dringend probleem met rsync op lm-mate 20.2

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

dringend probleem met rsync op lm-mate 20.2

Berichtdoor oldbutMint » Ma 27 Mar 2023, 11:51

ik heb een desktop machine met lm-mate 20.2
van een van de sata hd-schijven daarin wil ik een kopie maken naar een usb-sata disk,de betreffende disk is een datadisk, het os staat op een andere disk. ik ben normaal geboot met dat os..
ik gebruik daarvoor altijd rsync
op dit moment ben ik bezig met dit -al enige dagen ononderbroken- e.e.a. gaat vreselijk traag.
de oorsprongsdisk heeft fouten, dat is gebleken met fsck en ook de rsync-output zegt dat er errors (input/output errors (5) zijn, rsync probeert steeds alsnog de betreffende files te behandelen en dat duurt en duurt; tussendoor zijn er steeds files die wel goed worden verwerkt.
als ik een terminal screen open en 'top' ingeef, blijk 'caja' bovenaan te staan en 95% tot 100% van de cpu in te nemen...!!
rsync zie ik NIET staan...

wanneer ik op een andere machine -ook met LM-Mate-20.2- (los van dit alles) van de hd een aantal files overbreng naar een op die machine aangesloten usb-disk, zie ik in 'top' WEL rsync bovenaan staan, en zie ik caja NIET staan.
het rsync-proces verloopt normaal op deze machine...

wat doet caja op de trage machine en kan ik caja beeindigen met 'kill' zonder de rest te verstoren?
m.a.w. wat heb ik met caja te schaften in deze situatie?
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 752
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: dringend probleem met rsync op lm-mate 20.2

Berichtdoor emvedeesje » Ma 27 Mar 2023, 17:40

Doe eens een trim van alle SSD als volgt:

Code: Selecteer alles

sudo fstrim -av
groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.2 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: dringend probleem met rsync op lm-mate 20.2

Berichtdoor oldbutMint » Di 28 Mar 2023, 08:18

@Michael,
het gaat bij deze computers niet om ssd's maar om conventionele 'rotating platter(s)' disks.
fstrim gaat het dus niet worden (voor zover ik weet).

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten