user rechten

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

user rechten

Berichtdoor JosVa » Do 13 Jan 2022, 15:20

Regelmatig merk ik dat ik in Mint v19.3 (tot 2023) vanaf de boot niet automatisch alle rechten heb. Zo kan ik de rechten op fstab niet wijzigen om mijn USB-schijf via de terminal te unmounten. Ook merk ik dat regelmatig allerlei acties met folders traag of slecht lopen. Bijvoorbeeld: na een plakken van foto's worden deze niet geopend totdat ik de folder sluit en opnieuw open.
Alles werkt wel maar ........ Windows was daar wel vriendelijker en behulpzamer in.
Moet ik nu denken aan een bug in Mint, installatiefout of een hacker op mijn PC?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: user rechten

Berichtdoor stegiman » Do 13 Jan 2022, 16:34

Ken je een kopie maken van terminal door deze code te geven?

Code: Selecteer alles

ls -l
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: user rechten

Berichtdoor Mogenblue » Do 13 Jan 2022, 17:29

Voor sommige acties heb je beheerdersrechten nodig. Dat is om veiligheidsredenen zo gedaan.

Als je fstab wil wijzigen kun je eerst naar de root map gaan, dan klik je op de /etc map
rechts voor het context menu en je selecteert
Openen als beheerder
Dan ga je in het beheerdersvenster naar fstab en breng je de gewenste wijzigingen aan.
Als beheerder kun je wel het gewijzigde fstab bestand opslaan.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: user rechten

Berichtdoor DeBaas » Do 13 Jan 2022, 20:23

Denk ook aan de rechten in /media/gebruikersnaam/USBdisknaam
aan USBdisknaam jouw rechten toekennen
Kun je vanuit de filemanager doen door eerst de gebruikersnaam als administrator/root/su te openen en dan de rechten op USBdisknaam aan te passen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 511
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: user rechten

Berichtdoor Pjotr » Vr 14 Jan 2022, 10:19

Overigens zou ik sowieso eens een schone installatie doen van 20.3. En het van daaraf verder bekijken.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: user rechten

Berichtdoor JosVa » Vr 14 Jan 2022, 15:32

Mogenblue, bedankt voor de beheerderstip. Zo'n beetje net als in Windows met "run as admin"
Kan nu lekker gaan experimenteren in de fstab want Mint verandert daar wel eens wat naar eigen behoefte en zonder te vragen. Staat het internet vol mee. Dat is ook de reden dat ik van Mint v20 terug gegaan ben naar v19 omdat v20 op mijn wat oudere PC niet alles goed kon uitvoeren.

Moet trouwens zeggen dat ik op een nog oudere PC ZORIN gezet heb want die werkt daar wel betrouwbaar op.Doet zo te zien weinig extra's. En zonder tip om na installatie iets aan te passen.
Een beetje net als Windows. Met XP ging alles nog naar wens maar met en na Vista wordt je na de upgrade verteld dat je beter ook een nieuwe PC moet gaan kopen.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: user rechten

Berichtdoor JosVa » Za 15 Jan 2022, 11:47

Tja en dan nog zo'n voorbeeld.
Kopieer ik foto's van de camera en zet deze gesorteerd in de maand-hoofdfolder en daarin dag-subfolders. Bekijk die foto's met de standaard afbeeldingskijker en delete daarmee ook de niet bruikbare. Meer dan de helft. Kijk in de prullenbak en zie dat ze daar op netjes datum liggen als ik er toch eentje terug wil zetten. De afbeeldingskijker laat die dan wel of niet meer correct in de dag-folder zien.
Maar in de maand-hoofdfolder staat dat ze nog wel in de dag-subfolders zitten. Moet ik elke dag-subfolder opnieuw openen en nu past Mint het aantal aan en kan ik de lege subfolders herkennen doordat daar nu een 0 achterstaat.
Dit soort "ik weet niet wat er gebeurt is" dingen zie ik regelmatig en heb daarmee leren leven ;) .
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: user rechten

Berichtdoor JosVa » Zo 16 Jan 2022, 12:44

Dacht ik alles al gezien te hebben en zet de PC voor de eerste keer eens in de pauzestand.
Start hem een uur later weer via de startknop op de PC en krijg alleen het bureaublad. Geen icoontjes en geen muis en geen toetsenbord.
Maar dan werkt de IBM-workaround uit de vorige eeuw wel nog steeds fantastisch.
Stekker eruit - stekker erin. Ofwel KISS. 8)
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 514
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: user rechten

Berichtdoor HWE64 » Zo 16 Jan 2022, 13:50

@JosVa, kijk hier eens na in de blogspot van Pjotr https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... n.html#ID7
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten