L.Mint 20.3 Cinnamon start niet meer op

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
LusLem
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 29
Lid geworden op: Zo 14 Mar 2021, 06:41

L.Mint 20.3 Cinnamon start niet meer op

Berichtdoor LusLem » Di 14 Mar 2023, 20:51

Lmint 20.3 Cinnamon start niet meer op :

nadat muziek opnemen in VLC & ook in Ardour niet lukte, (wegens geen geluid) heb ik allerlei instellingen gedaan in Alsamixer & Pavucontrol, echter zonder resultaat , omdat ik gedurende enkele dagen al zovele veranderingen had gedaan ,wilde ik terug fris beginnen en heb ik via de Terminal Alsa & Pavu eraf gedaan en er weer terug op gezet ;
wanneer ik later terug opstartte kreeg ik de fout melding (1) : unable to launch “cinnamon – session – cinnamon” X session --- “cinnamon – session – cinnamon “ not found ; falling back to default session ;

ik heb dan via mijn Live USB (met L.Mint 20.2 erop ) geprobeert om de laatste moment opname (die op partitie sda4 staat) terug te zetten in L.Mint (die op de partitie sda2 staat), maar kreeg de foutmelding (2): “Failed to mount devices”

vraag : hoe kan ik weer terug normaal opstarten, ttz de melding (1) opheffen ?

Ter info :
– ik heb via de Live USB een 2de L.Mint naast de oorspronkelijke L.Mint gezet –
deze staat nu op sda6 – en ik gebruik de deze voorlopig ,
– via de Live USB & de Terminal kon ik in “fstab” zien dat alle partities (sda2,sda3,sda4) gemount zijn, want er staat nergens een # voor de UUID’s

vraag : waarom krijg ik dan de melding (2)

Opm. : op sda1 staat boot/ efi , op sda3 staat m’n Home map, en sda5 is leeg ;

Kan er iemand mij helpen ?
Alvast bedankt, grtn, Lucien
Gebruikersavatar
Pjotr
Held
Held
Berichten: 512
Lid geworden op: Zo 03 Jan 2016, 15:44

Re: L.Mint 20.3 Cinnamon start niet meer op

Berichtdoor Pjotr » Di 14 Mar 2023, 21:03

Kortste klap: zet een Timeshift-momentopname terug. Kan zelfs in de uitprobeersessie als je je computer opstart vanaf het Mint-USB-staafje.
Tip: doe deze 10 dingen direct na installatie van Linux Mint 21.3 Virginia
Houd je Linux Mint gezond: vermijd deze 10 fatale vergissingen
Twitter: Linuxtip
Alles is te kraken en niets is geheel veilig. Zorg dus voor zoveel mogelijk niets.
LusLem
Nieuweling
Nieuweling
Berichten: 29
Lid geworden op: Zo 14 Mar 2021, 06:41

Re: L.Mint 20.3 Cinnamon start niet meer op

Berichtdoor LusLem » Wo 15 Mar 2023, 14:13

Hallo Pjotr,
A) zo'n moment opname terug zetten dat heb ik geprobeert, via mijn Live USB (met L.Mint 20.2 erop ) om de laatste moment opname (die op partitie sda4 staat) terug te zetten in L.Mint (die op de partitie sda2 staat), maar kreeg dan de foutmelding : Failed to mount devices” "

B) als ik op uw tip klilkte zag ik dat er nu 'n LM 21 bestaat !! vroeger kreeg ik altijd een melding als er een nieuwe versie uitgekomen was !
weet U hoe het komt dat ik nu nog zo geen melding heb gekregen ??
grtn, Lus

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten