usb stick (ntfs) mounten in xubuntu

Een plek waar u het kunt hebben over uw positieve ervaringen met andere software en Linux Distro's.
rietje
Junior
Junior
Berichten: 48
Lid geworden op: Di 10 Jul 2018, 14:15

usb stick (ntfs) mounten in xubuntu

Berichtdoor rietje » Za 08 Sep 2018, 19:15

Betreft xubuntu 18.04 en windows 10.
Een memorystick van 32 Gb geformatteerd naar ntfs. Deze stick wil ik gebruiken om grote bestanden (boven de 4 Gb) in windows 10 en ubuntu te kunnen bewerken.
De stick werkt goed in windows, maar is in ubuntu niet te openen. Is ook in ubuntu niet zichtbaar (niet in Disks, Gparted of buroblad). Ik denk dat met op de juiste wijze mounten in ubuntu dit probleem opgelost kan worden.
Kan iemand mij adviseren hoe dit mounten in ubuntu 18.04 uitgevoerd kan worden? Ik heb al van alles geprobeerd, maar krijg het niet voor elkaar.
In dconf -editor heb ik automount aangezet, maar geen resultaat. Een mount-point ingesteld, maar ik denk dat in de map DEV nog iets moet gebeuren.
Graag enige hulp.
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: usb stick (ntfs) mounten in xubuntu

Berichtdoor Peterbeter » Za 08 Sep 2018, 23:21

Kan te maken hebben met het feit dat je de USB stick in Windows niet veilig hebt verwijderd.
Open windows met de USB ingeplugd. Sluit Windows vervolgens af op de volgende manier:
Houdt de CTRL toets ingedrukt vanaf het moment dat je Windows opdracht geeft om af te sluiten.
Dan worden alle schijven weer toegankelijk gemaakt; geldt trouwens ook voor alle aangekoppelde partities op de harde schijven in je PC.
Verwijder de USB en open nu LInux; plug vervolgens de USB in dan zie je meteen of deze toegankelijk is.

Er bestaan overigens meerdere manieren om USB sticks of partities in WIndows ¨veilig¨ te verwijderen.
Groen is er in vele soorten
rietje
Junior
Junior
Berichten: 48
Lid geworden op: Di 10 Jul 2018, 14:15

Re: usb stick (ntfs) mounten in xubuntu

Berichtdoor rietje » Zo 09 Sep 2018, 09:38

Het is mijn gewoonte om sticks altijd veilig te verwijderen. Desondanks heb ik toch het advies uitgevoerd, maar geen resultaat. In Windows is de inhoud van de stick keurig te zien en te bewerken. Terug in Ubuntu na het inpluggen is de stick nergens te zien. Ergens moet er iets gedaan worden met mounten van de stick in het bestandssysteem.
Als ik deze commandos uitvoer: mkdir /media/win_c en mount /dev/sdb1 /media/win_c -t ntfs -r
dan krijg ik "deze map is niet bekend".
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: usb stick (ntfs) mounten in xubuntu

Berichtdoor emvedeesje » Zo 09 Sep 2018, 12:27

rietje,
ik snap niet direct waarom je een USB-stick ntfs gaat formatteren.
Formatteer hem eens fat32, die kan je zowel in Linux als Win gebruiken.
(data eerst bewaren op een veilige plaats natuurlijk en na het formatteren terugzetten)

Wedden dat het dan wel lukt...

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
rietje
Junior
Junior
Berichten: 48
Lid geworden op: Di 10 Jul 2018, 14:15

Re: usb stick (ntfs) mounten in xubuntu

Berichtdoor rietje » Zo 09 Sep 2018, 12:52

Bestanden groter dan 4 Gb kunnen niet met FAT 32 behandeld worden.Zie mijn eerste bericht.
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: usb stick (ntfs) mounten in xubuntu

Berichtdoor Peterbeter » Zo 09 Sep 2018, 14:33

USB-sticks ntfs formatteren is geen probleem voor WIndows noch voor Linux en daarin schuilt ook zeker niet de oorzaak van het niet tonen van de USB in Linux. Wat opmerkelijk is dat In principe Linux de stick wel moet laten zien of hij nu wel of niet toegankelijk is.
De vraag is dus: Is die stick wel zichtbaar als je in de terminal de opdracht typt:

Code: Selecteer alles

lsusb
Hieronder deze opdracht bij mij met een USB Sandisk in bus3 (device5):

Code: Selecteer alles

peter@peter-MS-7848:~$ lsusb
Bus 002 Device 002: ID 8087:8000 Intel Corp.
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 002: ID 8087:8008 Intel Corp.
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 003 Device 003: ID 04f2:0833 Chicony Electronics Co., Ltd
Bus 003 Device 005: ID 0781:5406 SanDisk Corp. Cruzer Micro U3
Bus 003 Device 004: ID 04f2:0718 Chicony Electronics Co., Ltd
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
peter@peter-MS-7848:~$
Groen is er in vele soorten
rietje
Junior
Junior
Berichten: 48
Lid geworden op: Di 10 Jul 2018, 14:15

Re: usb stick (ntfs) mounten in xubuntu

Berichtdoor rietje » Zo 09 Sep 2018, 15:56

Plotseling liet de stick zich zien op het buroblad en in Disks. Bij openen stond het in windows opgenomen bestand erin met system volume information.
Na openen geprobeerd om het bestand te kopieren naar een map. Dit lukte niet, iets met splicen o.i.d.
Daarna opnieuw opgestart en liet de stick zich weer niet zien.

lsusb in de terminal gaf ongeveer hetzelfde te zien als hierboven.

Meer info: Op mijn laptop heb ik dezelfde ubuntu 18.04 Daar heeft de stick geen enkel probleem. Dus het ligt in ieder geval niet aan de stick!
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: usb stick (ntfs) mounten in xubuntu

Berichtdoor Peterbeter » Zo 09 Sep 2018, 16:49

Het splicen gebeurt als je te grote bestanden wil copieren en die bestandsgroottte hangt o.a. af van de formattering (met name bij FAT32). Dat is al een extra reden om niet met FAT32 te werken op grote USB´s. Google er ook even op en hier kun je er ook meer over vinden:
https://askubuntu.com/questions/348888/ ... cing-files. Dat is voor jou van belang omdat je met grote bestanden werkt.

Als de ene PC met Ubuntu 18.04 het wel laat zien en de andere PC met Ubuntu 18.04 af en toe niet, dan moet het welhaast een hardware kwestie zijn.
Bijv door slechte kontakten; probeer dan ook eens een andere USB poort op die PC.
Splicing kan echter ook worden gemeld bij een disk die aan het eind van zijn operationele leven komt. Controleer eventueel de disk op fouten en bereid een reddingsactie voor van bestanden die je wil behouden.
Groen is er in vele soorten
rietje
Junior
Junior
Berichten: 48
Lid geworden op: Di 10 Jul 2018, 14:15

Re: usb stick (ntfs) mounten in xubuntu

Berichtdoor rietje » Ma 10 Sep 2018, 11:35

Het bestand van de stick verwijderd en vanuit Windows 10 opnieuw op de stick gezet. Ik zag in de stick nu behalve het bestand en SystemVolumeInformation ook staan MediaID.bin.
Wat dit is weet ik niet, maar de stick werd dierct herkend op de andere computer en is nu gekopieerd om verder bewerkt te worden.
Het is dus eigenlijk opgelost, maar hoe is mij een raadsel.
Bedankt voor alle medewerking.
Gebruikersavatar
Peterbeter
Senior
Senior
Berichten: 152
Lid geworden op: Do 12 Jul 2018, 16:49

Re: usb stick (ntfs) mounten in xubuntu

Berichtdoor Peterbeter » Ma 10 Sep 2018, 11:56

Gelukkig dat het nu werkt.
Het bestand System Volume Information wordt door Ubuntu altijd op je stick gezet.
Meestal is er ook een soort reserve prullenbak (vaak genaamd: .Trash -1000) aanwezig.
Het bestand genaamd MediaID.bin is mogelijk een reserve-bewerkingsbestand van een tekstverwerker, maar dat weet ik niet zeker.
Groen is er in vele soorten

Terug naar “Software en andere Distro's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten