleem niet begrepen tot zover ...
Ik werk in LM 20 met de Traditionele werkbalk. Daarin wordt een icoon in het middelste deel van de werkbalk geplaatst als er een programma geopend is. Zoals je kunt zien: Firefox, SimpleScreenRecorder en Werkbalkhulpjes. In mijn voorbeeld het ik Opera daarna geopend, onder in de werkbalk in het midden verschijnt het icoon dat aangeeft dat dat programma actief is. Nu versleep ik Opera naar het tweede beeldscherm. Nu verschijnt het icoon in de applet van de 'lijst van gegroepeerde vensters' in het tweede beeldscherm, maar niet in het middendeel. Het 'dit programma is open icoon' blijft in het eerste beeldscherm actief. Ik wil dat dat verplaatst naar het tweede beeldscherm in het midden.

Op een test pc heb ik het ook uitgeprobeerd met de moderne weergave van de werkbalk. Daarin wordt het icoon nooit meer in het middendeel van de werkbalk geopend, maar komt er een streep onder het icoon van programma's. Mijn 'probleem' treedt daar dan ook niet op.

Dat de icoontjes van de applet rechts in plaats van links verschijnen vond ik in het begin lastig, maar nu ben ik daaraan gewend. Mooi zou wel zijn als je daar een keuze in hebt.

En hier het video-tje nogmaals, maar dan op YouTube omdat ik vind dat het op Vimeo niet zo lekker zichtbaar is.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=zSt2kebSpw0[/youtube]
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten