gedeelde map virtualbox niet zichtbaar

Een plek waar u het kunt hebben over uw positieve ervaringen met andere software en Linux Distro's.
Gebruikersavatar
kfboerne
Junior
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: Ma 20 Aug 2018, 16:13

gedeelde map virtualbox niet zichtbaar

Berichtdoor kfboerne » Di 21 Aug 2018, 10:38

Via via vernomen dat het Ubuntu NL forum na een cyberaanval als overleden beschouwd kan worden en dat veel (ex)leden hun onderkomen op deze sectie van het Mint forum hebben gevonden.
Thx Mint forum dat 'we' bij jullie mogen komen 'wonen' ;) !

Dan hier mijn eerste kwestie.

Mijn os is Xubuntu 16.04

Ik heb een VM (Xubuntu 18.04) in Virtualbox aangemaakt en heb daar een gedeelde map in gecreeerd zoals ik dat ook in andere VM's eerder heb gedaan. Ook 'sudo adduser naam vboxsf' gedaan en 'automount' aangevinkt. In de map 'media' op de guest zou ik nu de gedeelde map moeten aantreffen, maar die tref ik daar niet aan. Ben nu al een uurtje of wat aan het worstelen en heb alles geprobeerd (tig reboots van de guest) maar de gedeelde map wordt niet zichtbaar in /media.

Iemand een idee hoe dit kan?

Thx!
Een boek doet het altijd ...
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: gedeelde map virtualbox niet zichtbaar

Berichtdoor emvedeesje » Do 23 Aug 2018, 10:05

Mijn os is Xubuntu 16.04

Ik heb een VM (Xubuntu 18.04) in Virtualbox aangemaakt en heb daar een gedeelde map in gecreeerd zoals ik dat ook in andere VM's eerder heb gedaan. Ook 'sudo adduser naam vboxsf' gedaan en 'automount' aangevinkt. In de map 'media' op de guest zou ik nu de gedeelde map moeten aantreffen, maar die tref ik daar niet aan. Ben nu al een uurtje of wat aan het worstelen en heb alles geprobeerd (tig reboots van de guest) maar de gedeelde map wordt niet zichtbaar in /media.

Iemand een idee hoe dit kan?

Thx!
Staat je deelmap op de host in je homemap ?
Is die map juist ingesteld via Eigenschappen/Share ? Deze map delen + Anderen toestaan...
Je guest is dus ook een linux OS ?
Op het bureaublad van de linux guest moet je de deelmap al zien staan als sf_naammap
'sudo adduser naam vboxsf' dient te gebeuren op die guest, herstart dan ook de guest. Anders heb je geen toegang.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
kfboerne
Junior
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: Ma 20 Aug 2018, 16:13

Re: gedeelde map virtualbox niet zichtbaar

Berichtdoor kfboerne » Do 23 Aug 2018, 16:12

Staat je deelmap op de host in je homemap ? Ja
Is die map juist ingesteld via Eigenschappen/Share ? Deze map delen + Anderen toestaan... Ja
Je guest is dus ook een linux OS ? Ja
Op het bureaublad van de linux guest moet je de deelmap al zien staan als sf_naammap Nee
'sudo adduser naam vboxsf' dient te gebeuren op die guest, herstart dan ook de guest. Anders heb je geen toegang. Gedaan!
Zoals je ziet heb ik alles volgens de theorie gedaan, maar de praktijk laat het afweten ;) . Ik snap er niets van??
Een boek doet het altijd ...
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: gedeelde map virtualbox niet zichtbaar

Berichtdoor emvedeesje » Vr 24 Aug 2018, 10:05

Zoals je ziet heb ik alles volgens de theorie gedaan, maar de praktijk laat het afweten ;) . Ik snap er niets van??
Dan heb je zeker weten toch iets fout gedaan.

Pak het eens aan zoals ik het hier al eens uitgelegd heb: viewtopic.php?f=3&t=3870&hilit=virtualbox#p20978

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: gedeelde map virtualbox niet zichtbaar

Berichtdoor peer » Vr 24 Aug 2018, 11:05

heb je op de host jezelf toegevoegd aan de groep vboxusers?????
controleer dit in de terminal met het commando groups
zo niet dan nog even toevoegen:
sudo adduser jeUSERnaam vboxusers (zie ook de post van michael)
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: gedeelde map virtualbox niet zichtbaar

Berichtdoor emvedeesje » Vr 24 Aug 2018, 15:11

heb je op de host jezelf toegevoegd aan de groep vboxusers?????
controleer dit in de terminal met het commando groups
zo niet dan nog even toevoegen:
sudo adduser jeUSERnaam vboxusers (zie ook de post van michael)
Het is heel goed mogelijk fat dit de reden is.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
kfboerne
Junior
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: Ma 20 Aug 2018, 16:13

Re: gedeelde map virtualbox niet zichtbaar

Berichtdoor kfboerne » Vr 24 Aug 2018, 16:18

Ik heb alles nog even dubbel gecheckt maar voor zover ik het kan zien ben ik toegevoegd aan de groep vboxusers. Dit is de output die ik krijg op de host :

commando : sudo adduser username vboxusers > output = 'The user `username' is already a member of `vboxusers'.'
commando : groups > output = 'username adm cdrom sudo dip plugdev lpadmin sambashare vboxusers'

Waarbij ik mijn echte username dus heb vervangen door 'username'. Het zou best kunnen dat ik iets over het hoofd zie, maar ik zie het met de beste wil van de wereld niet.

@Michael : in je aangehaalde topic zag ik nog iets interessants. Ik ben eigenlijk altijd aan het worstelen via de gui met het installeren van het extension pack en de guest additions. Klopt het dat dit supersimpel kan via de cli met het commando : sudo apt-get install virtualbox-ext-pack virtualbox-guest-additions-iso?
Een boek doet het altijd ...
Gebruikersavatar
kfboerne
Junior
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: Ma 20 Aug 2018, 16:13

Re: gedeelde map virtualbox niet zichtbaar

Berichtdoor kfboerne » Vr 24 Aug 2018, 23:19

Nog even een probleempje. Het 'shared clipboard' werkt ook niet. Al even rondgesurft en het nodige uitgeprobeerd (oa uit deze antwoorden https://askubuntu.com/questions/533071/ ... buntu14-04), maar krijg het niet functionerend.
Een boek doet het altijd ...
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: gedeelde map virtualbox niet zichtbaar

Berichtdoor emvedeesje » Za 25 Aug 2018, 09:20

Ik heb alles nog even dubbel gecheckt maar voor zover ik het kan zien ben ik toegevoegd aan de groep vboxusers. Dit is de output die ik krijg op de host :

commando : sudo adduser username vboxusers > output = 'The user `username' is already a member of `vboxusers'.'
commando : groups > output = 'username adm cdrom sudo dip plugdev lpadmin sambashare vboxusers'

Waarbij ik mijn echte username dus heb vervangen door 'username'. Het zou best kunnen dat ik iets over het hoofd zie, maar ik zie het met de beste wil van de wereld niet.

@Michael : in je aangehaalde topic zag ik nog iets interessants. Ik ben eigenlijk altijd aan het worstelen via de gui met het installeren van het extension pack en de guest additions. Klopt het dat dit supersimpel kan via de cli met het commando : sudo apt-get install virtualbox-ext-pack virtualbox-guest-additions-iso?
Doe het eens zoals ik beschreven heb: alles eraf en opnieuw installeren zoals in mijn handleiding.
Dan staat het geïnstalleerd zoals het moet en kunnen we verder kijken.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
kfboerne
Junior
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: Ma 20 Aug 2018, 16:13

Re: gedeelde map virtualbox niet zichtbaar

Berichtdoor kfboerne » Zo 26 Aug 2018, 17:30

Michael, ik heb alles eraf gegooid en opnieuw geinstalleerd geheel volgens jouw instructies, echter de problemen zijn er nog steeds. Te weten, shared folders en shared clipboard werken niet.

Ter info : mijn host os = Xubuntu 16.04. Ik heb 2 guests draaien, te weten Xubuntu 16.04 (om te testen wanneer ik iets moet doen waarvan ik denk dat het gevaar voor het hostsysteem zou kunnen opleveren) en dus Xubuntu 18.04. Op de 16.04-guest werkt alles helemaal naar behoren. Alleen op de 18.04-guest dus niet.

Nou heb ik alle Virtualbox-versies eens even vergeleken in de repos. Host 16.04 en guest 16.04 draaien op versie 5.1.38, terwijl guest 18.04 draait op 5.2.xx. Wanneer ik in guest 18.04 onder Help > about virtualbox naar de versie kijk dan staat daar weer 5.1.38 en dus niet 5.2.xx. Vreemd vind ik. Geen idee of deze info je kan helpen, maar ik meld het maar even ;)
Een boek doet het altijd ...
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: gedeelde map virtualbox niet zichtbaar

Berichtdoor emvedeesje » Ma 27 Aug 2018, 09:28

Nou heb ik alle Virtualbox-versies eens even vergeleken in de repos. Host 16.04 en guest 16.04 draaien op versie 5.1.38, terwijl guest 18.04 draait op 5.2.xx. Wanneer ik in guest 18.04 onder Help > about virtualbox naar de versie kijk dan staat daar weer 5.1.38 en dus niet 5.2.xx. Vreemd vind ik. Geen idee of deze info je kan helpen, maar ik meld het maar even ;)
Hier ben ik nu niet meer mee...
Jij hebt ook virtualbox geïnstalleerd staan in de guest?
Normaal installeer je enkel virtualbox op een host en daarin installeer je een of meerdere guests.
Tot daar het normale gebruik.
Zo kan je meerdere OS installeren en testen/werken.

Blijkbaar heb jij ook nog eens virtualbox geïnstalleerd in een guest.
Dat heb ik nog nooit geprobeerd omdat mijn computer niet krachtig genoeg is.

Maak je het eens goed duidelijk hoe het er uit ziet en wat je eigenlijk wil bereiken als resultaat?

Het klopt echter dat ubuntu-16.04 de versie virtualbox 5.1.38 installeren.
De nieuwe ubuntu-18.04 en ook mint-19 hebben nu 5.2.10

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
peer
Senior
Senior
Berichten: 124
Lid geworden op: Zo 21 Feb 2016, 13:24

Re: gedeelde map virtualbox niet zichtbaar

Berichtdoor peer » Ma 27 Aug 2018, 11:10

in de guest hoef je virtualbox niet te installeren. Daar installeer je alleen de guest-additions. Het is wel belangrijk bij virtualbox dat de versies van de verschillende onderdelen gelijk zijn.

je schrijft dat het probleem alleen bij xubuntu 18.04 voorkomt en niet bij xubuntu 16.04. Dan ziet er dus iets in 18.04 wat niet goed samenwerkt met virtualbox 5.1.38. Wellicht heb je in xubuntu 18.04 de guest additions van versie 5.2.10 geïnstalleerd. Kijk eens of je de guest-additions van versie 5.1.38 kunt installeren.

Het kan ook zijn dat xubuntu 18.04 niet goed samenwerkt met virtualbox 5.1.38. Dan is de oplossing om alles te upgraden naar 5.2.10
desktop-pc: Debian KDE
laptops: Minimal Debian
Gebruikersavatar
kfboerne
Junior
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: Ma 20 Aug 2018, 16:13

Re: gedeelde map virtualbox niet zichtbaar

Berichtdoor kfboerne » Ma 27 Aug 2018, 15:38

Michael en Peer, dankzij jullie scherpzinnigheid zijn de problemen opgelost. Wat wil het geval. Nadat ik 18.04 op de guest had geinstalleerd, heb ik al de door mij gewenste software die op 18.04 moest worden geinstalleerd (de hele zaak afconfigureren zeg maar) van een lijst gekopieerd in de terminal met de opdracht alles te installeren. Die lijst gebruik sinds kort voor installatie van software op een host-systeem. Op die lijst staat dus alles van Virtualbox in plaats van enkel de guest-additions. Vandaar dat op de guest dus ook virtualbox, virtualbox-qt en het virtualbox-ext-pack zijn geinstalleerd. Nadat ik betreffende software had verwijderd van de guest was de shared folder direct zichtbaar in de guest en werkte het shared clipboard ook.

Wat me wel verbaast is dat virtualbox versie 5.1.38 heeft en de guest-additions op 18.04 versie 5.2 is en dat dit wel correct samenwerkt. Maakt niet uit, het werkt.

Hartelijk dank voor jullie waardevolle input. Altijd weer leerzaam...
Een boek doet het altijd ...
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: gedeelde map virtualbox niet zichtbaar

Berichtdoor emvedeesje » Ma 27 Aug 2018, 21:02

hallo kfboerne

ja, ik heb ook een eigen bashfile om mijn software te installeren en zou het in een onbewaakt moment ook kunnen tegenkomen.
Die bashfile heb ik echter zodanig gemaakt met vraagstelling "Installeren ?" voor bepaalde pakketten, waaronder o.a. virtualbox.

Bij mij is het totaal anders gelopen voor de guest-additions in de guest:
- na de installatie van een Mint-19 als guest ben ik die guest eerst gaan updaten.
- vervolgens op de guest: Systeeminstellingen / Stuurprogrammabeheer
Markeer virtualbox-guest-x11-hwe
Wijzigingen doorvoeren + herstarten
Daardoor werden uiteindelijk geïnstalleerd: virtualbox-guest-dkms-hwe + virtualbox-guest-utils-hwe + virtualbox-guest-x11-hwe
(hier installeer je dan de versie uit de repositories van de guest, welke dus verschillend kan zijn van de versie op de host)
- dan via de terminal: sudo adduser gebruikersnaam vboxsf
- stop de guest

Dan kwam de host aan de beurt:
- een deelmap aangemaakt
- geef de rechten: Allow others to create and delete files... + Gasttoegang

Ga ten slotte in de VirtualBox Manager voor de betreffende machine naar: Gedeelde mappen
Voeg deze map toe en bepaal de rechten: Automatisch aankoppelen + Permanent maken

Uiteindelijk de guest starten, en daar is de deelmap en volledig bereikbaar.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Gebruikersavatar
kfboerne
Junior
Junior
Berichten: 47
Lid geworden op: Ma 20 Aug 2018, 16:13

Re: gedeelde map virtualbox niet zichtbaar

Berichtdoor kfboerne » Di 28 Aug 2018, 14:50

Hallo Michael,

Bedankt voor de aanvullende info.

Virtualiseren is een prachtig iets, maar wel een aardige kluif om te leren. Wanneer je alleen al de manual bekijkt, dan zou je schrikken van het aantal pagina's. Maar zoals met alles door veel te lezen, te doen en te vragen word je wijs :D .

Ik werk met Xubuntu en dan wordt er mogelijk iets andere software geinstalleerd dan onder Mint. Ben blij dat het nu werkt en heb alles direct grondig gedocumenteerd. Ik heb ook een paar simpele bashfiles en verder een onmisbaar persoonlijk documentatiesysteem. Het is ondoenlijk om alles te onthouden en ook volstrekt niet nodig wanneer een computer dat keurig voor je doet. Bij mij is het zo dat wanneer ik tegen een probleem aanloop dat ik ooit - al dan niet in samenwerking met anderen - heb opgelost ik weet WAAR ik de oplossing kan vinden. Zonder documentatie zou je steeds weer bv het forum op moeten om hulp te vragen. Dat wordt uiteindelijk knap irritant voor de forumleden.
Maar ja, veel mensen zijn erg lui en nemen niet even de moeite om eea vast te leggen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het maken van backups. Je zult ze altijd weer tegenkomen die steen en been klagen dat ze al hun data kwijt zijn en geen backup hebben gemaakt. Zucht...... Enfin, gaat een beetje off-topic zo.

Nogmaals thx en veel plezier met virtualiseren.
Een boek doet het altijd ...

Terug naar “Software en andere Distro's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten