Laptopscherm blijft zwart na dichtklappen

Allerhande Hardware vragen
frankiej
Nieuweling
Nieuweling

Laptopscherm blijft zwart na dichtklappen

Berichtdoor frankiej » Do 12 Feb 2015, 11:04

Hallo,
Ik heb mint 17.1 op mijn Asus A6J vlot werkend. Maar als ik het scherm van mijn laptop dichtklap en weer open, blijft ie zwart. Enige mogelijkheid die er nog is, is de aan/uit knop 4 seconden indrukken tbv. een harde sluit. Geprobeerd om ondanks geen beeld wachtwoord in te voeren met een enter, ook geen reactie. Escape doet ook niets, hij reageert nergens op.
In het energiebeheer bij (volgens mij) alle opties van scherm sluiten gekozen voor niets doen. Ik wil namelijk geen slaapstand of ruststand. Wat is eigenlijk het verschil tussen die twee?
Wat kan ik nog instellen hiertoe?
Asus A6J, 2 gb RAM, Linux Mint 17.1 Xfce
Asus F3F, 1 gb RAM, Windows 7 Ultimate
Desktop Asus geconfigureerd, 4 gb RAM, ook Win7 Ulti
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Re: Laptopscherm blijft zwart na dichtklappen

Berichtdoor Arie » Do 12 Feb 2015, 11:48

frankiej schreef:Ik wil namelijk geen slaapstand of ruststand. Wat is eigenlijk het verschil tussen die twee?

Bij slaapstand (hibernate) wordt alles op HD bewaard (in de swap partitie, die moet dus altijd iets groter zijn dan het RAM geheugen) en gebruikt je computer / laptop geen stroom, bij ruststand (suspend) wordt alles naar RAM weggeschreven en blijft dus een beetje stroom gebruiken.

Edit : mss heb je hier iets aan
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... ug/1259339
https://unix.stackexchange.com/question ... untu-12-04
Afbeelding
frankiej
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor frankiej » Za 14 Feb 2015, 16:29

Inmiddels weer wat wijzer geworden. Het probleem an sich is niet te voorkomen aangezien ATI de driver van de Radeon X1600 al even niet (meer) ondersteunt. Dit resulteert in het feit dat het scherm na uitschakeling niet meer opnieuw aangestuurd wordt. Kortom er is geen Mint driver beschikbaar. Wat ik lees op andere fora is dat een en ander nu waarschijnlijk werkt op een universele driver. In Driver Manager is de Radeon niet zichtbaar, er komt alleen een analoog modem naar voren waar Mint niks voor kan vinden en het daarom uitgeschakeld houdt. Overigens ben ik benieuwd waar ik een overzicht van alle apparaten kan vinden zoals in windows onder apparaatbeheer. De webcam werkt ook niet (ook geen driver voor beschikbaar) maar deze staat ook niet in de Driver Manager.

Ik heb een oplossing gecreëerd om, als ik het scherm toch per ongeluk sluit, redelijk netjes uit het zwart scherm te komen:
Het keyboard werkt op het moment van black screen wel normaal; daarop heb ik de F11 geconfigureerd om te rebooten en de F12 om volledig af te sluiten. Dat lijkt me beter dan afsluiten d.m.v. de aan/uit knop 4 seconden in te drukken ;-).
Asus A6J, 2 gb RAM, Linux Mint 17.1 Xfce
Asus F3F, 1 gb RAM, Windows 7 Ultimate
Desktop Asus geconfigureerd, 4 gb RAM, ook Win7 Ulti
Joan
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Joan » Do 19 Feb 2015, 17:01

Heb je al bij voorkeuren de Schermvergrendeling ingesteld?
Een korte beschrijving staat op http://wiki.linuxmintnl.nl/index.php?ti ... grendeling
Wil je een duidelijk antwoord? Stel dan een duidelijke vraag. , Kijk hoe dat moet bij Tips voor forumberichten.

Terug naar “Hardware en Drivers”