Saven van bestanden

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Domdom

Saven van bestanden

Berichtdoor Domdom » Ma 26 Okt 2009, 10:37

Hi

Ik ben benieuwd hoe ik dit moet doen en waar dit gebeurt.
Ik ben van plan om de hele meuk er weer af te gooien, omdat het op de HD staat, en daarna te installeren op mijn SSD. Dit zal de snelheid ten goede komen en staat allemaal wat netter.
Maar mijn vraag is nu, hoe ik de bstanden die ik bijvoorbeeld download op mijn HD krijg?
Ik zou graag de HD in drie partities delen, of in drieeen delen, daar ik begrepen heb dat Mint niet met partities werkt.
Gaarne zou ik een map willen maken, "downloads" waar ik mijn downloads in zet.
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben :-)

Vr. gr. Domdom
schorem
Junior
Junior

Re:Saven van bestanden

Berichtdoor schorem » Ma 26 Okt 2009, 11:17

Net als onder windows kun je bestanden opslaan waar je maar wilt. Tijdens het installeren van Mint kun je kiezen voor de geavanceerde instellingen. Hier zou ik het volgende gebruiken.

Code: Selecteer alles

SDD - / (root)
HDD - /var /home en /etc partities
Linux Registered User : #352052
Mail: schorem@linuxmint-nl.org
Domdom

Berichtdoor Domdom » Ma 26 Okt 2009, 16:51

hoi schorem

Ik weet niet zo goed wat ik met die code moet.
Wat doet die code en wanneer precies moet ik die gebruiken?

Ik begrijp nu uit die code, dat Mint op de SSD wordt geinstalleerd, maar dat alles wat ik eventueel download, of installeer op de HD wordt gezet.

Is dat alle code die ik in moet voeren, of komen er nog meer achteraan als ik geavanceerd gebruik om Mint te installeren?

Kan je het wat duidelijker uitleggen.

Vr. gr Domdom
Jan E
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Jan E » Ma 26 Okt 2009, 18:59

Dat begrijp ik, dat je dat niet snapt..

Zoals ik het lees, bedoeld Schorem, dat je op de SSD schijf een partitie maakt, die je aankoppelt als rootpartitie. De afkorting daarvoor is /

En dan op die HDD drie andere partities, die je aankoppelt als /var , /home , en /etc .

Ik vind die oplossing wat ingewikkeld, moet ik bekennen. Ik heb zelf twee partities, namelijk de root en de /home partitie. En hierbij maakt het niet uit of je dat op één of op twee schijven zet. Dat is een kwestie van bij het installeren de juiste vinkjes op de juiste plaats neerzetten.
Ik veronderstel dat je SSD schijf wordt aangeduid als hd0 en dat de andere schijf aangeduid wordt als hd1.
Zo heb ik vandaag Ubuntu Netbook Remix op een Asus EEE geinstalleerd, waarbij het systeem zelf (/root dus) op een 4 Gb SSD staat en de /home partitie op het tweede SSD schijfje, wat in dat ding zit.

Op die /home partitie komen automatisch al je bestanden. En je kan er een map aanmaken, waarin je downloads terecht komen. 'k Heb 'm zelf ook ...  ;D. En tijdens het werken met het ding zie je niet dat je van schijf wisselt. Dat gaat geheel transparant in zijn werk.
schorem
Junior
Junior

Berichtdoor schorem » Ma 26 Okt 2009, 19:10

Het is inderdaad wat ingewikkeld voor de nieuwe gebruiker. Maar dit is wel het veiligst. En er werd gesproken over drie partities. Ik installeer eigenlijk alles in twee partities een voor de root ( / ) en een voor de home mappen (/home).

Dit kun je aangeven bij de installatie van Linux Mint. Ik ben bezig hierover een video tutorial te maken.
Domdom

Berichtdoor Domdom » Ma 26 Okt 2009, 20:46

Bedankt voor de antwoorden

Ik maak dus een / root op de ssd
en op de hd een /var  /home  /etc

moet ik daar nog groottes bij opgeven? Of gaat dat automatisch?

Als dan Mint is geinstalleerd zie ik in Computer de volgende mappen var, home, etc die eigenlijk op de hd staan. Of zie ik dat verkeerd?

Ik zag vandaag toevallig dat de temp map 875 Gig groot was, ik heb namelijk Mint opnieuw gedownload en nu nagekeken of hij wel onbeschadigd over was gekomen en gebrand op de langstzaamste speed van mij brander. (trouwens te gek dat er al een brandprogramma in zit :-) ) Maar in mint heb je dus een map die eigenlijk de hele schijf bevat en daar wordt in weggeschreven? Ongeacht welke map je opent om iets in te zetten. Klopt dat?

Vr. gr Domdom
Domdom

Berichtdoor Domdom » Di 27 Okt 2009, 16:19

Oki doki

Ik ga hier maar even door, want dit gaat zo niet werken, met de uitleg van jullie :(

Ik doe dus geavanceerde install. Dan gaat er een menuutje open waar ik van alles in kan stellen. Ik selecteer de SSD en krijg een nieuw venster waar ik twee dingen in moet stellen iets met xt3 file journallingsysteem, en zo staat er een xt4 en een xt 2 in dat lijstje. Welke moet ik hebben in dat lijstje? Ik vermoed van xt3.

Dan selecteer ik de HD en opnieuw dezelfde vraag, moet ik hier weer xt3 of zo hebben?

Ik selecteer op SSD /boot

en op de HD /home

En toen vooruit en dan krijg ik de melding dat het filsysteem niet is toegwezen.

Goed al met al dik 3 uur bezig geweest, maar dat werkt dus niet.

Is er iemand die dit stapsgewijs uit kan leggen?

Vr. gr. Domdom
schorem
Junior
Junior

Berichtdoor schorem » Di 27 Okt 2009, 17:12

Bij de geavanceerde instellingen kies je de SDD, deze krijgt 2 partities, namelijk de root (/) en de swappartitie. Normaal is de swappartitie 2x je geheugen. Dus als je 512Mb aan geheugeh hebt, wordt deze partitie 1024Mb. Persoonlijk geeft ik altijd 2G aan, dan is er altijd genoeg. Als file system voor root kies je ext3 en voor de swap kies je swap

Daarna kies je de HD, deze geef je de partitie /home. Als filesystem kun je kiezen voor ext3.

Geef wel aan dat de partities moeten worden geformateerd.
Jan E
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Jan E » Di 27 Okt 2009, 19:57

Ken je deze site? http://sites.google.com/site/computertip/ Kijk bij deze site ook even naar wat er over SSD schijven wordt gezegd.
of deze? http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopJaunty

Die gaan weliswaar over Ubuntu, maar het werkt identiek, omdat Linux Mint een spin-off van Ubuntu is.

De Swap partitie moet idd twee keer je interne geheugen zijn, plus een heel klein beetje. In mijn geval is het interne geheugen 2 Gb. De swap is bij mij 2,2 Gb. En dat is voldoende.
Laatst gewijzigd door Anonymous op Di 27 Okt 2009, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Domdom

Berichtdoor Domdom » Di 27 Okt 2009, 20:22

Haa

Het is gelukt.
Tijdens de installatie ging het niet goed en kon die het Basic bestandsysteem niet indentificeren.
Ik ben toen naar de irc chat gegaan en daar hebben ze me verder geholpen

het bleek dus dat ik tijdens het aanmaken ext3 of zo moest gebruiken en dat in dat textvenstertje daaronder alleen de / moest staan
Op de HD heb ik toen /home gedaan.
vanaf dat moment ging alles zoals het moest en draait het nu op mijn ssd en scrijft hij alle downloads etc weg op de HD

Bedankt voor jullie hulp, ik zit nog vol met vragen, maar dat komt morgen wel weer  ;D

Vr. gr. Domdom
schorem
Junior
Junior

Berichtdoor schorem » Di 27 Okt 2009, 20:38

Mooi dat het alsnog gelukt is. :)

Terug naar “Newbie vragen”