Opstartproblemen 'Olivia'(15) XFCE

Allerhande Hardware vragen
BertOnLine
Nieuweling
Nieuweling

Opstartproblemen 'Olivia'(15) XFCE

Berichtdoor BertOnLine » Wo 18 Sep 2013, 11:43

Ik heb een probleem met LinuxMint 15 'Olivia' XFCE, zowel 32-bits als 64-bits.
Mijn moederbord: MSI GF615M-P33 (met ingebouwde NVIDIA GeForce 6150SE); processor AMD Athlon II X2 215; 4GB werkgeheugen.
Mijn uiteindelijke doel is overstappen op 15 XFCE, bij voorkeur 64-bits, maar ik wil eerst even proefdraaien met de LiveDVD/ USB. Met Universal USB-installer heb ik twee USB-sticks bootable gemaakt.

LinuxMint 13 LTS XFCE 32-bits start probleemloos op vanaf DVD. Het programma werkt prima, maar de eerste stappen moet ik wel met een niet USB toetsenbord doen; USB herkent-ie niet. Mijn USB-muis en USB-toetsenbord kan ik gewoon gebruiken als het bureaublad in beeld komt.

Olivia XFCE 32-bits en 64-bits: ik krijg het keuzemenu, ik kies optie 1 'starten' (alles te bedienen vanaf niet-USB-toetsenbord). Soms krijg ik dan het startscherm in beeld, maar dat valt ook weer weg. Een zwart scherm is het gevolg. Ik heb het een keer meegemaakt dat ik nog even de muis over het bureaublad kon bewegen, maar toen was de USB-muis ook weer snel weg en stond het systeem vast (of grijs scherm, zonder onderbalk, of pikzwart scherm).

Ik heb gekeken naar het volgende om het probleem op te lossen:
- secureboot moet uitstaan - ik kan secureboot niet in mijn BIOS vinden. Wel secure virtual machine - die is enabled. Moet ik die uitzetten? Ik doe dat niet graag omdat ik toch een beetje bang ben en geen echte computeroloog ben.
- PAE - dat kan toch geen probleem zijn? Mijn moederbord/ processor zijn van een jaar of vier, vijf terug.

Ik ben benieuwd of iemand me kan helpen om 'Olivia' tot leven te brengen op mijn computer.
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Re: Opstartproblemen 'Olivia'(15) XFCE

Berichtdoor Arie » Wo 18 Sep 2013, 18:25

Zet de olivia iso's eens met dd op je usb stick ipv dat tooltje.

Code: Selecteer alles

sudo dd if=filenaam of=/dev/sdX
if= filenaam de naam van je iso incl. het pad ( zelf open ik altijd een terminal vanuit de map waar het bestand staat, pad is dan niet nodig )

of= /dev/sdX X is de letter die bij je usb stick hoort, meestal is het sdb of sdc
Je kan dit makkelijk achterhalen met

Code: Selecteer alles

sudo fdisk -l
Beste manier om iso's te downloaden is overigens via torrent ipv HTTP. Torrent heeft ingebouwde foutcontrole / correctie, HTTP niet, je moet dan zelf de iso controleren.
Afbeelding
BertOnLine
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor BertOnLine » Zo 22 Sep 2013, 23:39

Hai Arie,
Sorry voor mijn trage reactie, maar ik heb je voorstel helemaal gevolgd. Het lukt me alleen niet om het bestand via een torrent te downloaden, dus ik heb het weer via HTTP gedaan, alleen nu via een andere 'provider'. Vervolgens volgens je aanwijzingen een usb-stick 'overschreven' met Olivia 64-bits en het resultaat was uiteindelijk als vanouds. Alleen ging het nu wat sneller.
Wat er gebeurde: scherm toont linux-mint in het midden, op een gegeven moment krijg ik de gewone balk onderaan en bovenaan te zien, maar het scherm middenin is zwart. Vervolgens verandert het scherm in egaal grijs en dat is het: het geheel staat vast.
Persoonlijk heb ik het idee dat het niet aan de usb-stick ligt, maar aan mijn hardware/ hardeware-instellingen in combinatie met Olivia.
BertOnLine
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor BertOnLine » Wo 25 Sep 2013, 08:58

Nog even gecheckt: een vergelijkbaar probleem doet zich voor bij Lubuntu 12.4 en Ubuntu 13.4.
12.4 start probleemloos op, 13.4 loopt snel vast (gaat wel heel snel als je Firefox opent).
Zit er in de basis van deze systemen een verschil dat soms dit probleem veroorzaakt?
BertOnLine
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor BertOnLine » Do 26 Sep 2013, 12:03

Na wat zoeken op het internet werd mijn vermoeden bevestigd: het ziet 'diep'. Inmiddels heb ik het BIOS geflasht en een nieuwe NVIDIA-driver (videokaart 'on board') geinstalleerd. Op dit moment werkt in ieder geval Ubuntu 13.04 prima in de 'uitprobeerversie' (opstarten vanaf DVD). Ook geen vastloper meer vanuit Firefox. Zie ook http://forums.mozillazine.org/viewtopic ... &t=2731169
LinuxMint Olivia 64-bits blijft echter vastlopen als ik opstart vanaf DVD.

Terug naar “Hardware en Drivers”