Disk clonen met Clonezilla, hoe ontvanger voorbereiden??

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Disk clonen met Clonezilla, hoe ontvanger voorbereiden??

Berichtdoor oldbutMint » Zo 23 Jan 2022, 11:04

Hallo,

Ik wil een 1TB sata disk (geen ssd) clonen naar een nieuwe disk van precies hetzelfde type en grootte (nieuw aangeschaft).
Ik denk de Clonezilla 2.8.1-12-i686 live cd daarvoor te gebruiken.

Mijn oorsprongs-disk heeft 3 partities en 1 swappartitie, en het ext4 filesystem. Ik heb indertijd GParted gebruikt en MBR.
ALLES moet over, zodat ik die disk kan vervangen door zijn kloon, en dan geen verschil merk.

Vraag: hoe moet ik de doel-disk voorbereiden?
1. niks aan doen,
2. partitioneren als een partitie,
3. partitioneren met 3 + swap partitie identiek qua grootten aan de oorsprongsdisk,
4. de (eventueel gemaakte) partities niet formatteren,
5. de (eventueel gemaakte) partities formatteren (als ext4)????

Moet ik nog andere dingen doen om mijn laptop na inbouw van de kloon weer te laten booten en werken?

Ik wil/kan niet experimenteren, want de oorsprongsdisk is het loodje aan het leggen...
De oorsprongs-disk bevat het LM mate 19.3 OS, en ik wil daarbij blijven (de laptop is 32-bit), maar dat zal voor het antwoord geen rol spelen denk ik.

Dank,
oldbutMint
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Disk clonen met Clonezilla, hoe ontvanger voorbereiden??

Berichtdoor Mogenblue » Zo 23 Jan 2022, 15:42

Misschien kan je het op een andere manier proberen.

Eerst je oude schijf verwijderen, loskoppelen is genoeg.
Dan de nieuwe schijf inbouwen en daar linux schoon op installeren.
Dan de oude schijf erbij plaatsen/aansluiten en met Gparted aankoppelen.

De schijf zou dan gewoon vanuit je bestandbeheerder te benaderen moeten zijn.
Dan kun je alle bestanden van je oude schijf naar je nieuwe overzetten.

Als er maar 1 disk past in je laptop kun je een externe hdd case gebruiken om je oude schijf in te plaatsen.
Externe HDD/SSD behuizingen
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Disk clonen met Clonezilla, hoe ontvanger voorbereiden??

Berichtdoor oldbutMint » Zo 23 Jan 2022, 17:08

Dank voor je antwoord en de suggestie.

Als ik bij het bestaande systeem in de / partitie kijk, zijn er een groot aantal mappen:
>> bin, boot, etc, lib, opt, proc, root, run, sbin, sys, tmp, usr, var <<
en die zijn niet leeg...
(er zijn ook een paar lege, die heb ik niet genoemd).
In die mappen zitten weer vele andere mappen, maar daar zou dus NIETS inzitten, wat het fresh-installed OS nodig zou hebben om mijn /home weer normaal te laten functioneren??

Omdat ik ook wel pakketten nageinstalleerd heb -maar geen overzicht daarvan heb- : is er een manier om een lijstje te genereren waarop alle geinstalleerde pakketten/programmas te zien zijn?

Ik wil eerlijk gezegd niet met een niet-bootend of niet-werkend systeem komen te zitten, waarbij ik nog maar moet zien hoe ik dat gerepareerd krijg.

Dank voor een vervolgantwoord.
Gebruikersavatar
Mogenblue
Held
Held
Berichten: 351
Lid geworden op: Wo 18 Okt 2017, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Disk clonen met Clonezilla, hoe ontvanger voorbereiden??

Berichtdoor Mogenblue » Zo 23 Jan 2022, 17:15

Omdat ik ook wel pakketten nageinstalleerd heb -maar geen overzicht daarvan heb- : is er een manier om een lijstje te genereren waarop alle geinstalleerde pakketten/programmas te zien zijn?


In Mint Cinnamon:
Menu
Beheer
Reservekopie gereedschap
en dan kiezen voor programmatuurselectie
nu reservekopie maken

Dan wordt er een lijst aangemaakt van alle geïnstalleerde software. Die save je op een usb stick oid en na een herinstallatie kun je met het reservekopie gereedschap die lijst inlezen en dan wordt automatisch al die software opnieuw geïnstalleerd. Gaat erg snel.
Hij pakt niet alle software mee, maar het meeste en belangrijkste wel.
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Disk clonen met Clonezilla, hoe ontvanger voorbereiden??

Berichtdoor VuurVosje » Zo 23 Jan 2022, 22:02

1. niks aan doen

En houd er rekening mee dat dit wel even gaat duren...
Vooraf een keer GSmartControl/Smartmontools draaien kan geen kwaad als je vermoed dat je schijf stervende is.vooral 'pending sectors' moet je zien kwijt te raken.
Bedenk dat je ook de 'slechte stukken' cloned; een verse install is wellicht een beter idee.

Hallo,

Ik wil een 1TB sata disk (geen ssd) clonen naar een nieuwe disk van precies hetzelfde type en grootte (nieuw aangeschaft).
Ik denk de Clonezilla 2.8.1-12-i686 live cd daarvoor te gebruiken.

Mijn oorsprongs-disk heeft 3 partities en 1 swappartitie, en het ext4 filesystem. Ik heb indertijd GParted gebruikt en MBR.
ALLES moet over, zodat ik die disk kan vervangen door zijn kloon, en dan geen verschil merk.

Vraag: hoe moet ik de doel-disk voorbereiden?
1. niks aan doen,
2. partitioneren als een partitie,
3. partitioneren met 3 + swap partitie identiek qua grootten aan de oorsprongsdisk,
4. de (eventueel gemaakte) partities niet formatteren,
5. de (eventueel gemaakte) partities formatteren (als ext4)????

Moet ik nog andere dingen doen om mijn laptop na inbouw van de kloon weer te laten booten en werken?

Ik wil/kan niet experimenteren, want de oorsprongsdisk is het loodje aan het leggen...
De oorsprongs-disk bevat het LM mate 19.3 OS, en ik wil daarbij blijven (de laptop is 32-bit), maar dat zal voor het antwoord geen rol spelen denk ik.

Dank,
oldbutMint
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: Disk clonen met Clonezilla, hoe ontvanger voorbereiden??

Berichtdoor oldbutMint » Ma 24 Jan 2022, 09:27

Twee feedbacks:

voor het maken van een overzicht van de geinstalleerde pakketten heb ik -helaas- niks aan de procedure in LM Cinnamon (NL-versie), want zoals ik al aangaf gebruik ik LM Mate, en dan ook nog in de engelse taal (gaf ik nog niet aan).
Ik ben blijkbaar te dom om de benamingen in de aangehaalde procedure naar voor mij beschikbare te vertalen/om te zetten.

over het voorbereiden van de target disk: ik had inmiddels ergens opgepikt dat Clonezilla dit zelf doet.
Daarna geprobeerd met de 'clonen-van-een-partitie-methode' in Clonezilla de inhoud van de / partitie naar de even grote (qua ruimte) / partitie in de target disk te clonen.
Dit lijkt op zich te lukken (gezien de mappen die daarna op de target disk staan, en omdat Clonezilla afsluit zonder fouten te melden), maar het booten (daarna) van de target disk levert een leeg zwart scherm met een knipperend cursorstreepje in de uiterste linkse bovenhoek op, wat ook na gevoeld 5 minuten nog vrolijk staat te knipperen. Er komen geen tekst of plaatjes langs. Kortom: hij boot NIET.
Ik vermoed dat het iets met het MBR en/of GRUB te maken zou kunnen hebben, maar dit is voor mij een boek met 7 zegels.....

Ik hoop op verdere aanwijzingen.
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: Disk clonen met Clonezilla, hoe ontvanger voorbereiden??

Berichtdoor HWE64 » Ma 24 Jan 2022, 09:55

Een goed vertaal programma is: https://www.deepl.com/translator
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 527
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Disk clonen met Clonezilla, hoe ontvanger voorbereiden??

Berichtdoor mutse » Ma 24 Jan 2022, 10:04

Lees eens het volgende -- punt 3 : https://onlyhow.net/nl/4-manieren-om-ee ... -te-klonen --- misschien helpt jou dat vooruit.

Andere info:
https://computertotaal.nl/artikelen/pc/ ... de-schijf/

Bekijk met GParted eens de gekloonde schijf (nieuwe schijf): zijn alle partities aanwezig ( / , Home, Swap) en hebben ze een zelfde grootte als de "oude".
Is de "oude" schijf ontkoppelt?

(Je kan, eventueel, een nieuwe installatie van LM19.3 uitvoeren op de / -partitie ( de home en de swap blijven onaangeroerd) maar je moet dan wel alle bijkomende programma's die je voorheen had, opnieuw installeren en instellen.)

- Je zal de MBR/GRUB of de opstartlader moeten herstellen : https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/grub.html
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
VuurVosje
Senior
Senior
Berichten: 126
Lid geworden op: Di 11 Sep 2018, 12:08

Re: Disk clonen met Clonezilla, hoe ontvanger voorbereiden??

Berichtdoor VuurVosje » Ma 24 Jan 2022, 17:36

Waarom clone je een partitie terwijl je een schijf wilt clonen?
Zo gaat het niet werken; zeker niet bij een boot-schijf.


Twee feedbacks:

voor het maken van een overzicht van de geinstalleerde pakketten heb ik -helaas- niks aan de procedure in LM Cinnamon (NL-versie), want zoals ik al aangaf gebruik ik LM Mate, en dan ook nog in de engelse taal (gaf ik nog niet aan).
Ik ben blijkbaar te dom om de benamingen in de aangehaalde procedure naar voor mij beschikbare te vertalen/om te zetten.

over het voorbereiden van de target disk: ik had inmiddels ergens opgepikt dat Clonezilla dit zelf doet.
Daarna geprobeerd met de 'clonen-van-een-partitie-methode' in Clonezilla de inhoud van de / partitie naar de even grote (qua ruimte) / partitie in de target disk te clonen.
Dit lijkt op zich te lukken (gezien de mappen die daarna op de target disk staan, en omdat Clonezilla afsluit zonder fouten te melden), maar het booten (daarna) van de target disk levert een leeg zwart scherm met een knipperend cursorstreepje in de uiterste linkse bovenhoek op, wat ook na gevoeld 5 minuten nog vrolijk staat te knipperen. Er komen geen tekst of plaatjes langs. Kortom: hij boot NIET.
Ik vermoed dat het iets met het MBR en/of GRUB te maken zou kunnen hebben, maar dit is voor mij een boek met 7 zegels.....

Ik hoop op verdere aanwijzingen.
aartje
Senior
Senior
Berichten: 199
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: Disk clonen met Clonezilla, hoe ontvanger voorbereiden??

Berichtdoor aartje » Di 25 Jan 2022, 08:50




Ik wil/kan niet experimenteren, want de oorsprongsdisk is het loodje aan het leggen...
Als de wiedeweerga je persoonlijke bestanden in veiligheid brengen en hopen dat het nog lukt. Als je
het idee hebt dat je disk het loodje gaat leggen kan dat zo opeens gebeuren en je daarna pas gaan beraden
op een nieuwe situatie. Als je laptop echt 32 bit is (??weet je het zeker??) is het niet echt
verwondelijk dat je HD aan zijn eindje is.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Disk clonen met Clonezilla, hoe ontvanger voorbereiden??

Berichtdoor emvedeesje » Di 25 Jan 2022, 08:58

Een oplossing voor jou zou je hierin kunnen vinden: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=108567.0

Heb jaren geleden met clonezilla gewerkt toen timeshift er nog niet was.
Het clonen met clonezilla zou in principe kunnen.
Waar ik toen soms mee geconfronteerd werd bij het clonen van een partitie is het volgende: als het doel slechts 1 byte kleiner is dan lukte clonezilla niet.
Je kan bij het aanmaken van partities enkel een grootte in MB/GB ingeven en het resultaat kan bytes verschillen van schijf tot schijf.
Of dit met de huidige versie van clonezilla nog zo is, weet ik niet.
En of dit probleem er ook zou zijn bij het clonen van volledige schijven, weet ik ook niet.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
aartje
Senior
Senior
Berichten: 199
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 22:29

Re: Disk clonen met Clonezilla, hoe ontvanger voorbereiden??

Berichtdoor aartje » Wo 26 Jan 2022, 11:03




Ik wil/kan niet experimenteren, want de oorsprongsdisk is het loodje aan het leggen...
Als de wiedeweerga je persoonlijke bestanden in veiligheid brengen en hopen dat het nog lukt. Als je
het idee hebt dat je disk het loodje gaat leggen kan dat zo opeens gebeuren en je daarna pas gaan beraden
op een nieuwe situatie. Als je laptop echt 32 bit is (??weet je het zeker??) is het niet echt
verwondelijk dat je HD aan zijn eindje is.
Nogmaals, breng je belangrijke bestanden in veiligheid nu het nog kan, doe het met tar en hoop dat er in die
data geen bad sectors zitten. Als je dit niet begrijpt en als je data niet zo belangrijk is, breng je computer
dan naar de milieu-straat, een 32 bits computer is geen cent meer waard.
De combinatie van bad sectors op je HD en clonezilla is geen goede combinatie. Als je dan cloont heb je
grote kans dat je filesystemen sowieso corrupt zijn.
Hier : https://www.ubackup.com/articles/clonez ... -4348.html is nog een url die daar over gaat.
Als je dit niet kan lezen of begrijpen is het verstandiger om een nieuwe disk (of SSD) aan te schaffen
en een nieuw systeem te installeren, daar leer je meer van.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten