Beeldschermprobleem na upgrade.

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Beeldschermprobleem na upgrade.

Berichtdoor Nightwing » Di 28 Mar 2023, 23:42

Ik heb ook nog nooit met meerdere schermen gewerkt.
Alle vorige upgrades gingen op het kleine scherm. Later kocht ik het grote scherm erbij en dit is de eerste upgrade die problemen kreeg.
Ik denk dat de veiligste weg is, om met één display te installeren en dan het tweede later aan te sluiten.

Die post van 08:54 vanmorgen "home map", wat doet dat eigenlijk?
Ik heb diverse laptops inmiddels van Mint voorzien, maar deze waren uiteraard allemaal met één interne harde schijf. De reden dat mijn PC er twee heeft, is omdat de SSD schijven in die tijd vrij prijzig waren nog en deze een beperkte opslag heeft van 120 GB. Mijn HDD heeft 1TB en is dus ideaal voor opslag van films en foto's.
Onder Windows kon je gemakkelijk alles op de C-schijf installeren en vervolgens de mappen "Mijn Documenten" etc. achteraf naar de D-schijf verwijzen. Dit schijnt onder Linux niet te kunnen en moet tijdens de installatie worden gedaan.

Het is mij de eerste keer gelukt, dus een tweede keer moet ook lukken. Ik heb er wel 5 keer over gedaan, dat dan weer wel.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1577
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Beeldschermprobleem na upgrade.

Berichtdoor stegiman » Wo 29 Mar 2023, 00:00

In begin had ik 4 SSD op mijn computer en nu slechts 1 M2 SSD
De reden ervan is dat voor Linux ook slechts 1 SSD nodig had.
Data zet ik op usb-stick maar het had evengoed een SSD kan zijn.
Is mijn computer stuk of crash dan heb ik totaal geen probleem want ik heb mijn data nog.
Kom een dief mijn pc stelen dan zal ik geen probleem mee hebben want ik de data nog + back-up

Tegenwoordig kan je zelfs usb-stick (sdd) van 1 TB kopen en dus heel goed om te verstoppen.

Kijk: je doet veel moeite om home map te verplaatsen.
Ik doen totaal geen moeite voor want bij ieder app kan je bepalen waar het wordt opgeslagen.
Doch ik doe dat ook niet want ik bepaald (dus opslaan) naar mijn stick en de juiste map zodat alles ordelijk en proper is en geen rommel.
Iets tijdelijk zet ik in standaard Mijn Documenten en het kan totaal geen kwaad als ik die kwijt bent.

Linux kan net als Windows C D E enz. maar bij Linux is dat anders
Verschil is dat Windows slechts 25 partitie kan hebben en Linux is er geen beperken voor zover ik weet.
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Beeldschermprobleem na upgrade.

Berichtdoor Nightwing » Wo 29 Mar 2023, 00:30

Ik heb een grote opslag nodig voor films, muziek, etc.
Vertrouwelijke documenten sla ik lokaal op en maak geregeld een backup. Mijn 'dagelijkse lijsten' gebruik ik via Google Drive. Als ze uit mijn dagelijkse lijsten moeten, zoals een oud kasboek, dan verplaats ik die naar mijn lokale opslag.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
dirkjanl
Guru
Guru
Berichten: 895
Lid geworden op: Do 21 Mar 2013, 13:40
Locatie: Borger
Contact:

Re: Beeldschermprobleem na upgrade.

Berichtdoor dirkjanl » Wo 29 Mar 2023, 09:26

Ook ik werk met een extra HDD voor mijn filmpjes. Die zit in mijn pc en via Disks heb ik die gekoppeld. Hij wordt zo in /mnt/ gekoppeld:
/mnt/523c3bf4-ca57-4fa2-b981-f7b25f65d281/Filmpjes
De filmpjes worden zo direct vanuit KDEnlive opgeslagen op die schijf. Die schijf wordt weer gesynchroniseerd in de cloud via STACK van TransIP.
Linux Mint 21.2 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Beeldschermprobleem na upgrade.

Berichtdoor Nightwing » Wo 29 Mar 2023, 19:50

Stack is een uitstekende service. Ik heb jaren van de gratis versie gebruik gemaakt. Deze werd gestopt, omdat hier geen standaard backup van wordt gemaakt en mensen erover hadden geklaagd.
Jammer, ik was er goed over tevreden. Zowel over de opslag, als over de snelle reactie als je om hulp vroeg.
Mijn online opslag is echter niet belangrijk genoeg om er een abonnement voor af te sluiten.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Beeldschermprobleem na upgrade.

Berichtdoor Joan » Za 08 Apr 2023, 00:02

Standaard is het Bureaublad (Werkblad) een geheel.
Bij het gebruik van meer schermen toont iedere scherm een stukje van het bureaublad.

Sommige programma's openen op de plaats waar ze het laatst zijn gebruikt. Als dat rechts op het bureaublad met een (1) monitor was, is de kans groot dat het met twee schermen op de rechter monitor verschijnt. Staat deze niet aan, dan is het niet te zien.

Met Expo (overzicht van alle werkbladen) kan je alle open vensters zien.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Beeldschermprobleem na upgrade.

Berichtdoor Nightwing » Ma 10 Apr 2023, 09:42

Ik heb gisteren een schone installatie van Mint 21.1 gedaan. Alle schijven gewist, zodat er geen oude instellingen zouden worden overgenomen.
Probleem met het tweede scherm blijft bestaan. Omdat het in de vorige wel goed werkte, denk ik dat er ergens iets in de aansturing software is veranderd, waardoor ik dit probleem heb.
Misschien wordt het opgelost, misschien moet ik ermee leren leven. Ik wacht het gewoon af.

Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
Joan
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 1307
Lid geworden op: Do 16 Feb 2012, 00:49
Contact:

Re: Beeldschermprobleem na upgrade.

Berichtdoor Joan » Wo 12 Apr 2023, 01:29

@Nightwing
Plaats je afbeeldingen op de manier beschreven in viewtopic.php?f=19&t=2290, want ik kan ze niet bekijken.
Lees nog eens mijn bericht 'Standaard is het Bureaublad (Werkblad) een geheel'. Ook met meer monitoren.
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.
Wil je een afbeelding plaatsen?. Kijk hoe dat kan bij Tip voor het plaatsen van afbeeldingen.
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Beeldschermprobleem na upgrade.

Berichtdoor Nightwing » Wo 12 Apr 2023, 01:50

Hoi Joan.
Ik begrijp even niet, waarom jij mijn foto's niet kunt zien. Ze staan op een gedeelde map in mijn Onedrive. Ik ben momenteel op mijn werk en werk dus niet op mijn eigen pc. Als ik uit mijn Microsoft account (Onedrive) uitlog, dan kan ik de foto's nog steeds via het forum zien.

Even het probleem kort uitgelegd:
Ik heb twee monitoren. Links een 19 inch die op de reguliere videopoort van de pc staat en rechts een 22 inch scherm op de HDMI poort. In het configuratiescherm, kun je de twee monitoren ten opzichte van elkaar positioneren. Mijn linker scherm staat lager dan mijn rechter scherm. Als ik dit in het configuratiescherm zo instel, dan loopt de muiscursor goed tussen de twee schermen. Maar bijvoorbeeld 'systeemmonitor' wordt in het linker (19'') scherm te hoog weergegeven. De menubalk en een deel van het programma zijn niet zichtbaar.
Nu heb ik de monitoren in het configuratiescherm met de bovenzijde van de beeldschermen uitgelijnd. De muiscursor 'springt' dus van het ene naar het andere scherm. Maar alle programma's worden wel goed geopend.

In Linux 20 werkte alles wel goed, dus vandaar dat ik denk dat er iets in de video aansturing naar de twee monitoren niet goed is.
Ik heb overigens geen vreemde meldingen in mijn logboek en beiden beeldschermen werken verder zonder haperingen.

Rob.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Swake
Senior
Senior
Berichten: 262
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Beeldschermprobleem na upgrade.

Berichtdoor Swake » Vr 14 Apr 2023, 12:36

Ik had eens een extern scherm aangesloten op een laptop met Linux mint 20 en had ook problemen met het beeldscherm en misschien raar maar , bij een laptop met Ubuntu 20.04 waren er geen problemen met het extern beeldscherm .
Ik snap ook niet wat de home map (persoonlijke bestanden) met het probleem van het beeldscherm te maken heeft .
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Swake
Senior
Senior
Berichten: 262
Lid geworden op: Di 25 Jul 2017, 10:57
Contact:

Re: Beeldschermprobleem na upgrade.

Berichtdoor Swake » Vr 14 Apr 2023, 12:54

Hoe is dat beeldscherm aangesloten .
Met een VGA kabel of HDMI kabel ?

https://www.techgirl.nl/hoe-weet-je-het ... vga-kabel/

https://www.dustin.nl/kennisbank/artike ... sluitingen
PC1 :Dualboot Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2: Multiboot :Windows 10 Ubuntu 22.04/ Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 800
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Beeldschermprobleem na upgrade.

Berichtdoor DeBaas » Vr 14 Apr 2023, 13:35

Ik mis in dit topic de info over de aanwezige video hardware.
Welke video kaart/chips in de machine?
inxi -Gxx
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Beeldschermprobleem na upgrade.

Berichtdoor Nightwing » Vr 14 Apr 2023, 17:52

@Swake
De 19" monitor staat op een VGA kabel en de 22" op een HDMI.

@DeBaas
Graphics:
Device-1: Intel IvyBridge GT2 [HD Graphics 4000]
vendor: Gigabyte Xeon E3-1200 v2/3rd Gen Core processor driver: i915
v: kernel ports: active: HDMI-A-2,VGA-1 empty: DP-1,DP-2,HDMI-A-1
bus-ID: 00:02.0 chip-ID: 8086:0162
Device-2: Trust Webcam type: USB driver: uvcvideo bus-ID: 1-1.3:4
chip-ID: 145f:0187
Display: x11 server: X.Org v: 1.21.1.3 driver: X: loaded: modesetting
unloaded: fbdev,vesa gpu: i915 display-ID: :0 screens: 1
Screen-1: 0 s-res: 3286x1080 s-dpi: 96
Monitor-1: HDMI-2 mapped: HDMI-A-2 pos: primary,right
model: LG (GoldStar) MP59G res: 1920x1080 dpi: 102 diag: 551mm (21.7")
Monitor-2: VGA-1 pos: primary,left model: Acer V193HQV res: 1366x768
dpi: 85 diag: 470mm (18.5")
OpenGL: renderer: Mesa Intel HD Graphics 4000 (IVB GT2)
v: 4.2 Mesa 22.2.5 direct render: Yes

Ik heb de monitoren in het configuratiescherm nu zo staan, dat de kleine en de grote monitor bovenaan zijn uitgelijnd. Op deze manier gedragen beide beeldschermen zich normaal. Alleen de muiscursor loopt dus niet goed van de ene naar de andere monitor door het hoogteverschil.
Als ik de monitoren onderaan uitlijn, dan krijg ik dus het probleem dat het venster op de kleine monitor gedeeltelijk 'boven' het beeld valt.

Uit beide opties heb ik nu dus de bovenste gekozen, omdat dit het beste werkt.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 800
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Beeldschermprobleem na upgrade.

Berichtdoor DeBaas » Vr 14 Apr 2023, 21:56

Display: x11 server: X.Org v: 1.21.1.3 driver: X: loaded: modesetting
unloaded: fbdev,vesa gpu: i915 display-ID:

Het is een i915 video chipset, maar....
xserver-xorg-video-intel is mogelijk (niet)?) goed geïnstalleerd.

Maak EERST een Timeshift back-up VOOR je gaat wijzigen.

Probeer eens terminal:
sudo apt reinstall xserver-xorg-video-intel

Verder zou ik niet weten...........

Mogelijk kun je expermenteren met al of niet nomodeset in de Grub setup.
/etc/default/grub
de regel
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet nomodeset splash"
(gevolgd door terminal: sudo update-grub)

https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=379590
Gebruikersavatar
Nightwing
Senior
Senior
Berichten: 186
Lid geworden op: Wo 06 Mei 2020, 08:26

Re: Beeldschermprobleem na upgrade.

Berichtdoor Nightwing » Vr 14 Apr 2023, 22:03

Ik zal het morgenochtend eens proberen als ik weer thuis ben.
Vreemd dat hij er op de vorige Linux versie geen last van had.
Linux Mint versie 21.3 Cinnamon, 64 bit.

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten