Linux verwijderen van dual boot-pc (met Windows10)

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Panda500
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Wo 07 Okt 2015, 11:23

Linux verwijderen van dual boot-pc (met Windows10)

Berichtdoor Panda500 » Vr 24 Jun 2022, 10:11

Hallo experten...
Jàrenlang (en nog steeds) tevreden 'Mint'- gebruiker op een oude Dell Latitude 32-bit met enkel Mint 17.3 erop, en daarnaast een 'recentere' Medion 64-bit met dual boot Windows 10 en Mint 18.3 Cinnamon. Windows snelle start (in UEFI) destijds uitgeschakeld en bij opstarten nu dus steeds de keuze tussen beide, met voorkeur voor Linux.
Ook daarmee nog steeds tevreden maar... het Windowsdeel zit 99% vol, met slechts 300Gb partitie toebedeeld destijds (van 500 in totaal). Dat begint dus ondraaglijk langzaam te werken, maar soms blijf ik Windows toch nodig hebben, (als 'beginner')
Ik wil Windows terug de volledige 500 Gb van de HD geven en dus 'helaas' Linux van die Laptop verwijderen.
Kan iemand me daarvoor naar een goede instructie doorverwijzen? Echt voor 'beginners' graag. Ik, heb de dual boot er destijds eigenhandig opgezet met stap voor stap (en copy paste) instructies van 'makkelijkelinuxtips.blogspot.com', maar het het weer 'ongedaan maken' vind ik er niet op terug....
Op Windows disk management zie ik Linux of Ubuntu niet vermeld in de partities... Enkel de 300 Gb van Windows en nog wat kleinere dingen.
Alle tips/info welkom! (voor een 'beginner' begrijpbaar).
Panda500
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Wo 07 Okt 2015, 11:23

Re: Linux verwijderen van dual boot-pc (met Windows10)

Berichtdoor Panda500 » Vr 24 Jun 2022, 10:18

Even wachten misschien... Al voortzoekende ben ik op die website zojuist (middels de zoekfunctie) wél info over vewijderen en terug naar enkel Windows tegengekomen...
Ik ga dit eerst zelf proberen.
Maar wie toch tips wil geven mag dat natuurlijk al doen! Bedankt.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Linux verwijderen van dual boot-pc (met Windows10)

Berichtdoor stegiman » Vr 24 Jun 2022, 11:50

Druk op Windowstoets+R
Typ msconfig
In msconfig selecteer Boot
Klik op de werkende, en selecteer Set as default, of Als standaard Instellen.
Druk op Toepassen, en herstart de PC
Mocht je nog steeds gevraagd worden welke Windows 10 je wilt opstarten doen het volgende
Selecteer in msconfig de Linux entries, en druk op de Verwijderen, Delete optie.

Daarna met Gparted (klik) kan je partitie + swap verwijderen en opnieuw indelen.
Je kan dat op usb-stick zetten met Rufus (klik)

Je kan ook vooraf in Linux zelf Gparted gebruiken mits Windows eerste boot is.
Panda500
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Wo 07 Okt 2015, 11:23

Re: Linux verwijderen van dual boot-pc (met Windows10)

Berichtdoor Panda500 » Vr 24 Jun 2022, 17:28

Hallo,
Na het ingeven van 'msconfig' krijg ik bovenstaand beeld, waar niet de keuze 'boot' bij zit. Er is dus trouwens maar één regel (C/ Windows 10) zichtbaar en die is in 't blauw. Ik probeerde al 'computer starten' en gewoon'starten' (als vertaling van boot?), dit dus omdat alleen 'C: Windows' als blauwe regel aangeduid is, maar hier kom ik niet verder mee. Doe ik iets fout?

Ik vraag me af of ik de dual boot in Windows kan uitschakelen omdat ik dan al in het 'beperkte' schijfdeel van 300 Gb zit te werken.
Ik zou denken dat dit dus ergens 'vroeger' in de opstart moet gebeuren, vooraleer de keuze Linux of windows gemaakt werd. In de Windows config is gewoon niks over Linux af te lezen, alsof het niet op de PC zit. Ik vermoed dat msconfig dus enkel biunnen die 300 Gb zit te kijken en niet wat daarnaast nog op de HD staat...?Afbeelding
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 806
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Linux verwijderen van dual boot-pc (met Windows10)

Berichtdoor DeBaas » Vr 24 Jun 2022, 19:58

Swake
Senior
Senior
Berichten: 266
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Linux verwijderen van dual boot-pc (met Windows10)

Berichtdoor Swake » Vr 24 Jun 2022, 20:27

Vooraleer de windows bootloader te fixen , maak vooral eerst een image / systeemkopie . Als er iets fouts loopt kun je deze dan terugzetten .
Je kan de Windows 10 bootloader ook herstellen als je een Windows 10 installatie of herstelmedium aanmaakt . hiervoor heb je een USB stick van minstens 8 GB nodig .
Een handleiding hiervoor vind je hier

Vertaling naar Nederlands , klik hier
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Swake
Senior
Senior
Berichten: 266
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Linux verwijderen van dual boot-pc (met Windows10)

Berichtdoor Swake » Vr 24 Jun 2022, 20:45

msconfig word uitgevoerd als je twee verschillende Windows versies hebt geinstalleerd staan en eentje verwijderd hebt en dan het Windows opstartscherm wil aanpassen .


Mocht je nog steeds gevraagd worden welke Windows 10 je wilt opstarten doen het volgende
Selecteer in msconfig de Linux entries, en druk op de Verwijderen, Delete optie.
Er is geen sprake van meerdere windows 10 versies maar van een Dualboot , Linux Mint naast Windows 10 !
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Panda500
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Wo 07 Okt 2015, 11:23

Re: Linux verwijderen van dual boot-pc (met Windows10)

Berichtdoor Panda500 » Za 25 Jun 2022, 10:16

Alvast bedankt voor de veelheid aan hulp, maar even duidelijk stellen dat het probleem zich dus bij de 'nieuwe' computer stelt, en ik de 'oude' (32bit met mint 16.04 of 17.1 (? ik vind het niet meteen terug) gebruik om instructies op te kunnen lezen. Trouwens nog steeds mijn voorkeur dagelijkse laptop!.

De 'nieuwe' is een 'ALDI'-Medion 64 bit, met Mint 18.3 Cinnamon op, dual boot naast de originele Windows 10, waar ik geen CD van meegeleverd kreeg destijds.
Ik herinner me van bij de die Linux in dual boot- installatie dat hij UEFI heeft (toen nieuw voor mij) en ik daarin Windows 'snelle' opstart volgens de instructies heb uitgeschakeld om geen problemen te hebben met de volgende opstart. Alles als (bijna totale) leek uitgevoerd maar nauwgezet die instructies van de 'pinguin' volgend, met succes!
Hij start dus steeds op in zwart dual boot scherm met (automatische) voorkeur en opstart in Linux, na 30 (of 60?) seconden (als ik niet voor Windows kies intussen). Linux start natuurlijk sneller zodra ik op 'enter' druk.
Ik bekijk aandachtig jullie huidige reacties en zie wat ik er mee kan...
Swake
Senior
Senior
Berichten: 266
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Linux verwijderen van dual boot-pc (met Windows10)

Berichtdoor Swake » Za 25 Jun 2022, 10:44

Tegenwoordig word er bij een nieuwe desktop of laptop geen herstelschijfjes(s) meer meegeleverd en moet je die zelf maken . In de handleiding van je computer staat dit te lezen en ook hoe je dit moet doen .
Als je er jou niet durft aan wagen om de linux mint installatie te vernietigen en de windows bootloader te herstellen is er een eventuele andere oplossing , maar hierin kan ik natuurlijk voor jou niet beslissen .
De huidige SSD klonen naar een andere nieuwe SSD van bijv. 1 TB . Met Gparted of andere partitiesoftware de schijfruimtes aanpassen . Op die manier behoud je jouw Dualboot linux mint naast W10 .
Klonen kun je met clonezilla . Ik weet niet of je ooit al een HDD of SSD gekloond hebt . Je hoeft nu natuurlijk niet op mijn voorstel in te gaan , ik geef dit maar enkel mee als een eventuele andere oplossing .
Laatst gewijzigd door Swake op Za 25 Jun 2022, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Panda500
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Wo 07 Okt 2015, 11:23

Re: Linux verwijderen van dual boot-pc (met Windows10)

Berichtdoor Panda500 » Za 25 Jun 2022, 10:45

@ DeBaas: ik heb dus wél UEFI en kan in Windows aan schijfbeheer. Maar dààr zie ik dus niks van Linux vermeld. Enkel 'Boot C:' met 310,66 Gb, 'Recover D:' met 60 Gb, en enkele regels met 'schijf 0, partities 1, 4, 6, 7 en 8, allemaal met kleinere volumes (MB tot 1Gb) en allemaal 100% vrij.
C: heeft nog slechts 3% vrij (mijn probleem dus) en D: heeft 64% vrij.
Maar van de ongever 200 Gb waar Linux op staat zie ik hier dus niks vermeld. En dàt deel wil ik dus opnieuw vrijmaken voor Windows door alle Linux van die laptop te verwijderen...
Dit wekt bij mij de redenering op dat ik dus via Windows niet aan de oplossing kan geraken, omdat bij de opstartkeuze voor Windows enkel nog naar het Windows deel wordt gekeken, en niet naar het Linuxdeel op de hard disk...(? mijn redenering!)


Afbeelding

@swake: 8 Gb usb niet meteen bij de hand helaas... En er staat dus maar één W10 op (originele) en één Linux Mint.
Panda500
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Wo 07 Okt 2015, 11:23

Re: Linux verwijderen van dual boot-pc (met Windows10)

Berichtdoor Panda500 » Za 25 Jun 2022, 10:58

Verder kijkend/zoekend zie ik dat in die partities '0' toch ook een deel van 89 Gb zit... (partitie 7, 'primaire partitie) Ik snap niet wat dat betekent maar zou dààr Linux in kunnen zitten? (ik dacht dat het wel ongeveer 200 Gb zou moeten zijn) Het zit in de bovenste 5 regels, allemaal 100% vrij. Misschine omdat windows daarin niet kan lezen?
Swake
Senior
Senior
Berichten: 266
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Linux verwijderen van dual boot-pc (met Windows10)

Berichtdoor Swake » Za 25 Jun 2022, 10:59

Je zit daar met die D: recovery partitie van 60 GB waar zich normaal de bestanden bevinden om herstelschijfjes of USB stick aan te maken . Als je die nu herstelmediums zou aanmaken kun je achteraf die D: recovery partitie verwijderen en die 60 GB schijfruimte dan aan C: toevoegen .
Windows herkent geen Linux partities , omgekeerd wel .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Panda500
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Wo 07 Okt 2015, 11:23

Re: Linux verwijderen van dual boot-pc (met Windows10)

Berichtdoor Panda500 » Za 25 Jun 2022, 11:17

Maar ik meen dat mijn laptop bij aanschaf toch 500Gb HD vermeldde...
Of schiet daar 'bruikbaar' dus zoveel minder van over, als ik de 300Gb van Windows eraf trek? Slechts 60Gb?
Je voorstel gaat inderdaad mijn petje toch wat te boven, vrees ik. Al 5 jaar met pensioen gaat de 'kennis' er niet op vooruit. Bovendien vooral 'kennis' van een collega opgedaan, Nooit IT of zo geleerd op school toen. Wél ooit een basiscursus DOS gevolged, zo'n...40 jaar geleden? Heb dus wél onthouden hoe belangrijk spaties en punten enz. zijn! ;-)
Swake
Senior
Senior
Berichten: 266
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Linux verwijderen van dual boot-pc (met Windows10)

Berichtdoor Swake » Za 25 Jun 2022, 11:44

Je hebt mij verkeerd begrepen . Die 60 GB is een herstelpartitie waar zich de Medion herstelbestanden bevinden . Daar bevinden zich ook de drivers van de hardware . Heb jij nog geen herstelmedium aangemaakt en je SSD zou crashen zul jij bij Medion een set herstelschijfjes moeten bestellen tegen vergoeding .
Om een duidelijker overzicht van je schijfindeling te bekijken , start je PC op met Linux Mint en open dan eens Gparted .Is Gparted nog niet geinstalleerd , installeer die dan via softwarebeheer .
Als Gparted gestart werd ga je een volledige schijfindeling zien Windows + Linux , maak daarvan eens een screenshot en voeg die bij een nieuw antwoord .
Een handleiding van Gparted vind je hier
Het is een wat verouderde versie , maar werkwijze is hetzelfde .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Panda500
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 25
Lid geworden op: Wo 07 Okt 2015, 11:23

Re: Linux verwijderen van dual boot-pc (met Windows10)

Berichtdoor Panda500 » Za 25 Jun 2022, 12:33

Ik heb nog een klassieke HD, geen SSD erin zitten... 4Gb RAM Core i3 processor van 2,1GHz Bij installatie naast Windows destijds (precies 4 jaar geleden) had ik nog 150Gb vrij van de 500 Gb.
Ik heb mijn installatie-DVD van destijds (Mint 18.3 Cinnamon Sylvia - 64 bit) bewaard en daarop geschreven ' mét GParted'...
Maar volgens je instructie 'softwarebeheer' zat het blijkbaar al in mijn pc maar was het niet geïnstalleerd. Dat heb ik nu gedaan. Veel (van de GParted-installatie) ging automatisch maar een aantal items niet... Die heb ik er dan maar manueel ook op geïnstalleerd.
Als ik het goed gedaan heb kreeg ik bijgaand beeld via GParted... Dat geeft volgens mij ongeveer dezelfde info als via Windows (?) Ik zou denken dat Linux op partitie 7 zit? Die 96 Gb? Of zit er in die andere kleinere ook nog iets van Linux?
Nu even etenstijd, ik kijk straks wel verder. Alvas nogmaals bedankt voor je hulp!

Afbeelding

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten