Grafische kaart geplaatst maar beeld hapert bij afspelen film

Allerhande Hardware vragen
Victor987
Junior
Junior
Berichten: 60
Lid geworden op: Ma 10 Feb 2020, 15:41

Grafische kaart geplaatst maar beeld hapert bij afspelen film

Berichtdoor Victor987 » Di 04 Jun 2024, 16:29

Goedemiddag,

Op het moederbord van mijn MEDION® AKOYA P63011 Performance PC, zit 1x HDMI en 1x Displayport aansluiting die ik beide tegelijkertijd gebruik voor mijn 2K-computerschermen.
Ik wil soms ook mijn 4K-tv aansluiten, en tot nog toe deed ik dan steeds de HDMI-kabel eruit, en de HDMI-kabel van de 4K-tv erin.
Maar qua slijtage en gebruiksgemak leek mij dat niet ideaal.

Dus ik had de onderstaande grafische kaart gekocht, maar die haperde toen ik film wilde afspelen:
ASROCK RX 550 LP 4G - VideokaartLow profile - 4 GB GDDR5 - PCIe 3.0 x8 - 1x HDMI (80 euro)

Wat ik heb geprobeerd:
- Uitgangen wisselen > zowel moederbord als grafische kaart > zowel HDMI als Displayport (het ligt dus ook niet aan de HDMI-kabel)
- Player wisselen > Celluloid / VLC
- In de BIOS heb ik onder chipset extra rekenkracht toegekend
- Resoluties en Hz wijzigen onder Beeldscherminstellingen
- De driver van AMD downloaden en installeren in de terminal (dit vond ik moeilijk en ik weet niet zeker of die nu nog op mijn systeem staat)

Dus ik dacht misschien moet ik een andere iets krachtigere kaart kopen, dus ik heb nu deze:
Sapphire PULSE AMD RADEON RX 6400 GAMING 4GB Videokaart (140 euro)

Helaas hapert het beeld nog steeds bij het afspelen van films (bijna exact dezelfde hapering als de vorige kaart).

Screenshot met info zoals ik die nu zie:
https://ibb.co/ZKvwqmZ
Het systeem pakt dus wel automatisch de nieuw geplaatste grafische kaart op: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Device 743f

Kunt u mij helpen (middels het aanpassen van instellingen/drivers) bij het gebruiken van deze kaart zonder dat hij hapert tijdens het afspelen van film?
Of zou ik beter een NVIDIA kaart proberen met hun (gesloten source) drivers?

Als het heel ingewikkeld wordt, dan kan ik ook gewoon de HDMI-kabel erin en eruit blijven halen wanneer ik mijn TV wil aansluiten op mijn pc.

Bij voorbaat dank :)
Gebruikersavatar
emvedeesje
Guru
Guru
Berichten: 788
Lid geworden op: Zo 17 Jun 2018, 11:03
Locatie: Aalter-Ovl-Belgie

Re: Grafische kaart geplaatst maar beeld hapert bij afspelen film

Berichtdoor emvedeesje » Di 04 Jun 2024, 16:47

Zijn er drivers beschikbaar in het stuurprogrammabeheer?
Mint cinnamon fan
Mint cinnamon-21.3 (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)
Victor987
Junior
Junior
Berichten: 60
Lid geworden op: Ma 10 Feb 2020, 15:41

Re: Grafische kaart geplaatst maar beeld hapert bij afspelen film

Berichtdoor Victor987 » Di 04 Jun 2024, 19:16

Na het plaatsen van de eerste kaart, en nu met de tweede kaart, gaf/geeft hij aan dat er geen extra stuurprogramma's nodig zijn.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 851
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Grafische kaart geplaatst maar beeld hapert bij afspelen film

Berichtdoor DeBaas » Di 04 Jun 2024, 19:35

Kijk eens in het BIOS of de ingebouwde video kan worden uitgeschakeld.
Victor987
Junior
Junior
Berichten: 60
Lid geworden op: Ma 10 Feb 2020, 15:41

Re: Grafische kaart geplaatst maar beeld hapert bij afspelen film

Berichtdoor Victor987 » Wo 05 Jun 2024, 01:11

De ingebouwde video werd uitgeschakeld nadat ik de eerste grafische kaart had geplaatst, ik las online dat dat gebruikelijk is.
Ik heb hem daarna weer ingeschakeld.

Het in en uit schakelen in de BIOS lijkt geen effect te hebben.
Wat ik vanavond wel merkte toen ik dat aan het testen was, is dat als ik mijn monitoren op de grafische kaart doe, alles goed gaat.
Zodra ik de HDMI-kabel van mijn tv in het moederbord steek, gaat het film bewegend beeld haperen op de monitoren aangesloten op de grafische kaart.
Haal ik de HDMI-kabel van mijn tv uit het moederbord, dan geeft de grafische kaart vrijwel direct weer goed beeld.

Als ik een HDMI-kabel aansluit zonder apparaat aangesloten op de kabel, dan blijft het beeld ook goed.

1 beeld op de grafische kaart en 1 in het moederbord lijkt ook niet lekker samen te gaan.
Victor987
Junior
Junior
Berichten: 60
Lid geworden op: Ma 10 Feb 2020, 15:41

Re: Grafische kaart geplaatst maar beeld hapert bij afspelen film

Berichtdoor Victor987 » Wo 05 Jun 2024, 01:15

Film afspelen op het moederbord, zonder een ingang van de grafische kaart te gebruiken, gaat ook haperend.

Haal ik de grafische kaart eruit, dan pakt hij de intel driver zoals voorheen en dan is het beeld meteen weer goed.
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 851
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Grafische kaart geplaatst maar beeld hapert bij afspelen film

Berichtdoor DeBaas » Wo 05 Jun 2024, 10:00

Timing, compatibillity of te weinig rekenkracht door verschillend merk/type videokaart/chips of processor waardoor de beide video processoren zichtbaar alternerend worden aangesproken.
Denk ik........
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1639
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Grafische kaart geplaatst maar beeld hapert bij afspelen film

Berichtdoor stegiman » Wo 05 Jun 2024, 10:09

Ik zou nieuwe driver (klik) downloaden en installeren.
Wel vooraf eerst backup maken met Timeshift
Gebruikersavatar
DeBaas
Moderator
Moderator
Berichten: 851
Lid geworden op: Di 21 Sep 2010, 23:00
Locatie: Den Haag

Re: Grafische kaart geplaatst maar beeld hapert bij afspelen film

Berichtdoor DeBaas » Wo 05 Jun 2024, 21:24

Mogelijk ook de Intel® UHD graphics driver blacklisten
Victor987
Junior
Junior
Berichten: 60
Lid geworden op: Ma 10 Feb 2020, 15:41

Re: Grafische kaart geplaatst maar beeld hapert bij afspelen film

Berichtdoor Victor987 » Vr 07 Jun 2024, 21:46

Bedankt voor de reacties :)

Ik heb de AMD-driver vanaf de link gedownload en daarmee gestoeid, maar ik denk inderdaad ook dat deze kaart te weinig rekenkracht heeft voor wat ik wens.

Aldoende ben ik gaan lezen over de rekenkracht van grafische kaarten/GPU, en kwam tot mij het inzicht dat deze ook worden gebruikt voor Language Learning Models/AI Chat, maar dan lokaal op de desktop (zonder internet > meer privacy als het goed is).
Heel interessant, maar dat vergt ook wat meer onderzoek voor mij als nieuweling.

Is dit iets waarvan ik mag vragen of u daar al bekend mee bent en/of gebruik van maakt?

Ik vond onder Programmabeheer Bavarder en Alpaca, daarmee zou je dus mogelijk de VRAM van de grafische kaart ook kunnen inzetten voor deze nieuwe technologie.

Ik hoop niet dat u het erg vindt dat mijn initiële ondersteuningsvraag nu een beetje een andere kant opgaat, maar als ik dan toch een krachtigere grafische kaart ga kopen, dan neem ik graag de mogelijkheid mee om die ook te gebruiken voor GPU-rekenkracht voor andere (toekomstige) toepassingen.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1639
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Grafische kaart geplaatst maar beeld hapert bij afspelen film

Berichtdoor stegiman » Vr 07 Jun 2024, 23:41

Oppassen met duurder videokaarten want je moet ook rekening mee houden dat Medion voeding zodanig kies dat net voldoende is om het systeem te doen draaien.
Duurder videokaart verbruik ook veel wattage.
Victor987
Junior
Junior
Berichten: 60
Lid geworden op: Ma 10 Feb 2020, 15:41

Re: Grafische kaart geplaatst maar beeld hapert bij afspelen film

Berichtdoor Victor987 » Za 08 Jun 2024, 11:45

Bedankt voor de tip stegiman, daar ben ik zeer zeker mee geholpen en ik zal daar rekening mee houden.

Ik denk dat ik nu ook beter begrijp waarom de BIOS, de poorten op het moederbord automatisch op disabled zette, toen ik de grafische kaart in de pc had gedaan:
- Om voeding te besparen op het moederbord en te kunnen leveren aan de grafische kaart
- Om de kans op storingen te verkleinen

Misschien dat ik voor mijn wensen het beste een grafische kaart heb, waarbij ik alle drie de kabels in de kaart stop, en de poorten op het moederbord laat voor wat ze zijn.
Kan dan ik in de BIOS de setting weer op disabled zetten.

Dan hoef ik de kabels niet meer erin en eruit te halen als ik tv wil kijken, en ik heb dan aanzienlijk mooier beeld dan wanneer ik de HDMI-poort op het moederbord gebruik.
stegiman
Moderator
Moderator
Berichten: 1639
Lid geworden op: Zo 17 Nov 2019, 15:12

Re: Grafische kaart geplaatst maar beeld hapert bij afspelen film

Berichtdoor stegiman » Za 08 Jun 2024, 16:10

Als je probleem heb met bios dan kan het zijn dat je bios update moet doen.
Op deze [urlhttps://www.medion.com/be/nl/service/]pagina (klik)[/url] vul je MSN nr in en dan weet je welke driver / bios update er is.
MSN nr vind je op etiket (achterkant, zijkant of bovenkant)
Victor987
Junior
Junior
Berichten: 60
Lid geworden op: Ma 10 Feb 2020, 15:41

Re: Grafische kaart geplaatst maar beeld hapert bij afspelen film

Berichtdoor Victor987 » Zo 09 Jun 2024, 13:03

De bios is up-to-date.

De voeding van mijn Medion pc is (slechts) 250 W.
Een kleine videokaart heeft al als aanbevolen minimum 300 W.
Ik heb hier niet naar gekeken bij de aanschaf van de kaart.

Ik ga de kaart netjes retourneren en voorlopig gewoon de kabel met de hand erin en eruit halen wanneer nodig.

Ik had mijn Beeldscherminstelling altijd op 4k resolutie staan (omdat ik dacht; dat hoort bij een 4K-tv).
Maar ik kwam erachter dat als ik een 1080p film kijk, ik de beeldscherminstelling ook beter op 1080p kan zetten (ik deed dus blijkbaar aan up-scaling).
Bij 1080p kan ik ook meer dan 30 Hz beeld doorgeven.

Het was een leerzaam avontuur.

Nogmaals super bedankt voor het meedenken :)

Terug naar “Hardware en Drivers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten