HP printer cancelt opdrachten. Oplossing.

Allerhande Hardware vragen
Lucien
Held
Held

HP printer cancelt opdrachten. Oplossing.

Berichtdoor Lucien » Di 21 Jan 2025, 18:45

Ik heb een printer HP LaserJet Pro M15w die ik nooit aan de praat kreeg met Linux Mint. Iedere printopdracht werd door de printer gecanceld. Alle instellingen stonden goed maar ook fora en ingeschakelde kundigen hadden er geen verklaring voor en alle tips werkten niet, dus printte ik vanaf mijn Windows laptop.

Vandaag nog eens op internet gezocht. Het probleem komt veel meer voor. Vond iemand met een ander type HP LaserJet die de oplossing had gevonden. Bij 'Instellingen' van de printer stond RGB (kleur) ingesteld terwijl het een zw/w printer is. Gewijzigd in Monochrome en probleem was opgelost. Bleek bij mij hetzelfde geval te zijn! Ik kan nu dus gewoon vanaf mijn Mint laptop en desktop printen.

Alleen geen idee waarom printen met die verkeerde instelling dan wel werkte vanaf mijn Windows laptop en Iphone. Bij het (opnieuw) installeren van de zw/w-printer wordt blijkbaar automatisch RGB ingesteld, dus controleren! Hopelijk kan dit HP printproblemen bij anderen oplossen.
dirkjanl
Guru
Guru

Re: HP printer cancelt opdrachten. Oplossing.

Berichtdoor dirkjanl » Di 21 Jan 2025, 18:53

Top dat je dit hier meldt!
Linux Mint 20.3 & 21.3 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 21.3 & 22 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Lucien
Held
Held

Re: HP printer cancelt opdrachten. Oplossing.

Berichtdoor Lucien » Di 21 Jan 2025, 23:21

Graag gedaan!
Het blijkt vaak voor te komen dat de HP zwart/wit laserprinter goed werkt, maar na een upgrade van Mint, maar soms ook na het uit- en weer aanzetten(!) de printopdrachten cancelt. Monochrome is dan vanzelf naar RGB gewijzigd!
Je lost het als volgt op: Ga naar Beheer en klik in de rechter colom op de printernaam (HP etc). Er verschijnt een schermpje met een plaatje van de geactiveerde printer. Klik op dat plaatje(!) en ga naar Eigenschappen. Klik in het scherm dat verschijnt op Printeropties. Verander in het scherm dat verschijnt RGB in Monochrome. Klaar.

Terug naar “%s” Hardware en Drivers