Printer annuleert opdrachten

Allerhande Hardware vragen
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor Lucien » Wo 01 Feb 2023, 14:29

De problemen die ik heb (HP printer en Thunderbird mail functioneren niet) doen zich voor na verse installatie van Mint 20 op mijn laptop en op mijn desktop. Met Mint 19 werkte alles perfect. Op mijn laptop met Windows 10 werken printer en email wel goed. Op mijn iPhone werkt de printer ook goed. Probleem zit dus ergens in Mint 20. Heb inmiddels alle tips toegepast die binnen mijn vaardigheden passen, maar zonder resultaat.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor stegiman » Wo 01 Feb 2023, 14:40

Best op deze pagina (klik) lezen.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor mutse » Wo 01 Feb 2023, 15:18

De problemen die ik heb (HP printer en Thunderbird mail functioneren niet) doen zich voor na verse installatie van Mint 20 op mijn laptop en op mijn desktop.
Doe een verse installatie van LinuxMint 21.1.
Werk dan het systeem volledig bij.
Installeer apparaatstuurprogramma's, andere nodige programma's en installeer dan jou printer zoals Pjotr aangeeft/beschrijft (zie de link in vorig bericht door "stegiman" aangebracht).

*** Voor de installatie van uw printer --> bekijk ook het volgende eens en pas toe:

Op het forum van: https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=359387 wordt de oplossing in het eerste bericht weer gegeven (in het rood), misschien kan je dit eens toepassen.

Ik heb de Engelstalige tekst vertaald en die luidt als volgt:
Bewerkt: Ik heb dit probleem opgelost. Ik ging naar Software Manager en ontdekte
Printer-driver-postscript-hp
installeerde het,
ging naar Systeeminstellingen>Printers en voegde de Netwerkprinter>HP LaserJet toe,
en er was niets anders nodig, het werkte gewoon.
Het probleem dat hiermee werd opgelost staat hieronder voor het geval iemand anders soortgelijke problemen heeft.
succes.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor Lucien » Wo 01 Feb 2023, 18:33

Heb het hele stappenplan doorlopen t/m hp-setup. Maar de HP Device Manager ziet 'no device' in het netwerk terwijl de printer daarvoor nog wel werd gezien maar niet werkte. Printer-driver-postscrip-hp heb ik ook geïnstalleerd, maar maakt niets uit.
Zie trouwens dat ik het had over verse Mint 20, moest zijn verse Mint 21. Mijn vorige versie was versie 19 en daarmee werkte deze HP plug & play.
Niet blij mee dat ik 21.1 opnieuw moet installeren om de printer werkend te krijgen. Want met mijn desktop met Mint 21 heb ik hetzelfde probleem.
Een deja vu, want ik had destijds een Samsung printertje dat probleemloos werkte tot de upgrade naar Mint 19. Daarna nooit meer aan de praat gekregen, dus deze hp aangeschaft die probleemloos werkte tot upgrade Mint 21. Valt me vies tegen van Linux.
Gebruikersavatar
mutse
Held
Held
Berichten: 525
Lid geworden op: Wo 31 Mei 2017, 12:47
Locatie: Regio Roeselare - België

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor mutse » Wo 01 Feb 2023, 22:03

@ Lucien,

kan je de printer eens verbinden met de USB kabel aan de computers ( met LM 21.1) en dan proberen om die te installeren?

Controleer of HPLIP 3.22.10 geïnstalleerd is en de afhankelijkheid python2/3 via synaptic.
( anders op deze wijze: https://developers.hp.com/hp-linux-imag ... tall/index
of volg de stappen beschreven in : https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... nters.html )
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor emvedeesje » Do 02 Feb 2023, 08:54

Elke HP-printer moet werken in Linux.

Geef je printer eerst en vooral een VAST IP-adres.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor Lucien » Vr 03 Feb 2023, 00:54

Via de usb gekoppeld aan mijn desktop met LM 20.1 werkte de printer ook niet. Daar heb ik verder niets meer mee uitgeprobeerd.
Met de laptop heb ik het hele stappenplan voor HP van Makkelijke Linuxtips doorlopen (zie mijn bericht hiervoor). HPLIP en HP-gui waren ook geïnstalleerd. Blijkbaar ben ik de enige die dit probleem heeft. Dat na een verse installatie van LM 20.1 op desktop en laptop zowel de printer als thunderbird mail niet meer werken.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor stegiman » Vr 03 Feb 2023, 07:53

Staat de firewall aan?

Uw toner is niet leeg?

In terminal dit doen:

Code: Selecteer alles

dpkg -l hplip
Welke versie staat onderaan?
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor Lucien » Vr 03 Feb 2023, 13:53

Firewall had ik uitgezet en genoeg toner want via mijn laptop met Windows10 werkt de printer perfect (en plug & play)
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor stegiman » Vr 03 Feb 2023, 15:12

Kan je dit niet doen met terminal in Linux?

Code: Selecteer alles

dpkg -l hplip
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor Lucien » Ma 06 Feb 2023, 17:28

Het printerprobleem met mijn laptop is opgelost door mijn zoon. Was voor hem ook zoeken, want met de tips van wbsite Makkelijke Linuxtips kwam hij er ook niet uit. Mijn technische kennis is te beperkt om zijn proces te volgen, maar hij heeft in ieder geval HPLIP verwijderd en de URI (wat is dat?) aangepast. Daarna werkte de printer. Maar plug&play zoals bij Mint19 werkt het dus niet. Resteert nog mijn desktop met eveneens een verse Mint 21 waarop de HP ook niet werkt, zelfs niet via usb. Daar heb ik zelf nog niets mee geprobeerd (dus ook niets fout gedaan).
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor stegiman » Ma 06 Feb 2023, 17:41

Wat je zoon bedoeld is: internet -protocolelement of webadres
Je kan in de geschiedenis van uw browser kijken waar hij afgehaald had.
Maar je hebt ook in map Download een kopie van en dat kan je ook USB-stick zetten en naar Desktop gaan.

HPLIP vind je ook in programmabeheer
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 762
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor emvedeesje » Di 07 Feb 2023, 09:02

maar hij heeft in ieder geval HPLIP verwijderd en de URI (wat is dat?) aangepast.
Zoals ik reeds zei: geef je printer een vast IP-adres.

Wat gebeurt er als de printer geen vast IP-adres heeft?
Bij de eerste koppeling zal die werken, doch daarna vindt hij hem niet meer.
Het volstaat dat je Linux stopt en opnieuw opstart, en dat zijn IP-adres genomen wordt door deze Linux.
Dat kan ook gebeuren door andere toestellen die op je LAN komen of gaan.

Hier geef ik om deze redenen elk computer en printer zijn eigen vast IP-adres.
En dat gaat altijd goed.

groeten van Michael
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1587
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor stegiman » Di 07 Feb 2023, 11:12

Computer is helemaal niet nodig om vaste IP adres te geven want standaard krijgt het meestal dezelfde IP adres van de router.
Vroeger veranderde IP adres door vernieuwen van de sleutels maar dat is tegenwoordig achterhaald.
Dat is alleen goed als je via Internet wil binnen komen of ander grondige reden.

Printer is wel aan te raden om vaste IP adres te geven.
Lucien
Held
Held
Berichten: 380
Lid geworden op: Di 12 Jun 2012, 01:46

Re: Printer annuleert opdrachten

Berichtdoor Lucien » Di 18 Apr 2023, 21:15

Zie dat ik mijn laatste reactie per abuis niet heb verzonden. Bij deze dan verlaat: Het werkte ineens weer.
Tot vandaag, want nu werkt het ineens weer niet vanaf de Mint laptop. Alle opdrachten worden weer geannuleerd.

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten