Brother DCP-J752DW

Allerhande Hardware vragen
Harry
Nieuweling
Nieuweling

Brother DCP-J752DW

Berichtdoor Harry » Ma 03 Aug 2015, 10:45

Ik overweeg de Brother DCP-J752DW printer aan te schaffen.
Deze moet dan gaan draaien onder Linux Mint 17.2 Cinnamon 64 bit.
Op de website van Brother kom ik wel van alles tegen over Linux en hun printers, maar voor een Linux newby als ik wordt het niet voldoende duidelijk of deze printer (en scanner en kopieerder) inderdaad onder Linux Mint 17.2 64 bit kan draaien.
Ik heb het ook al aan Brother zelf gevraagd, maar die verwijzen weer 'gewoon' naar hun website, die mij dus niet voldoende duidelijkheid verschaft.
Als er iemand is die mij het duidelijk kan maken, heel graag.
Bij voorbaat hartelijk dank.
Dummy
Senior
Senior

Re: Brother DCP-J752DW

Berichtdoor Dummy » Vr 07 Aug 2015, 11:47

Via deze link kan je de drivers installeren: http://support.brother.com/g/b/download ... ng=English

(Niet in het Nederlands beschikbaar). Kies voor de driver tool, die installeert de printer en scanner in een keer. Als je dan voor deze tool hebt gekozen krijg je een scherm waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe te installeren. Op het moment dat je de naam van de printer moet installeren alleen DCP-J752DW invullen, dus geen Brother er voor of erna zetten!
Als je Windows heb leren kennen ga je van Linux houden.
nomko

Berichtdoor nomko » Vr 07 Aug 2015, 11:58

Via deze link kan je de drivers installeren: http://support.brother.com/g/b/download ... ng=English

(Niet in het Nederlands beschikbaar). Kies voor de driver tool, die installeert de printer en scanner in een keer. Als je dan voor deze tool hebt gekozen krijg je een scherm waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe te installeren. Op het moment dat je de naam van de printer moet installeren alleen DCP-J752DW invullen, dus geen Brother er voor of erna zetten!

Let erop dat je de .deb bestanden binnenhaalt! Deze zijn direct na download aanklikbaar en zelf installerend.
Harry
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Harry » Vr 07 Aug 2015, 16:04

Dummy en nomko, hartelijk dank voor jullie reactie.
Daaruit begrijp ik dat het dus inderdaad mogelijk is de printer onder Linux Mint te installeren.
Ik heb de printer intussen aangeschaft (heb ironisch genoeg problemen met de scanner onder Windows7).
Ik ga het binnenkort proberen (heb nu eerste even geen tijd en gelegenheid).
Dummy
Senior
Senior

Berichtdoor Dummy » Vr 07 Aug 2015, 18:14

Nomko, de link wees al naar de deb hoor!
nomko

Berichtdoor nomko » Za 08 Aug 2015, 00:48

Nomko, de link wees al naar de deb hoor!
Jah zag het net!

Dan moet Harry oppassen welke versie hij neemt: de 32-bit driver of de 64-bit driver. En dit is dus weer afhankelijk of ie een 32-bit CPU + 32-bit Mint versie heeft of een 64-bit CPU + 64-bit Mint versie heeft (hierbij dus ook de kanttekening dat een 64-bit CPU gerust 32-bit kan draaien).
Harry
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Harry » Ma 10 Aug 2015, 21:48

Dummy en nomko, ik heb vandaag de Linux drivers geïnstalleerd.
(ging helaas niet met dubbelklikken op bestand, moest via de terminal volgens de instructies op de Brother website, maar dat ging prima bij deze terminal-leek)
Printer werkt prima (wifi).
Hartelijk dank voor jullie adviezen.
De scanner doet het echter niet. Onder Windows krijg ik de scanner ook niet aan de praat. Al uitvoerig contact over gehad met de support van Brother, maar ondanks dat ze al diverse oplossingen hebben aangereikt is het nog steeds niet werkend en wordt telkens gemeld dat de scanner en de computer geen verbinding kunnen maken. Noch met wifi, noch met usb. Heb intussen ook mijn Xubuntu-notebook aangesloten: printen gaat prima, scanner niet.
Krijg zo langzamerhand het vermoeden dat het Brother-apparaat niet goed is...
Dummy
Senior
Senior

Berichtdoor Dummy » Di 11 Aug 2015, 11:31

Als je via de link heb geïnstalleerd zou je scanner moeten werken mits je bij installatie onder Linux een keer verkeerd een vraag hen beantwoord. Maar gezien het feit dat je ook niet onder Windhoos kan scannen zou ik die All in One maar eens naar Brother terugsturen want dan mankeert er echt iets aan. Wel eerst Brother bellen voor de nodige documenten etc.
Harry
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Harry » Di 11 Aug 2015, 11:47

Ik heb alweer een mail naar Brother gestuurd met mijn laatste bevindingen.
Eerst maar reactie afwachten. In hun laatste mail hadden ze het al over "escaleren naar level 2".
Klinkt gewichtig.

Een beetje een rare vraag misschien, maar omdat ik er zelf altijd vanuit ga dat 'domme' vragen niet bestaan, toch maar even gesteld: zou de scanner (net als printer) ook draadloos (via WiFi) moeten werken, of doet die het alleen maar via de usb-kabel?
Ik vraag dat, omdat ik toen ik probeerde te scannen (onder Linux) meteen een melding kreeg dat de scanner niet gevonden kon worden, maar toen ik de usb-kabel aansloot, die melding niet kreeg. Wel later dat het scannen mislukt was, dus het helpt niet echt, maar roept dus wel deze vraag op.
Alvast dank voor reactie.
Hanniolo
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor Hanniolo » Di 11 Aug 2015, 12:26

@harry

De problemen met het installeren van de Brother had ik ook met de Brother DCP-J131w. Ik neem aan dat het protocol tussen de verschillend types niet veel anders is.

Eerst kon ik via wifi alleen printen en niet scannen. Ik heb het ip adres van de Brother ingesteld op statisch (dus niet via DCHP) en de printer opnieuw geinstalleerd. Toen heb ik het programma xsane geinstalleerd en deze vond opeens de scanner via wifi. En het werkt prima!

Misschien kun je hier wat mee. Succes!
Linux Mint 18.1 Serena Cinnamon op laptop, Acer Aspire E5-573G
Mint 17.3 Mate Rosa, 32 bits op desktop
Harry
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Harry » Di 11 Aug 2015, 12:48

Dank voor je reactie, Hanniolo.
Je schrijft: "Ik heb het ip adres van de Brother ingesteld op statisch (dus niet via DCHP) en de printer opnieuw geinstalleerd."
Kun je me uitleggen hoe je dat doet, m.a.w. welke stappen ik daarvoor moet doen?
Ik heb namelijk geen idee.
Alvast dank.

Krijg trouwens net een mailtje van Brother dat ook zij beginnen te vermoeden dat het apparaat kapot is...
Hanniolo
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Berichtdoor Hanniolo » Di 11 Aug 2015, 21:55

hier http://support.brother.com/g/s/id/htmld ... E620A8_254 vindt je de informatie om de brother een vast ip adres te geven
Als je slim bent druk je eerst de huidige instellingen af http://support.brother.com/g/s/id/htmld ... 778882_266

Daarna pas je enkele instellingen aan: DHCP uitschakelen en het IP adres statisch maken.
Daarna heb ik via het Mint menu > Configuratiecentrum >Hardware > Prnters de huidige printer verwijderd en weer opnieuw geinstalleerd.
En toen werkte het bij mij (en nog steeds :D )
Linux Mint 18.1 Serena Cinnamon op laptop, Acer Aspire E5-573G
Mint 17.3 Mate Rosa, 32 bits op desktop
Harry
Nieuweling
Nieuweling

Berichtdoor Harry » Wo 12 Aug 2015, 00:18

Hanniolo, "DHCP uitschakelen en het IP adres statisch maken"-> moet ik dat op de printer doen? Kan het daar niet vinden.
Of moet ik het op de computer doen, bij Netwerken? Maar dan schakel ik dus DHCP voor alle apparaten op het netwerk uit?

Ik denk trouwens dat ik maar even wacht met al te ingrijpende dingen die ik zelf niet beheers.
Brother heeft mijn probleem intussen op een hoger plan gebracht. Daar is het nu eerst reactie van afwachten.
Wilfried1954
Algemene moderator
Algemene moderator

Berichtdoor Wilfried1954 » Za 15 Aug 2015, 16:17

Hanniolo, "DHCP uitschakelen en het IP adres statisch maken"-> moet ik dat op de printer doen? Kan het daar niet vinden.
Of moet ik het op de computer doen, bij Netwerken? Maar dan schakel ik dus DHCP voor alle apparaten op het netwerk uit?
Dat moet je op de printer doen. Als je het op de PC doet bij Netwerken schakel je alleen DHCP uit voor die PC. Hoe je het juist op de printer doet weet ik niet.
Dummy
Senior
Senior

Berichtdoor Dummy » Za 15 Aug 2015, 18:01

Dat moet je op de printer doen. Als je het op de PC doet bij Netwerken schakel je alleen DHCP uit voor die PC. Hoe je het juist op de printer doet weet ik niet.
Ik heb in mijn router op basis van de mac-adressen van al mijn randapparatuur en een statisch IP-nummer toegekend. Een van de redenen was dat sommoge randapparatuur na een stroomonderbreking weer nieuwe ip-adressen toekende en dan bijvoorbeeld mijn home-server niet meer mijn dagelijkse back-up van al mijn data maakte.

Terug naar “Hardware en Drivers”