Probleem bij installatie MATE

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Icarus
Junior
Junior
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 15:40

Probleem bij installatie MATE

Berichtdoor Icarus » Do 30 Jun 2022, 18:35

Ik installeerde Linux Mint 20.3 Mate. Het opstarten verliep telkens perfect tot op het moment dat ik de stuurprogramma's had bijgewerkt. Bij het opstarten van Linux Mint kreeg ik dan eerst de tekst op bijlage 1 gedurende een 10-tal seconden te zien. Daarna kwam het logo van Mint (foto 2) en daarna de tekst op foto 3 en dit gedurende een 4-tal seconden. Dat is uiteraard zeer vervelend. Kan iemand mij zeggen wat de oorzaak daarvan is en hoe ik dat kan vermijden? Alvast bedankt
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1603
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Probleem bij installatie MATE

Berichtdoor stegiman » Do 30 Jun 2022, 22:12

Over welke stuurprogramma's gaat het?

Als je afbeelding wilt plaatsen kan je deze handleiding (klik) lezen
Icarus
Junior
Junior
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 15:40

Re: Probleem bij installatie MATE

Berichtdoor Icarus » Do 30 Jun 2022, 23:03

Bij het voor de eerste maal openen van Mint verschijnt "WELKOM BIJ LINUX MINT" - Eerste schreden - stuurprogrammabeheer. Het gaat dus over die 2 stuurprogramma's. Ik koos (moest kiezen) voor "nvidia-340. Ik stuurde de 3 foto's mee met mijn eerste bericht maar blijkbaar is dat niet de juiste methode. Hoe dat moet met de door jou vermelde methode lukt mij blijkbaar niet. Wel moet ik zeggen dat na de tekst op foto 3 het openen van Mint normaal verloopt. Alvast bedankt voor voor de raadgevingen. Ik probeer nogmaals met "Bestanden toevoegen" de foto's te sturen. Misschien lukt het nu wel.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1603
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Probleem bij installatie MATE

Berichtdoor stegiman » Vr 01 Jul 2022, 02:43

Je kan hier geen bestanden bijvoegen in uw bericht.

De uitleg vind ik zelf ook niet duidelijk.
Ga naar https://postimages.org/ -> met de rechtermuisknop op nieuwe tab klikken.
Gewoon op Kies afbeelding klikken.
Ga naar de locatie waar de afbeelding staat (normaal gezien map afbeelding maar dat kan ook een andere map zijn)
Klik op de afbeelding en dan openen klikken.
Klik op de tweede regel die je daar ziet bij Directe link en kopieer dat.
Klik nu bovenaan uw bericht img en voeg uw afbeelding link daar tussen.


Het kan zijn dat je nvidia-340 moet kiezen om conflict te vermijden.
Weet je welke Nvidia videokaart je hebt?
Icarus
Junior
Junior
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 15:40

Re: Probleem bij installatie MATE

Berichtdoor Icarus » Vr 01 Jul 2022, 11:54

Ik kan niet achterhalen welke Nvideokaart er in de PC met Linux zit. Ik gebruik voor Windows Speccy maar er bestaat blijkbaar geen soortgelijk programma voor Linux Mint. Ik wil nog eens herhalen. Bij het opstarten verschijnt plots afb 1 en dit gedurende een 40-tal seconden. Daarna afb 2 en na een 15-tal seconden afbeelding 3 gedurende een 10-tal seconden. Daarna gaat het opstarten gewoon door. Opvallend is dat dit alles zich niet voordoet als ik opstart direct na het installeren van Mint MATE en ik nog niets gedaan heb van wat aangeraden wordt in "WELKOM BIJ LINUX MINT" - Eerste schreden -" .

Ik probeerde ook nog met het installeren van Mint Xfce maar ik kreeg hetzelfde resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1603
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Probleem bij installatie MATE

Berichtdoor stegiman » Vr 01 Jul 2022, 13:40

Er is een probleem met uw usb 2
Is er een toestel aangesloten op usb poort?

Ook dit doen met terminal:

Code: Selecteer alles

lsusb
Je kan de tekst net zoals in opdrachtprompt kopiëren en in uw volgende bericht plakken. (Afbeelding is niet nodig)

Hardware van Linux is net als speccy supergemakkelijk.
Start / in zoekopdracht typ je sys en je ziet systeeminstellingen en je ziet al uw videokaart
Wil je meer dan kan je daar ook op Stuur systeeminformatie op en je ziet dan alles van uw systeem.

Ook in terminal kan je doen met deze commando

Code: Selecteer alles

lshw
Is Linux mint geïnstalleerd?
Na installatie moet je wel cd of usb-stick eruit halen en in de bios boot opnieuw instellen.
Icarus
Junior
Junior
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 15:40

Re: Probleem bij installatie MATE

Berichtdoor Icarus » Za 02 Jul 2022, 22:29

Er is een KVM Switch aangesloten op de USB poort. Ik heb mijn scherm, muis en toetsenbord als proef eens rechtstreeks aangesloten aan de PC en inderdaad: de foto 1 verschijnt niet meer. De andere 2 wel. (Dat Foto 2 verschijnt is wel is normaal denk ik).
Wat je bedoelt met de CODE:SELECTEER ALLES in de terminal, is voor mij nog chinees. Ik zal dat eens uitzoeken ! Misschien is het ook wel zo dat mijn probleem, al is het vervelend, mij niet belet verder te doen met het uitproberen van Linux Mint.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1603
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Probleem bij installatie MATE

Berichtdoor stegiman » Za 02 Jul 2022, 23:41

CODE:Selecteer alles moet je op Selecteer alles klikken en dat is het zelfde als kopiëren net zoals in Windows zo is.
Dan open je terminal en plak het met de rechtermuisknop achter >

Of typ gewoon lshw in terminal

Hou het simpel.

Opgelet: in Linux is hoofdletter niet hetzelfde als gewone letter. Dus H en h zijn 2 verschillende tekens voor Linux
Swake
Senior
Senior
Berichten: 274
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Probleem bij installatie MATE

Berichtdoor Swake » Zo 03 Jul 2022, 00:07

Daar is een probleem met de GUI (Graphical User Interface) of Grafische gebruikers interface en dat heeft waarschijnlijk te maken met de grafische kaart . Daardoor krijg je het Terminal scherm te zien om je aan te melden .
Wat ik eens zou proberen is om de Cinnamon werkomgeving te installeren .
https://linuxmint.com/edition.php?id=292
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Icarus
Junior
Junior
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 15:40

Re: Probleem bij installatie MATE

Berichtdoor Icarus » Di 05 Jul 2022, 23:30

Ik heb de Cinnamon werkomgeving geïnstalleerd maar heb hetzelfde probleem. Raar maar waar: heb voor de fun Mint 19.2 Cinnamon geïnstalleerd en ik heb geen enkel probleem. Hoe is dat te verklaren? Ik denk er dan ook aan te experimenteren met deze versie van Mint. Goed of slecht idee? Mijn probleem met "CODE: selecteer alles" zal ik zeer zeker ook daar onder de knie kunnen krijgen?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1603
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Probleem bij installatie MATE

Berichtdoor stegiman » Wo 06 Jul 2022, 04:42

Dat kan puur toeval zijn wat je nu zegt.
Alle oude driver worden in principe meegenomen naar de nieuwe versie.
Maar je zegt: code selecteer alles (Dat is niks speciaal aan.)
Werkt code niet dan gewoon met de muis over te tekst en dan zoals in Windows met de rechtermuisknop op kopiëren klikken en dan plakken waar je wilt: in dit geval in terminal.

Kijk naar mijn vorige bericht:
Typ gewoon lshw in terminal en ook dat doe je niet.
Zoiets heeft totaal niks met probleem met Linux mint te maken.

Je moet gewoon doen zoals je in Windows deed.
Bij Windows is dat opdrachtprompt, bij Linux is dat terminal = zwarte icoontje onderaan in taakbalk. (eigenlijk nog gemakkelijker dan Windows)
Of gewoon CTRL + ALT + T klikken.

Het is best mogelijk dat uw download van Linux mint 20.3 niet perfect is gelukt.
Van 19 naar 20 moet je altijd volledig niet installeren en niet upgraden want de kans is er dat iets niet goed werkt.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 770
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Probleem bij installatie MATE

Berichtdoor emvedeesje » Wo 06 Jul 2022, 09:19

Doe na downloaden voor alle zekerheid een checksum controle.
https://linuxmint.com/download.php
sha256sum filename

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Swake
Senior
Senior
Berichten: 274
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Probleem bij installatie MATE

Berichtdoor Swake » Wo 06 Jul 2022, 09:53

Om een installatiemedium te maken , brand u het ISO bestand op een DVD schijfje of maakt u een opstartbare USB stick met het ISO bestand .
Moest u een DVD schijfje branden, brand dit dan eens op de laagste snelheid .
En zoals emvdeesje aanbeveelt , checksum controle uitvoeren .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Icarus
Junior
Junior
Berichten: 32
Lid geworden op: Za 05 Dec 2015, 15:40

Re: Probleem bij installatie MATE

Berichtdoor Icarus » Zo 10 Jul 2022, 14:52

Ik heb de 3 versies 20.3 van Mint geïnstalleerd zowel vanaf DVD als van USB (Rufus). De gebrande DVD's gecontroleerd op fouten (geen fouten) maar ik had telkens hetzelfde probleem (mijn bericht van 1 juli). Alleen: versie 19.2 Cinnamon geeft die problemen niet. Zou het verstandig zijn Linux Mint nu uit te proberen op die versie 19.2? Ik ben het alvast van plan. Of kan (moet) ik eventueel deze versie 19.2 upgraden?
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 912
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Probleem bij installatie MATE

Berichtdoor dirkjanl » Zo 10 Jul 2022, 17:20

Zie: https://linuxmint.com/rel_tina_mate.php
Je moet niks, als alles goed werkt, werkt het. Maar de updates doen ze ook niet voor niets. Maar om uit te proberen heb je een jaar.

"Linux Mint 19.2 is a long term support release which will be supported until 2023. It comes with updated software and brings refinements and many new features to make your desktop experience more comfortable."
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten