apps openen niet meer op oude locatie

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

apps openen niet meer op oude locatie

Berichtdoor JosVa » Di 17 Jan 2023, 16:04

Ik heb nu Mint v21.1 Cinnamon geinstalleerd en een aantal apps openen steeds weer links boven in de hoek en met een vaste grootte inplaats van waar en zoals ik ze de vorige keer afgesloten heb. Dat was in de eerdere versies wel gebruikelijk. Herinner ik me? Is er misschien ergens een instelling die ik moet aanpassen?
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: apps openen niet meer op oude locatie

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Di 17 Jan 2023, 16:26

Ga eventueel eens kijken bij SysteemInstellingen -> Vensters -> Gedrag -> Locatie van nieuw geopende vensters
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: apps openen niet meer op oude locatie

Berichtdoor stegiman » Di 17 Jan 2023, 16:28

Ofwel klik je met rechtermuisknop op desktop en dan aanpassen en dan automatisch schikken uitvinken.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: apps openen niet meer op oude locatie

Berichtdoor JosVa » Wo 18 Jan 2023, 11:43

De 2 opties over rangschikken staan vanaf installatie en inrichten scherm al uitgevinkt. Ik moet trouwens zeggen dat niet alle applicaties die ik open door aanklikken van icoontjes naar links boven gaan staan.
Bijvoorbeeld
Wel: Firefox, Thunderbird, Textverwerker, Tetravex, Scanner, Tekenen...
Niet: Schermafdruk, LibreOffice, Kpatience, Printer, Bijwerkbeheer, Afbeeldingkijker, Disks.....
De meeste niet, die komen in het midden maar dan ook weer niet altijd in de grootte waarin ik werk en ze na gebruik afgesloten heb.
Vermoed dat het te maken heeft met updates van die applicaties waarna die "bewaar-gebruiker-voorkeur" uitgeschakelt is.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: apps openen niet meer op oude locatie

Berichtdoor JosVa » Do 19 Jan 2023, 11:13

En dan nog zo'n verbetering na een update.
Een tijd geleden kon Spin in Kpatience je vanaf de eerste kaart vertellen of het spel te winnen was. Net als alle andere kaartspelen. Die kunnen dat nog steeds maar SPIN kan dat nu pas bij de voorlaatste kaart en soms zelfs pas bij de laatste kaart die je legt. Op mijn dualcore wist ie dat wel maar op mijn quadcore niet meer. Nou moet ik zeggen dat er steeds meer niet lekker loopt in de wereldwijde automatisering door de toegenomen complexiteit. Waar vroeger alles nog simpel ging, moet nu iets met alles en iedereen rekening houden. Tja, dan zie ook wel eens wat over hoofd?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: apps openen niet meer op oude locatie

Berichtdoor stegiman » Do 19 Jan 2023, 11:31

Tegenwoordig is alles veel simpeler geworden, juist door AI -> artificiële intelligentie
Maar je moet niet denken zoals je vroeger deed want alles verandert.
Doch het kan zijn dat uw laptop, pc of smartphone niet met de tijd meegaat.
Je moet niet de duurste kopen maar wel de nieuwste om mee te kunnen met de huidige tijd.
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: apps openen niet meer op oude locatie

Berichtdoor emvedeesje » Do 19 Jan 2023, 13:34

Niets is nog zeker en alles is nu eenmaal mogelijk...
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
MenthaSuaveolens
Held
Held
Berichten: 385
Lid geworden op: Vr 23 Mar 2018, 11:41

Re: apps openen niet meer op oude locatie

Berichtdoor MenthaSuaveolens » Do 19 Jan 2023, 14:03

Ik heb verleden week wat geëxperimenteerd met Chat-GPT. Ongelofelijk hoe die chat-bot je vragen "begrijpt". Ik zie dergelijke technologie meer en meer ingang vinden. Binnen enkele jaren zal dit forum waarschijnlijk door een chat-box vervangen worden. Wel jammer eigenlijk.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: apps openen niet meer op oude locatie

Berichtdoor Joan » Vr 20 Jan 2023, 00:04

Het bepalen hoe vragen worden beantwoord ligt aan de beheerders.
Ik denk niet dat zij eraan denken om een chat-box in te stellen.
Er is nog veel plezier om met elkaar over Linux Mint en LMDE onderwerpen te communiceren.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: apps openen niet meer op oude locatie

Berichtdoor JosVa » Za 21 Jan 2023, 15:01

Ja Joan, je hebt helemaal gelijk. Maar gek genoeg zijn er wereldwijd altijd meer mensen met dezelfde vragen.

Zo bleek nu bij mijn tv-aansluitingen dat de kern van de antennekabel net een fractie te kort geknipt was bij de muur en de ontvanger. Omdat Ziggo in de jaren dat ze er stapsgewijs op vooruit gegaan zijn en steeds meer gingen leveren/aanbieden zij ook steeds hogere eisen stelden aan basic onderdelen. Dat kost je dan 50 Euro om dat door de techneut van Ziggo te laten ontdekken. Daardoor waren er nu bij 6 kanalen storingen die analoog helemaal niet en later stapsgewijs steeds meer begonnen op te treden. En dat terwijl ik in april 2021 op hun en forum advies een aantal verouderde onderdelen in de aansluitingen al vervangen had. Hielp toen toen wel en daarna stapsgewijs niet meer. Nieuw knippie in de kabel en kijk: geen storingen meer.
Niet verder vertellen >:(
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: apps openen niet meer op oude locatie

Berichtdoor dirkjanl » Di 24 Jan 2023, 12:37

Ga eventueel eens kijken bij SysteemInstellingen -> Vensters -> Gedrag -> Locatie van nieuw geopende vensters
Ook ervaar dat de vensters van sommige beeldvullend worden opgestart terwijl ik ze kleiner had staan toen ze afgesloten werden. Waar vind ik "Locatie van nieuw geopende vensters"
Afbeelding
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: apps openen niet meer op oude locatie

Berichtdoor JosVa » Do 26 Jan 2023, 10:53

Hallo DirkJan,
Prima, weer een verstopte optie maar niet onder systeeminstellingen te vinden. Wel onder "Vensters" en dan "Gedrag". Daar staat onderin een ietwat andere optie maar ik heb vensters nu op handmatig inplaats van automatisch gezet. In Mint v21.1.Zal eens kijken of dat werkt.

Sorry dat ik dat niet eerder gevonden heb zoals beschreven in de eerdere replies. Maar onder "systeeminstellingen" kon ik dat niet vinden en met "vensters" dacht ik dat dat andere bureaubladen waren. Achteraf stom natuurlijk om dat niet gewoon toch even uit te proberen.

Overigens voorspelt Spin in Kpatience nu weer vanaf de eerste kaart of het spel uit te spelen is net als alle andere spellen in Kpatience. De versie die ik in Mint v21.1 geladen had via de voorraad programma's onder de groene knop heb ik verwijderd. Vanwege de stabilliteit en nieuwe PC heb ik Mint v21.0 van DVD geladen en moest dus alls opnieuw instellen. Nu op internet een oude versie gezocht en na het aanklikken en herstarten doet die oudere Kpatience zijn werk weer net als toen tot de upgrade van v19.3 naar v20.1. Er mist nu wel nog een kaartspel maar dat speelde ik toch nooit. Heb er 4 waar ik de voorkeur aan geef en die staan er wel in.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: apps openen niet meer op oude locatie

Berichtdoor dirkjanl » Do 26 Jan 2023, 11:34

Hallo JosVa,
Als ik kijk onder "Vensters" > "Gedrag" dan krijg ik hetzelfde te zien als in mijn afbeelding van hierboven. Kan jij de letterlijke tekst aangeven van wat jij anders 'gevinkt ' hebt?
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
JosVa
Senior
Senior
Berichten: 192
Lid geworden op: Za 06 Dec 2014, 10:50

Re: apps openen niet meer op oude locatie

Berichtdoor JosVa » Do 26 Jan 2023, 15:27

Is een beetje moeilijk om die schermafdruk mee te sturen maar probeer het toch. Oh. Moet je eerst op "volledige bewerker en voorbeeld" klikken? Maar in "voorbeeld" zie ik die print nog niet. Wel in "bijlagen". Zal hem versturen en kijken wat er gebeurt. Nee dus, dan ook niet. Nou het lukt me niet. Herinner me dat dat vroeger wel ging. Oh wacht. Er staat een driehoekje achter de naam. De png is 40Kb groot en dus te groot? Nou op jpg 15Kb werkt ut ook niet. Status blijft meldden dat de limiet is bereikt. Dan maar via een email via jouw website adres maar daar kan het ook al niet behalve de kale tekst.
Hooguit zou je mij kunnen mailen en dan stuur ik je die print buiten het forum om direct naar je emailadres?

Ben eigenlijk best wel blij dat electrische auto's nog niet zelfstandig en zonder mensen aan het stuur kunnen rijden.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 903
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: apps openen niet meer op oude locatie

Berichtdoor dirkjanl » Do 26 Jan 2023, 15:57

Dat is prima, maar waarom niet gebruik maken van bijvoorbeeld Imgur (of soortgelijke websites)? Je maakt de schermprint > uploaden naar Imgur > afbeelding selecteren en dan krijg je rechts een aantal mogelijkheden, de op een na onderste is voor fora als dit. Je kopieert die link en plakt hem in de tekst, drukt op Voorbeeld en hij verschijnt. Als hij te breed qua pixels is, danmoet je hem eerst iets kleiner maken, ik dacht dat 1000 pixels breed met maximum is, een vol werkblad is 1920 pixels breed.
Afbeelding
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten