Laptop scherm inactief

Allerhande Hardware vragen
mutse
Held
Held

Re: Laptop scherm inactief

Berichtdoor mutse » Ma 16 Dec 2024, 17:10

@ felix,
Ik heb zelf het idee dat er iets is veranderd in de Bios alleen heb ik daar nog geen antwoord op gekregen of dit mogelijk is?
Ja, er kan iets gewijzigd zijn in het Bios ...

Zie bericht:
Berichtdoor mutse » Zo 15 Dec 2024, 22:31
@ felix,

zet het Bios terug in zijn standaardinstellingen is misschien een mogelijkheid.
Zorg er ook voor dat de tijd - en datuminstelling juist ingesteld zijn!
Ik heb het voorstel gedaan om het Bios terug in te stellen naar zijn fabrieksinstellingen.
Bij deze ... voer dat eens uit (controleer daarna of de tijd en datum correct zijn)

Meer info daarover /hulp:

- https://www.nationaalcomputerforum.nl/t ... ten.20304/
- https://www.remarkt.nl/blog/laptop-teru ... ndleiding/
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Ma 16 Dec 2024, 19:43

Wat voor laptop heb je?
Ik heb een Clevo laptop en daarvan gaat het scherm ook vaak op zwart, met name als ik de browser start bij bepaalde websites. (homepage Freedom bijvoorbeeld) met of zonder ander beeldscherm aangesloten. Ik heb ondervonden dat als ik de browser van schermvullend afhaal en bijvoorbeeld verklein naar een kwart van het oppervlakte het wel goed gaat. We (leverancier en ik) zijn er nog steeds niet achter wat het nou precies is. Soms helpt een andere kernel eventje, maar vaak ook niet.
Linux Mint 20.3 & 21.3 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 & 22 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
mutse
Held
Held

Berichtdoor mutse » Di 17 Dec 2024, 10:53

Lees het volgende eens en voer dit ook uit:

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.co ... n.html#ID7
Slaapstand of pauzestand werkt niet goed: uw computer raakt van slag of zelfs in coma.

7. Dit komt bij sommige apparatuur voor, en helaas.... er is nog geen oplossing voor. Schakel de stand die problemen geeft daarom liever uit, als die bij uw computer niet werkt.
Hopelijk, voor jou, een mogelijke oplossing. ??

Succes.
Linux 'Rolling Release' Maté 64-bit
Felix
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Felix » Wo 18 Dec 2024, 18:52

Dankjewel aan alle mensen die gereageerd hebben de afgelopen week.

Helaas heeft het nog niet geleid tot een positief resultaat.

Ik heb ondertussen alle bovengenoemde dingen uitgeprobeerd zoals:

--) Energie / systeem en stuurprogramma instellingen nagekeken en up to date gemaakt.
--) Windows-toets + P of Ctrl verschillende malen ingedrukt. De FN toetsen zoals helderheid gebruikt.
--) Bios op verschillende manier terug naar standaard instellingen gezet en Cmos battery verwijderd en na een uur teruggeplaatst.
--) De datum en tijd van Bios staan goed.
--) Nogmaals Back-up van TimeShift proberen terug te zetten.

Ik heb nog niet een volledige nieuwe installatie gedaan omdat ik niet het idee heb dat het zou werken omdat hij in de Bios het beeldscherm niet herkend. Daarbij moet ik dan ook weer alle handmatige dingen weer gaan instellen

Weet iemand of de bios fundamenteel aangepast wordt tijdens een installatie? Of wordt allen het besturingssysteem toegevoegd en ingevuld in de bijbehorende lijsten?
Swake
Held
Held

Berichtdoor Swake » Vr 20 Dec 2024, 11:41

Een paar antwoorden op je vragen
3) accu losgekoppeld en aan-uit button 30 seconden vast gehouden, computer herstart.
Was de stroomkabel nog aangesloten , en zit die accu constant in de laptop ?
3) accu losgekoppeld en aan-uit button 30 seconden vast gehouden, computer herstart.
Nogmaals dezelfde vraag . Was de stroomkabel nog aangesloten ?
Weet iemand of de bios fundamenteel aangepast wordt tijdens een installatie? Of wordt allen het besturingssysteem toegevoegd en ingevuld in de bijbehorende lijsten?
Ik veronderstel dat het hier om een UEFI BIOS gaat . Het UEFI BIOS op zichzelf is een mini besturingssysteem wat word opgestart bij het het aanzetten van de PC vooraleer het geinstalleerde besturingssysteem opstart .
Een BIOS reset doe je niet alleen door het CMOS batterijtje eens te verwijderen en terug te plaatsen .
De batterij, stroomkabel , en alle randapparatuur moet ook uit de laptop verwijdert worden als er ventueel randapparatuur is aangesloten , bijv . USB bluetooth stick voor draadloze muis is ook randappatuur .
Een UEFI BIOS word fundamenteel aangepast als je een BIOS update van de fabrikant installeert .
Kun je eventueel eens de gegevens plaatsen van het extern beeldscherm .

Wat doet het UEFI BIOS voor het besturingssysteem start
https://techpulse.be/achtergrond/215297 ... s-opstart/
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x
Linuxtips
Felix
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Felix » Vr 20 Dec 2024, 18:35

Een paar antwoorden op je vragen
Was de stroomkabel nog aangesloten , en zit die accu constant in de laptop ?
Nogmaals dezelfde vraag . Was de stroomkabel nog aangesloten ?
Ik veronderstel dat het hier om een UEFI BIOS gaat . Het UEFI BIOS op zichzelf is een mini besturingssysteem wat word opgestart bij het het aanzetten van de PC vooraleer het geinstalleerde besturingssysteem opstart .
Een BIOS reset doe je niet alleen door het CMOS batterijtje eens te verwijderen en terug te plaatsen .
De batterij, stroomkabel , en alle randapparatuur moet ook uit de laptop verwijdert worden als er ventueel randapparatuur is aangesloten , bijv . USB bluetooth stick voor draadloze muis is ook randappatuur .
Een UEFI BIOS word fundamenteel aangepast als je een BIOS update van de fabrikant installeert .
Kun je eventueel eens de gegevens plaatsen van het extern beeldscherm .

Wat doet het UEFI BIOS voor het besturingssysteem start
https://techpulse.be/achtergrond/215297 ... s-opstart/
Alle kabels waren los van de laptop toen ik de accu heb losgekoppeld. Ook alle USB adapters van muis/toetsenbord enz.. waren losgekoppeld.
Ik heb ook een uur de CMOS batterij los gehad van de computer ook alles zonder kabels of adapters.
De Bios zou dus compleet gereset moeten zijn alleen doet mijn laptopscherm het nog altijd niet.

Ik heb een LG 27UL500 4k scherm als extra scherm.
DeBaas
Moderator
Moderator

Berichtdoor DeBaas » Vr 20 Dec 2024, 23:10

https://thelinuxcode.com/display_bright ... mmandline/

Verschillende modes om de helderheid en backlight in te stellen.
Felix
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Felix » Za 04 Jan 2025, 16:10

Helaas heeft alles wat er benoemd is niet geholpen.
De laptop gaat terug naar de leverancier en krijg het geld terug omdat het nog onder de garantie valt.

Dankjewel allemaal voor de reacties en moeite die iedereen heeft gestoken in het zoeken naar een oplossing.

Terug naar “%s” Hardware en Drivers