[mint 15] Te grote letters na installatie drivers

Allerhande Hardware vragen
theancientone
Junior
Junior

[mint 15] Te grote letters na installatie drivers

Berichtdoor theancientone » Za 12 Okt 2013, 13:40

Hallo iedereen!

Eigenlijk weet ik niet heel goed waar ik dit kwijt moest maar het heeft er wel mee te maken denk ik.

Ik heb een widget op mijn desktop staan die aangeeft hoe warm mijn grafische kaart is en zo nog wel meer hardware. In eerste instantie wist ik niet wat het was tot dat ik op google ging kijken. Het bleek mijn grafische kaart te zijn en die was voor mijn doen nogal warm. Daar waar ik normaal tussen de 60 graden en 70 graden in zit was hij 75 graden tot 80 graden. Op zich is dat niet zo erg maar toen las ik over de drivers. Normaal zou ik deze geinstalleerd hebben met de installatie van het systeem maar deze keer was ik ze blijkbaar vergeten.

Dus ik de drivers geinstalleerd. Normaal als ze geinstalleerd zijn dan krijg je een melding dat je opnieuw op moet starten maar deze keer niet. Voor de zekerheid heb ik de computer toch opnieuw gestart en toen wachtte mij een verrassing. Nu staan er hele grote koeien letters en cijfers in mijn beeldscherm die ik niet kleiner lijk te krijgen.

Door naar de systeeminstellingen te gaan en daarna naar het uiterlijk van programma's kreeg ik het lettertype iets kleiner maar niet veel. Normaal staan ze op 8, 9 of 10 gelang wat prettig is. Echter moet ik ze nu op 4 zetten om het een beetje leesbaar te houden. Echter lijkt dit niet voor alles te werken omdat sommige widgets nog altijd koeien letters bevatten. Ik heb al geprobeerd om deze te verwijderen en opnieuw toe te voegen maar dit helpt echter niet.

Graag zou ik wat hulp hier bij willen. Hoe krijg ik mijn letters weer normaal?

Extra informatie:
- Grafische kaart: Nvidia G-force GT7600 (G73)
- Oude drivers: Nouveau (versie: geen idee)
- Drivers: nvidia-304.88-0ubuntu1 (aanbevolen)
- Desktop: KDE (versie: geen idee)
"The future is predeterment by the character of those who shape it."
Maik
Held
Held

Re: [mint 15] Te grote letters na installatie drivers

Berichtdoor Maik » Za 12 Okt 2013, 14:31

Zet de DPI eens op 96 via dezelfde Systeeminstellingen, Application Appearance, Fonts en dan vink je Force fonts DPI aan als dat nog niet het geval is zodat je de DPI manueel kan aanpassen.

Een bekend probleem wat bij sommige nVidia kaarten voor komt en ook bij de Xfce desktop.
MEDION E6232: LMDE3 Cinnamon 64 Bit Lenovo Thinkpad T410: Linux Mint 19.2 Cinnamon 64 Bit Acer Aspire One ZG5: Linux Mint 19.2 Xfce 32 Bit
Nederlandstalige Info over Linux Mint: Linux Mint NL Wiki
theancientone
Junior
Junior

Berichtdoor theancientone » Za 12 Okt 2013, 15:09

Dank je, dit werkt een stuk beter!
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Za 12 Okt 2013, 15:56

Graag gedaan en ik kan geloven dat dit beter werkt. Ik ben het zelf ook vaak genoeg tegengekomen tot vervelens toe. Gelukkig is het simpel op te lossen. :)
MEDION E6232: LMDE3 Cinnamon 64 Bit Lenovo Thinkpad T410: Linux Mint 19.2 Cinnamon 64 Bit Acer Aspire One ZG5: Linux Mint 19.2 Xfce 32 Bit
theancientone
Junior
Junior

Berichtdoor theancientone » Za 12 Okt 2013, 16:47

Hmm, dat laat de vraag reizen waarom er niets aan gedaan word. Dit was overigens de eerste keer dat ik hier mee te maken kreeg.
Maik
Held
Held

Berichtdoor Maik » Za 12 Okt 2013, 18:21

Het is niet alleen het geval bij Mint KDE en Xfce maar ook bij andere distro's. Het zal er wel mee te maken hebben op de manier waarop de gesloten nvidia driver geinstalleerd wordt, dus het proces en de configuratie. Hier kunnen de Linux ontwikkelaars niet veel aan doen en ligt de bal in het veld van nVidia om daar wat aan te veranderen. Het kan ook zijn dat het DE specifiek is wat niet goed samenwerkt met de gesloten driver, geen idee en zullen we het moeten nemen zoals het is.
theancientone
Junior
Junior

Berichtdoor theancientone » Zo 13 Okt 2013, 00:57

Ik heb er verder ook geen last van maar je moet het net wel even weten ;)

Terug naar “Hardware en Drivers”