HP printer cancelled printopdrachten

Allerhande Hardware vragen
Lucien
Held
Held

HP printer cancelled printopdrachten

Berichtdoor Lucien » Vr 05 Jul 2024, 14:44

Weet niet meer of ik dit topic ooit eerder had geplaatst, maar dat leverde dan geen positief resultaat op en probleem is nu groter. Ik heb een zw/w printer HP Laserjet M15w met 'direct print´. Heeft na aanschaf prima draadloos gewerkt, maar na een upgrade van Mint niet meer. De printer wordt wel gezien, maar ik krijg na printopdracht de melding 'printing cancelled'. Zelfde probleem via mijn desktop met Mint. Ik printte dan tot voor kort maar via een usb-kabbeltje, maar dat werkt sinds kort nu ook niet meer. Printen vanaf iPhone, Android phone en Windows 10 laptop werkt perfect.
stegiman
Moderator
Moderator

Re: HP printer cancelled printopdrachten

Berichtdoor stegiman » Vr 05 Jul 2024, 15:20

Herstart de printer eens door stroomkabel uit te strekken en 1 minuut wachten en weer aanzetten.
Werkt het nog niet dan printer stroom uitzetten en dan verwijderen en herstart de pc en mogelijk zal Linux de printer driver zelf installeren .
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Za 06 Jul 2024, 17:55

Dat eerste is in feite al wat ik normaal doe. De printer staat altijd stroomloos. Als ik hem op netspanning zet duurt het toch zeker een paar minuten voordat hij door de laptop wordt gezien. Die minuut wachten krijgt hij dus ruimschoots.
Tweede optie net uitgevoerd. Na printopdracht geven verschijnt die rechtsboven in een zwart veldje. Maar dan verschijnt in het printer-icoontje rechtsboven (mijn werkbalk zit boven) een paar keer een rood blokje, gevolgd door weer zo'n zwart veldje met 'printing cancelled´.
stegiman
Moderator
Moderator

Berichtdoor stegiman » Zo 07 Jul 2024, 08:00

Ga naar afdrukbeheer of afdrukinstellingen als je op zoekopdracht ingeeft en zie je daar nog afdruktaken?
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Zo 07 Jul 2024, 08:10

Kan je inloggen op het IP-adres van de printer? Kijk daar anders eens wat er fout is gegaan.
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
HWE64
Held
Held

Berichtdoor HWE64 » Zo 07 Jul 2024, 08:53

Kun je niet een kernel terug gaan en dit proberen?
Niet panikeren, er is een Mintforum

1] LM 22.1 Xfce (Dell deskt. hoofd pc). 2] LM 22.1 Xfce/LMDE 6 Xfce/Clevo lapt). 3] LM 22.1 Xfce (Dell Lapt). 4] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce (HP Desk test pc). 5] ChromeOS Flex (Dell desktop). 6] W11 HP 800 Mini
Swake
Held
Held

Berichtdoor Swake » Zo 07 Jul 2024, 10:07

Dat eerste is in feite al wat ik normaal doe. De printer staat altijd stroomloos.
Wat is de juiste reden waarom je de printer zonder stroom zet , die heeft toch een aan / uit knop om aan en uit te zetten . En daar zit volgens mij vast en zeker je probleem .
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x
Linuxtips
Swake
Held
Held

Berichtdoor Swake » Zo 07 Jul 2024, 10:11

Dat eerste is in feite al wat ik normaal doe. De printer staat altijd stroomloos.
Wat is de juiste reden waarom je de printer zonder stroom zet , die heeft toch een aan / uit knop om aan en uit te zetten . En daar zit volgens mij vast en zeker je probleem .
Printen vanaf iPhone, Android phone en Windows 10 laptop werkt perfect.
Wat betekent dat je dan via het mobiele netwerk print en niet via het draadloos thuisnetwerk !
Mobiel printen betekent dat je een printopdracht naar de printer stuurt zonder dat er tussenkomst gebeurt van modem/router .
En ik zie dat deze printer mobiel printen functie aan boord heeft .
https://support.hp.com/nl-nl/document/c05942976
PC1: Ubuntu 20.04.x : LMDE6
PC2: LMDE6 : Manjaro Linux 24.0.x : Linux Mint 21.x :Ubuntu 22.04.x
Linuxtips
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Zo 07 Jul 2024, 16:16

Er staan na de gecancelde printopdrachten geen afdruktaken in afdrukbeheer.
De printer staat een etage hoger op het stroomnet aangesloten via een Tapo-switch die ik via mijn iphone aan/uit zet. Heeft altijd prima gewerkt tot de Mint-upgrade en het werkt nog steeds goed met mijn iphone, android phone en Windows laptop. Dat kan dus het probleem niet veroorzaken lijkt me.
Waar ik het IP adres kan vinden weet ik niet.
De printer kan via wifi werken en via Direct print. Ik heb begrepen dat de printer automatisch zelf verbinding maakt met mijn wifi en dat Direct print buiten mijn wifi om gaat. Daarom heb ik destijds de printer gewoon aangesloten zonder me er in te verdiepen en het ding werkte meteen perfect plug and play, ook met Mint. Maar nu dus alleen niet meer met Mint.
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Zo 07 Jul 2024, 17:53

Heb net via mijn iphone geprint via HP Smart, dus Direct print, en nog een keer met de iphone via het thuis-netwerk, dus de wifi. Werkt allebei. Heb met veel moeite de reset optie van deze printer gevondent en de factory reset gedaan. Maakt niets uit. Hij toont de opdracht, maar daarna zie ik paar rode blokje bij printer-icoontje en vervolgens komt de melding printing cancelled.
In afdrukbeheer is de printer zichtbaar en als ik daarop klik zijn alle instellingen ok. Printer is actief en gereed voor printopdrachten. De HP-device manager ziet de printer echter niet.
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Zo 07 Jul 2024, 19:08

Waar ik het IP adres kan vinden weet ik niet.
Normaal gesproken zou je die in je router moeten kunnen zien. Hier een afbeelding van mijn Brother:
Afbeelding
Linux Mint 20.3 & 22.1 Cinnamon op productie PC's. Op testbak LM 22.1 Cin. APLinux op MuziekPC Gouden tips: viewtopic.php?f=1&t=3264
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Zo 07 Jul 2024, 23:24

Kan niet in mijn router komen. Blijkbaar verkeerd wachtwoord. Kan ik dus even niets mee.
Maar ik vraag me af, als de printer niet via mijn wifi werkt, dan zou Direct print (buiten mijn wifi om) dat toch automatisch moeten overnemen? Zo werkt dat wel als ik op mijn Windows laptop de wifi uitschakel.

Had overigens hiervoor een Samsung laserprintertje dat via usb jaren probleemloos werkte tot een upgrade van Mint. Nooit meer aan de praat gekregen, maar werkt nog steeds prima met Windows. Is dus duidelijk een Mint dingetje.
stegiman
Moderator
Moderator

Berichtdoor stegiman » Zo 07 Jul 2024, 23:31

Open terminal en kopieer onderstaande tekst en plak met de rechtermuisknop achter >
Code: Selecteer alles
sudo nano /etc/cups/printers.conf
Bij DeviceURI socket: ziet je IP adres van uw printer
Geef nu toetsen Ctrl + X

Typ nu in terminal dit
ifconfig
Je ziet in de tweede regel IP adres en komt dat overeen met uw IP range zoals bijvoorbeeld 192.168.0.XXX of 192.168.1.XXX of andere IP adres range

Zo ja dan in terminal dit doen:
lpinfo --include-schemes dnssd -v
Ziet je uw printer?
Lucien
Held
Held

Berichtdoor Lucien » Ma 08 Jul 2024, 14:25

IP printer opzoeken ging in Windows simpel: instellingen>printers>eigenschappen en het is 192.168.86.189 Als ik die regel in de terminal plak gebeurt er niets. Twee keer gebrobeerd. Wordt ook niet om wachtwoord gevraagd.
Achter dat IP adres staat ook nog :3911/ Moet dat er dan misschien ook achter?
dirkjanl
Guru
Guru

Berichtdoor dirkjanl » Ma 08 Jul 2024, 15:17

:3911/

Dat is denk ik de poort, gewoon proberen zou ik zeggen.

Terug naar “%s” Hardware en Drivers