hoe printerdrivers verwijderen

Allerhande Hardware vragen
Lucien
Held
Held
Berichten: 399
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

hoe printerdrivers verwijderen

Berichtdoor Lucien » Ma 07 Jun 2021, 21:17

Mijn samsung printer werkte niet meer op Linux Mint. Sinds 2017 zitten samsung drivers bij HP en die ondersteunt deze printer niet meer.
Heb nu via de terminal een oude versie van de ULD-drivers geïnstalleerd maar ook zonder succes. Misschien zitten er ook nog andere ULD-drivers in die ook niet werkten. Hoe verwijder ik die driver(s)?
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1601
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: hoe printerdrivers verwijderen

Berichtdoor stegiman » Ma 07 Jun 2021, 22:48

Beste is in Timeshift --> bewerken --> momentopname van het systeem klikken.
Daar kan je zoals herstelpunt bij Windows terugzetten van voor uld-driver installatie doen.

Je kan beste model en type van samsung printer eens geven.
Als het vroeger had gewerkt zou minstens ergens een driver voor Linux te vinden zijn.

Waarschijnlijk is deze pagina (klik) iets voor jou.
Lucien
Held
Held
Berichten: 399
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: hoe printerdrivers verwijderen

Berichtdoor Lucien » Di 08 Jun 2021, 01:13

Zw/w laserprinter Samsung ML1675. Heeft jaren gewerkt tot een update van Mint. Ben ook al jaren geleden gestart met dit topic en ook op andere fora maar er kwam nooit iets uit. In 2017 heeft samsung zijn driversectie over gedaan aan HP en daar kun je de printer ook vinden, maar met de melding geen driver beschikbaar. De driver was ULD V1.00.21. Op internet zit ook een lijst van drivers voor samsung en die geeft voor deze printer aan ULD V1.00.27. Heb ook de laatste driver geprobeerd die ik op internet vond: ULD V1.00.39. Ze zijn allemaal prima te installeren, maar een print geeft alleen aan 'error, use correct driver'. Als ik hem gewoon aansluit wordt er automatisch een driver geïnstalleerd, maar die is voor de 1660 serie ipv de 1670 serie en daar werkt hij niet op. Op Makkelijke Linuxtips staat dat dit type printertjes plug and play op Mint moet werken, maar dat is nooit het geval geweest. Kortom: drama. Vanmiddag gebeld met HP, maar meelevende techneut zag ook geen oplossing. Ik print nu al jaren via dropbox op een laptop met W10. Heb het gisteren ook weer op Helpmij forum uitgezet met als reactie de bekende ULD V1.00.27. Weer geprobeerd maar werkt niet.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1601
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: hoe printerdrivers verwijderen

Berichtdoor stegiman » Di 08 Jun 2021, 09:45

Kan je dit even doen met terminal:

Code: Selecteer alles

inxi -Fxz
Ook dit doen met terminal:

Code: Selecteer alles

lsusb
Nota: het is een usb 2.0 printer en dus best aansluiten op usb 2.0 en niet 3.0 alhoewel 3.0 compatibel is met 2.0

Als je oude printer wilt verwijderen en dat is nodig als je de nieuwe versie wilt installeren:
Ga de driver map en klik op uninstall.sh en laat het uitvoeren in terminal.

Ik heb verschillende versie ULD bekeken maar het principe is hetzelfde.
Lucien
Held
Held
Berichten: 399
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: hoe printerdrivers verwijderen

Berichtdoor Lucien » Di 08 Jun 2021, 12:56

Ik heb, zoals geadviseerd, via Timeshift het systeem teruggezet naar vóór de installatie van de ULD driver, dus die is weg. Wat ik wel vreemd vond bij Timeshift is dat een dag ontbrak (staat ingesteld op een dagelijkse backup en de twee voorgaande dagen bewaren op een externe usb-stick). Ipv backups van 7 en 6 juni stond er 7 en 5 juni op de stick. Mijn laptop heeft alleen usb3, maar ik heb de printer ook ooit op mijn desktop met usb2 geïnstalleerd en dat maakte geen verschil. Prima te installeren, maar printje vraagt om de correcte driver.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1601
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: hoe printerdrivers verwijderen

Berichtdoor stegiman » Di 08 Jun 2021, 21:56

Kan je uitvoeren wat ik gevraagd had: zie code

Timeshift maak standaard alleen een soort herstelpunt als je iets installeert.
Dus dagelijks backup is zinloos want uw data wordt niet bewaard. Er wordt alleen systeem instellingen bewaard.
Lucien
Held
Held
Berichten: 399
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: hoe printerdrivers verwijderen

Berichtdoor Lucien » Wo 09 Jun 2021, 17:23

ik heb die codes in de terminal ingevoerd, resultaat is 6 regels die beginnen met bus, maar wat dat is en wat ik daarmee kan zien is me niet duidelijk.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1601
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: hoe printerdrivers verwijderen

Berichtdoor stegiman » Wo 09 Jun 2021, 22:37

inxi -Fxz doen in terminal en dan bewerken en alles selecteren en dan in uw volgende bericht in uw bericht plakken.

inxi -Fxz is meer dan 6 regels hoor.

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten