zoekmachine etc.

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
stippel404
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 19
Lid geworden op: Vr 30 Dec 2022, 08:46

zoekmachine etc.

Berichtdoor stippel404 » Vr 30 Dec 2022, 09:52

Ben nieuw hier, doorverwezen door het Ubuntuforum die me tips hebben gegeven over het aanschaffen en installeren van een laptop met Linux Mint.

Heb wel veel vragen, dus misschien kunnen jullie mij adviseren?

Ik wil een zoekmachine gebruiken die niet alles onthoudt en vast legt (zoals google), welke raden jullie mij aan?

VPN lijkt me ook wel iets, maar welke is betrouwbaar?

Ik word gek van al die advertenties. Op mijn WIndows laptop kon ik Adblocker zetten, is dat en idee?

Ongetwijfeld komen er nog meer vragen, ik moet alles rond Mint ook nog ontdekken. Dus ik kom hier regelmatig langs.

Alvast dank voor alle tips!
Refurbished Dell laptop met Linux Mint
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: zoekmachine etc.

Berichtdoor stegiman » Vr 30 Dec 2022, 10:09

Wat jij nu zegt kan je ook bij Linux doen zoals bij Windows.
Daar is geen enkel verschil in.

Dus Adblocker is precies dezelfde als bij Windows. Gewoon add-ins toevoegen (klik)

Je laptop met Linux mint doch je verteld niet met welke budget er is.

Wat is de echte bedoeling om niks te onthouden?
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 533
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: zoekmachine etc.

Berichtdoor HWE64 » Vr 30 Dec 2022, 10:16

Ik gebruik zelf ook de add-ons in FF genaamd "Privacy Badger" en "Ublock orgin".
Ik gebruik zelf geen vpn maar een goede dus betaalde vpn is "Mullvad".
Als zoekmachine gebruik ik "DuckDuckGo".
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop
stippel404
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 19
Lid geworden op: Vr 30 Dec 2022, 08:46

Re: zoekmachine etc.

Berichtdoor stippel404 » Vr 30 Dec 2022, 10:50

Bedankt Stegiman en HWE64 voor de reacties

Ik ben Brave Browser aan het ontdekken, in FF lukt het idd om met add-ins aan de slag te gaan, dank voor de tip!
Duck Duck Go ga ik ook eens uitproberen, wat ik ervan zie is dat het ook goed werkt
Mullvad, ik ga op onderzoek uit.

De reden waarom ik naar Linux ben overgestapt? Heb je even? Nee, ik ga het niet uitleggen hier allemaal, maar ik wil zelf bepalen wat ik doe en niet iedereen hoeft over mijn schouder mee te kijken.
Refurbished Dell laptop met Linux Mint
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 916
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: zoekmachine etc.

Berichtdoor dirkjanl » Vr 30 Dec 2022, 12:41

Kijk eens voor zoekmachine naar Qwant
https://www.qwant.com/
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
stippel404
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 19
Lid geworden op: Vr 30 Dec 2022, 08:46

Re: zoekmachine etc.

Berichtdoor stippel404 » Vr 30 Dec 2022, 17:19

Kijk eens voor zoekmachine naar Qwant
https://www.qwant.com/
Ook deze zoekmachine ga ik bekijken, ik reageer soms wat later, maar ik moet het allemaal nog leren overzien en soms zijn er ook nog andere bezigheden, maar bedankt!
Refurbished Dell laptop met Linux Mint
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 394
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: zoekmachine etc.

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Vr 30 Dec 2022, 17:43

Het probleem ligt eigenlijk niet bij de zoekmachines, eerder bij dat wat je allemaal op websites gaat aanklikken. De extensie UBlock Origin verhindert al een pack trackers, maar zoals altijd hangt de beveiliging af van de zwakste schakel en dat is dan weer de gebruiker zelf natuurlijk. Wie overal cookies gaat aanvaarden moet niet verwonderd zijn dat hij zijn privacy ten grabbel gooit. Om sites te verhinderen dat ze andere cookies kunnen lezen heb ik daarom naast vanzelfsprekend Facebook Container ook de extensie Firefox Multi-Account Containers staan. Als ik lukraak wat ga opzoeken, dan doe ik dat in een virtuele machine waarbij Firefox de cookies onmiddellijk vergeet. Op mijn LM van de gastheer doe ik dat niet omdat in anders om mijn digitale krant te kunnen lezen elke keer opnieuw zou moeten inloggen. In ieder geval verwijder regelmatig alle cookies.
stippel404
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 19
Lid geworden op: Vr 30 Dec 2022, 08:46

Re: zoekmachine etc.

Berichtdoor stippel404 » Zo 01 Jan 2023, 09:17

Het probleem ligt eigenlijk niet bij de zoekmachines, eerder bij dat wat je allemaal op websites gaat aanklikken. De extensie UBlock Origin verhindert al een pack trackers, maar zoals altijd hangt de beveiliging af van de zwakste schakel en dat is dan weer de gebruiker zelf natuurlijk. Wie overal cookies gaat aanvaarden moet niet verwonderd zijn dat hij zijn privacy ten grabbel gooit. Om sites te verhinderen dat ze andere cookies kunnen lezen heb ik daarom naast vanzelfsprekend Facebook Container ook de extensie Firefox Multi-Account Containers staan. Als ik lukraak wat ga opzoeken, dan doe ik dat in een virtuele machine waarbij Firefox de cookies onmiddellijk vergeet. Op mijn LM van de gastheer doe ik dat niet omdat in anders om mijn digitale krant te kunnen lezen elke keer opnieuw zou moeten inloggen. In ieder geval verwijder regelmatig alle cookies.
Dat is een goeie, over de cookies en de gebruiker als zwakste schakel. Ben blij met deze hints, ben er al mee aan de slag gegaan!
Refurbished Dell laptop met Linux Mint
stippel404
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 19
Lid geworden op: Vr 30 Dec 2022, 08:46

Re: zoekmachine etc.

Berichtdoor stippel404 » Zo 01 Jan 2023, 09:23

Naast de zoekmachine ben ik ook op zoek naar een browser. Heb altijd heel gedachteloos Microsoft Edge gebruikt, maar heb op deze laptop natuurlijk dat niet meer staan. Ik zie dat Firefox veel gebruikt wordt hier, ook omdat deze browser veel toepassingen heeft zoals Facebook Container en Multi Accounts Container. Ik ben me ook gaan verdiepen in Brave Browser. Wat zijn jullie gedachten hierover? Welke browser heeft jullie voorkeur en waarom?
Refurbished Dell laptop met Linux Mint
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1612
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: zoekmachine etc.

Berichtdoor stegiman » Zo 01 Jan 2023, 09:30

Microsoft Edge vind je in programmabeheer.
Zoek dus niet te ver of Linux heeft het.
stippel404
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 19
Lid geworden op: Vr 30 Dec 2022, 08:46

Re: zoekmachine etc.

Berichtdoor stippel404 » Zo 01 Jan 2023, 09:32

Microsoft Edge vind je in programmabeheer.
Zoek dus niet te ver of Linux heeft het.
Dank, maar ik wil juist Edge niet meer gebruiken. Ik heb mijn buik een beetje vol van al die grote jongens zoals Microsoft, Google, Meta etc. Ik wil liever ondergronds gaan.
Refurbished Dell laptop met Linux Mint
Gebruikersavatar
HWE64
Held
Held
Berichten: 533
Lid geworden op: Ma 21 Sep 2020, 10:34
Locatie: Montferland (Achterhoek)

Re: zoekmachine etc.

Berichtdoor HWE64 » Zo 01 Jan 2023, 09:39

Microsoft Edge vind je in programmabeheer.
Zoek dus niet te ver of Linux heeft het.
Dank, maar ik wil juist Edge niet meer gebruiken. Ik heb mijn buik een beetje vol van al die grote jongens zoals Microsoft, Google, Meta etc. Ik wil liever ondergronds gaan.
Zelf gebruik ik FF en als 2e browser Chromium. Bij FF kun je de tabbladen makkelijk vastzetten.
https://ibb.co/jTNhQpY
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce Clevo laptop). 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop). 4] LMDE 6 Xfce/LM 21.3 Xfce(HP Desk test pc). 5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 Dell desktop

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten