HP 2540 draadloos maken, hoe moet dat?

Allerhande Hardware vragen
bmwpiet
Senior
Senior

HP 2540 draadloos maken, hoe moet dat?

Berichtdoor bmwpiet » Zo 22 Mar 2015, 04:38

Ik heb een HP 2540 all in one, die het via de USB nu doet in Mint 17, maar hoe maak ik hem draadloos? Er zit WPS op en HPLIP is geinstalleerd,
Hij werd op de USB wel meteen herkend door het systeem.
Hoofd PC: Gebruikte laptop, Win 10. PC twee: HP Desktop 64 bits, Win7, Mint 18.3, Zolder PC: Dell Dimension, Windhoos, Linux.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Re: HP 2540 draadloos maken, hoe moet dat?

Berichtdoor Wilfried1954 » Zo 22 Mar 2015, 10:08

Met draadloos: wil je zeggen in het netwerk? Of wil je zeggen een draadloze verbinding met je machine (bijvoorbeeld Bluetooth)?

Voor het eerste (netwerk): Je moet natuurlijk wel een draadloos netwerk hebben. Je moet de printer instellen dat hij in het netwerk moet. Dat zou je ergens moeten vinden in de gebruiksaanwijzing. Dan moet hij een IP adres krijgen in je netwerk. Als je een router hebt met een ingebouwde DHCP server moet dat automatisch gaan, in het andere geval geef je hem een vast IP adres (trouwens dat vast IP kan je ook met een DHCP server maar zorg er dan voor dat het buiten het bereik ervan ligt). In de instellingen van de PC moet je in de printerinstellingen dan het IP adres invullen bij 'netwerkprinter'.

mvg, Wilfried
bmwpiet
Senior
Senior

Berichtdoor bmwpiet » Zo 22 Mar 2015, 18:48

Ik heb hier een draadloze router, waar mijn PC`s bedraad zijn aangesloten ivm de glasvezelsnelheid van 50 MB up en down.
Router is een eigendomsding van Linksys, WRT54 GC ver. 2
van 2009 zie ik nu. Wordt bijna tijd voor een andere router.
Alleen mijn smartphone heb ik hier nu draadloos op. De printer gaat nu via USB kabel.
Ik weet niet, wat DHCP is. Die wijsheid heb ik van een ander.
Hoofd PC: Gebruikte laptop, Win 10. PC twee: HP Desktop 64 bits, Win7, Mint 18.3, Zolder PC: Dell Dimension, Windhoos, Linux.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 24 Mar 2015, 11:10

Hier vind je de gebruiksaanwijzing van de printer: https://www.gebruikershandleiding.com/H ... 30051.html

Op pagina 49 staat beschreven hoe je hem moet configureren. Zo te zien lijkt het configureren nogal vlot te gaan. Je moet wel de gegevens hebben (naam - toegangscode) van je netwerk, maar dat kan je wel terugvinden in je smartphone.

mvg, Wilfried
bmwpiet
Senior
Senior

Berichtdoor bmwpiet » Di 24 Mar 2015, 15:14

Op mijn smartphone heb ik hem gevonden in de lijst van availabele networks (de printer) en de code ingevoerd in de telefoon , (die code wordt door de printer uitgeprint en hoort blijkbaar bij DIE printer). Volgens de telefoon is hij nu verbonden met mijn netwerk.

Alleen loop ik nu vast op bladzijde 49 van de handleiding bij Gewone Draadloze verbinding,
De CD, die ik in de doos vond is alleen voor Windows en Mac geschikt.

Als ik een printopdracht van de PC verstuur, dan gebeurd er niets, terwijl het lampje van de Wireless Direct Printing button brandt.

Op het uitgeprinte formulier staat een webadres, wat na invullen in Firefox geen resultaat heeft, war zit de Network TAB??

Nu even verder in Mint zelf.
bmwpiet
Senior
Senior

Berichtdoor bmwpiet » Di 24 Mar 2015, 17:02

Op mijn smartphone heb ik hem gevonden in de lijst van availabele networks (de printer) en de code ingevoerd in de telefoon , (die code wordt door de printer uitgeprint en hoort blijkbaar bij DIE printer). Volgens de telefoon is hij nu verbonden met mijn netwerk.

Alleen loop ik nu vast op bladzijde 49 van de handleiding bij Gewone Draadloze verbinding,
De CD, die ik in de doos vond is alleen voor Windows en Mac geschikt.

Als ik een printopdracht van de PC verstuur, dan gebeurd er niets, terwijl het lampje van de Wireless Direct Printing button brandt.

Op het uitgeprinte formulier staat een webadres, wat na invullen in Firefox geen resultaat heeft, war zit de Network TAB??

Nu even verder in Mint zelf.
In ieder geval kan ik nu direct vanaf mijn telefoon printen, als ik dat zou willen.
De printer is een 2,4 GHz type, zie ik in de specificaties.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Di 24 Mar 2015, 19:57

Wat je nu nog moet doen is een netwerkprinter toevoegen in Linux, zie schermafdruk hieronder. Het enige wat je moet doen is het IP adres invullen en de poort ( voor zover dit niet automatisch gebeurt). Daarna zou je de printer moeten kunnen zien in de eigenschappen ( zie de tweede schermafdruk)

Afbeelding

Afbeelding
bmwpiet
Senior
Senior

Berichtdoor bmwpiet » Wo 25 Mar 2015, 03:26

Wilfried
Het bovenste scherm kan ik niet vinden in afdrukbeheer,
het tweede scherm vond ik wel.

Ja, ik ben blond en ex- windows verslaafd.

Piet
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Wo 25 Mar 2015, 10:53

dag Piet,

Het bovenste scherm vind je door: menu - configuratiecentrum - knopje 'toevoegen'. Als je dan op 'netwerkprinter' klikt moet jouw printer verschijnen ineens met de juiste gegevens. Eventueel probeer je de printer nog een keer toe te voegen op die manier en instellen als default om zo nog eens te testen?

mvg, Wilfried
bmwpiet
Senior
Senior

Berichtdoor bmwpiet » Do 26 Mar 2015, 09:25

dag Piet,

Het bovenste scherm vind je door: menu - configuratiecentrum - knopje 'toevoegen'. Als je dan op 'netwerkprinter' klikt moet jouw printer verschijnen ineens met de juiste gegevens. Eventueel probeer je de printer nog een keer toe te voegen op die manier en instellen als default om zo nog eens te testen?

mvg, Wilfried
Ok, ja het is:

Configuratiescherm/hardware/printers/afdrukbeheer/printer toevoegen.
bmwpiet
Senior
Senior

Berichtdoor bmwpiet » Do 26 Mar 2015, 16:33

Ik ben weer een stap verder na het invullen in het configuratiescherm van het webadres van de printer. Daarna verscheen een lijst van fabrikanten en is er een stuurprogramma geïnstalleerd.
Bij het printen van een testpagina gebeurd er niets. Er staat nu een melding op mijn scherm Printer HP Deskjet niet verbonden?
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Vr 27 Mar 2015, 12:37

Als ik mij niet vergis zou Linux het merk en type van de printer zelf moeten vinden. Als je zelf hebt moeten de keuze maken dan lijkt het mij dat Linux niet kan verbinden met de printer. Je kan zelf testen of de verbinding in orde is door een TCP sessie te openen met de printer, dat doe je in terminal met telnet als volgt:

wilfried@wilfried-linux ~ $ telnet 10.10.16.20 9100
Trying 10.10.16.20...
Connected to 10.10.16.20.
Escape character is '^]'.

Als de verbinding niet werkt krijg je het antwoord zoals hieronder:
Trying 10.10.16.20...
telnet: Unable to connect to remote host: Connection refused

Als de verbinding niet lukt moet je de printer eens pingen, dat gaat zo:
wilfried@wilfried-linux ~ $ ping 10.10.16.20
PING 10.10.16.20 (10.10.16.20) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 10.10.16.20: icmp_seq=1 ttl=60 time=2.09 ms
^C

Als het IP adres niet kan gevonden worden krijg je dit antwoord:
From 10.10.16.22 icmp_seq=2 Destination Host Unreachable

En nu zit ik een beetje zonder inspiratie. Eens kijken wat deze tests je opleveren.

mvg, Wilfried
Arie
LMNLVip
LMNLVip

Berichtdoor Arie » Vr 27 Mar 2015, 12:59

Probeer het eens met hplip, zit in de pakketbronnen
http://hplipopensource.com/hplip-web/index.html
Afbeelding
bmwpiet
Senior
Senior

Berichtdoor bmwpiet » Zo 29 Mar 2015, 05:37

HP Lip en HPLIP Gui zijn geinstalleerd, het webadres van de printer is ingevuld bij eigenschappen is ingevuld en er is 1 keer draadloos een testpagina uit gerold.
Op de smartphone heb ik met de printer de installatie wizard doorlopen. Die is geslaagd.

Echter lijkt het wel, of Mint het Wifi gebeuren uit zet na het uitzetten van de PC.
Als ik bij " Netwerken-draadloos" de Wifi van de PC probeer aan te zetten, dan gaat dat niet altijd.
Ik heb een USB wireless stick in de PC. Mijn PC`s zijn verder bedraad aangesloten op het access point. Toch eens kijken of mijn laptop van zichzelf draadloos is. Misschien een denkfoutje.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Zo 29 Mar 2015, 11:04

Echter lijkt het wel, of Mint het Wifi gebeuren uit zet na het uitzetten van de PC.
Je kan nagaan of het netwerk normaal werkt en of de printer via het netwerk bereikbaar is met de eenvoudige tests die ik heb uitgelegd. Als je de printer niet kan pingen is er iets mis met het netwerk.

mvg, Wilfried

Terug naar “Hardware en Drivers”