kan dit een hardware probleem zijn?

Nieuw met Linux Mint? Stel je vragen hier!
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

kan dit een hardware probleem zijn?

Berichtdoor oldbutMint » Wo 29 Mar 2023, 14:46

Een moeilijke vraag even:
Mijn desktop machine met als os lm mate 20.2 heeft de volgende issue:
ik had naast de aanwezige sata-harddisks nog een extra sata hd geinstalleerd -als opslag disk, dus niet-bootable-, waarvoor een sata connector op het mainboard ontbrak.
Daarom een insteekkaartje in het aanwezige pci-e slot gestoken, wat 2 extra sata-connectors opleverde. Op die disk staat inmiddels veel data die te bewaren is.
Een halve week geleden merkte ik ineens (ik weet niet meer hoe ik het ontdekte) dat fsck van die disk problemen/fouten aangaf, die hersteld werden, maar in een meteen daarop volgende fsck doken er weer fouten op. Het fsck-en zelf ging ook erg traag. Ik dacht dus: 'die gaat dood!'...
Ik ben toen begonnen de disk met rsync te kopieren naar een externe usb-disk van dezelfde grootte: dit ging heeeeeeel slecht: traag als stroop in een iglo en voortdurend 'input/output errors' in de rsync output.

Vandaag heb ik de betreffende stervende eens uit de desktop gehaald, hem in een usb-case geschoven en aan mijn laptop -ook lm mate 20.2- aangesloten.
De disk mountte vanzelf snel na het insteken van de usb-kabel, goed dus.
De fsck die ik daarna deed op die disk ging supervlot (ook met de -f optie) en rapporteerde geen afwijkingen. Inmiddels meermaals gedaan en elke keer een goede uitslag.
Als ik naar de inhoud van de disk kijk lijkt er niks te ontbreken (maar er staan zoveel files op dat die vaststelling voorlopig is).

vraag:
Is het voorstelbaar dat de problemen door de pci-e insteekkaart komen??
(kaart was nieuw uit een computershop, de desktop wordt erg weinig gebruikt, de 'stervende' disk idem..)

Noot: alle disks zijn van het roterende type.

Mogelijk heeft iemand hier iets over te zeggen?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1577
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: kan dit een hardware probleem zijn?

Berichtdoor stegiman » Wo 29 Mar 2023, 16:30

Dat kan toeval zijn dat fsck bij Laptop wel lukte omdat je reeds 2 keer deed.
Als fsck moet doen dan kan je beter onmiddellijk de data overzetten op een andere liefst SSD

Of pci-e insteekkaart de oorzaak is: de kans is klein tenzij je misschien een zwakke voeding hebt. Dan nog ieder sata-harddisk verbruikt 6 à 7 watt.

Ik ben wel verbaasd dat je slecht 1 sata connector heb op uw moederbord.
Of heb je misschien over IDE-Harddisk dat echt uit de mode is.
Afbeelding
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: kan dit een hardware probleem zijn?

Berichtdoor oldbutMint » Wo 29 Mar 2023, 18:56

Mooie foto!! 8)

Waar je uit begrijpt dat mijn mobo 1 sata-connector heeft is mij niet duidelijk.
Het bord heeft 4 sata-connectors, een is bezet door de dvd-drive, 3 door andere sata-disks.
Degene met de problemen zat aan het uitbreidingskaartje, dat sata-connector 5 en 6 toevoegde..
Ik heb weliswaar ook nog ide/pata harddisks, maar in computers die ik in het verleden gebruikte, dus niet in de computers uit mijn vraag.
(alleen al omdat je die ide-disks al jaren niet meer nieuw kunt kopen, maar dat zul je zelf ook weten).
Bij een mislukkende fsck meteen een 2 tb disk kopieren naar een ssd (die dan liefst nog groter is)? Daar heeft mijn beurs geen trek in.
Bovendien kan ik harddisks en/of ssd's niet in doosjes van 10 aanschaffen om ze bij behoefte uit de kast te kunnen trekken. Reden: zie vorige regel.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 800
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: kan dit een hardware probleem zijn?

Berichtdoor DeBaas » Wo 29 Mar 2023, 19:54

PCIe kaartje uit de machine halen, daarna weer insteken.
Heeft dit kaartje een extra voedingaansluiting?
Zoniet moet de PCIe connector de volle voeding trekken, dat kan (soms) problemen veroorzaken.
oldbutMint
Senior
Senior
Berichten: 211
Lid geworden op: Vr 30 Sep 2016, 09:10

Re: kan dit een hardware probleem zijn?

Berichtdoor oldbutMint » Vr 31 Mar 2023, 08:22

@DeBaas:
het kaartje is een Conceptronic, heeft geen apart voedingskabeltje, dus alles komt via de PCIe zelf.
Ik las bij een 'computerinelkaarzetteneenmansbedrijfje' dat een PSU vanzelf afschakelt wanneer hij overbelast wordt (dus de hele pc zou stoppen...
Mijn PSU heeft geen enkel opschrift zo te zien, dus is zeker geen high-end.
Ik heb geen idee hoe ik het benodigde watt-getall moet achterhalen, op mijn disks staat 5V-1A en 12V-1A (ongeveer) om maar een voorbeeld te noemen.
Gebruikersavatar
shoshinsha
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 99
Lid geworden op: Do 09 Nov 2017, 14:26
Locatie: Amersfoort

Re: kan dit een hardware probleem zijn?

Berichtdoor shoshinsha » Vr 31 Mar 2023, 14:40

Berekening van het vermogen = spanning maal stroomsterkte, dus in dit geval: 5Vx1A=5W en 12Vx1A= 12W, bij elkaar dus 5+12=17 watt.
HP-15-Notebook-PC Linux Mint 21 Xfce Vanessa
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 752
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: kan dit een hardware probleem zijn?

Berichtdoor emvedeesje » Za 01 Apr 2023, 08:59

Zomaar een overweging: zit er al niet té veel aan disks in je computer?

Je zou kunnen overwegen om 2 schijven te vervangen door 1 van hogere capaciteit.
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.2 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Terug naar “Newbie vragen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten