RAM uitbreiden

Allerhande Hardware vragen
JanKol
Senior
Senior

RAM uitbreiden

Berichtdoor JanKol » Wo 08 Jan 2020, 12:12

Onder Windows bepaalt Windows bij een computer grotendeels hoeveel RAM kan worden aangesproken. Als je meer RAM installeert wordt het gewoonweg niet "gezien", zo weet ik uit ervaring. Is dat bij Linux ook het geval? Ik heb nl. een Dell Latitude E6500 met 4GB RAM, wat volgens de specificaties ook het maximum is. Echter is Dell - voor zover mij bekend - nogal Microsoft georiënteerd. Zou dit iets anders zijn bij Mint? Kan dat wellicht meer RAM aan dan de standaard maximum 4GB, wat - als dat werkt - denk ik de verwerkingssnelheid wat op kan voeren zoals in een Medion, die ik heb, waar 16GB past en erg prettig werkt?
DeBaas
Moderator
Moderator

Re: RAM uitbreiden

Berichtdoor DeBaas » Wo 08 Jan 2020, 13:13

4G geheugen is waarschijnlijk het max dat deze machine aankan. (specs)
De beste versnelling haal je door er een SATA SSD in te zetten ipv. je harddisk.
Weliswaar draait deze dan niet op SATA600 (SATA III) maar SATA300 (SATA II), je hoeft echter niet te zoeken naar de snelste/duurste SSD.
Onlangs in een Packard-Bell (van 2008 ook 4G max) op verzoek deze vervanging uitgevoerd.
Opstarttijd van 3 minuten naar 40 seconden, inclusief opstart Firefox (Windows10)
De huidige SATA III versie is downwards compatibel met SATA II en SATA I.

Terug naar “%s” Hardware en Drivers